Trampar sig i traven

L

Lilla_My

Hej!
Vårt femgångssto har alltid valt tölt och pass själv, men nu börjar traven komma efterhand:banana:
Markarbetar henne mycket och då är traven stabil och fin. Har jobbat mycket med att hon ska vara lugn och avslappnad och förrutom att det gjort att traven börjat komma har det även förbättrat övriga gångarter.
Vi har börjat trava henne uppsuttet nu när det funkar i markarbetet. Låter henne gå i tölt i låg form och försöker hitta traven därifrån. Men nu är det så att hon lätt trampar sig på framhovarna med bakhovarna när hon är påväg in i traven. När detta händer spänner hon sig och så vill hon ju såklart inte prova att trava mer. Är detta en typ av taktproblem, eller är det bara för att hon tar så lååånga steg när hon slappnar av? Ska införskaffa skyddsboots så snart som möjligt för att förhindra skador. Men är det någon som har tips på vad problemet kan bero på och vad man kan göra åt det?
Tacksam för alla svar:bow:

Sv: Trampar sig i traven

Hästen är ej i samling och obalanserad, därför trampar den sig på det sättet. De ska alltså jobba med balans, styrka och samling.

Tack för svaret! Du har helt rätt i att samlingen saknas! När jag jobbar henne från marken (mest på kort töm) så travar hon bärigt med viss samling. Då är traven stabil och hon kommer "upp" när hon rör sig. Då man rider så blir det mer "framåt" än "uppåt". Pållan har tonvis med skjutkraft men dålig lyftkraft:crazy:
Det är väl bara att inse att det är ett ryttarproblem:o Uppsatt blir det att traven endast kommer när hon faller ur en lång och låg tölt. Då tar hon långa steg (och trampar sig) men samlingen är i princip obefintlig. Försöker man samla kommer tölten. Svårt att hitta exakt den balans mellan hjälperna som gör att man kan trava med mer samling på en häst som hellre töltar!

Min pojk gör också så ibland då han inte riktigt har kontroll på alla fyra benen :p
Han har dessutom börjat ta större steg i traven men då inte balansen finns där riktigt än så trampar han sig ibland, därför har jag alltid tunna gummiskyddsboots för att han inte skall skada sig och för att han inte skall tycka att det "gör ont" att ta i i traven om du förstår. Men sen när balansen är på plats så kan man ju plocka av skydden igen :)

En hovslagare jag hade tidigare, (mkt duktig och välutbildad) rundade av lite (obs lite!) i tån på framhovarna på en häst i stallet som lätt trampade sig. Det funkade i inlärningsperioden, det gjorde att hoven lättare rullade över och minskade risken för att hon skulle trampa sig. Nu bär hon sig bra med helt vanlig skoning.
Nu är jag ju ingen hovslagare men jag tyckte att det fungerade! Det är ju något man kan diskutera med sin hovslagare och se vad han/hon säger om det!
Annars låter det ju som ni är på rätt väg. Lycka till!!

Hur ser hasten ut? (ar utomlands pa jobb, darav a istallet for korrekt bokstav ibland...) Ar den overbyggd kan problemet ocksa bero pa detta. Storre motor bak an fram gor det svarare for hasten att ga i balans i trav och da knackar de skor for frambenen hinner inte undan bakbenen som kommer valdigt langt under hasten. For mig , och flera andra fungerar det att trana korta pass med tunga boots fram, da tranar de upp kvickheten i frambenen. Det ar ocksa en god ide att runda tan fram vid skoning. Sen ar det saklart vanlig traning, balans och form som maste vara grunden:) Special tipsen kan ju dock ge traningen en push i ratt riktning.

Försök att cykla med hästen i trav, ge den lite tid att hitta balans, longera korta stunder i trav och försök få in halter direkt, trav, halt när du longerar alt går med hästen. Lägg på skydd på frambenen också, slår den sej på benen eller i skon (smider)? Smider den kan en hovslagare hjälpa med skoningen.

När du rider gör samma sak, håll om hästen med dina ben så du stöder den, ha lätt tygelkontakt och rid ytterst korta bitar trav, bryt, rygga, fram i trav.... Några tips som kanske kan hjälpa. Det är viktigt ryttaren har en stadig balans och sits som stödjer hästen och inte tvärtom.

Rundade?Inte kapade tån väl?
OT att kapa tån fram kortar steget på hästen vilket ökar risken att den trampar sig fram, med bakbenen.
Jag har det problemet på min ena valack just nu, börjat träna honm lite smått & hovis har en förkärlek för tåkapning fast jag sagt att det inte får ske, så min valack har trampat av sig skorna några ggr.
Jag hoppas att hovslagaren korrigerar detta vid nästa skoning, eftersom jag aldrig varit med om detta förr när jag sett till att inte kapa några tår.

Hur ser hasten ut? (ar utomlands pa jobb, darav a istallet for korrekt bokstav ibland...) Ar den overbyggd kan problemet ocksa bero pa detta. Storre motor bak an fram gor det svarare for hasten att ga i balans i trav och da knackar de skor for frambenen hinner inte undan bakbenen som kommer valdigt langt under hasten. For mig , och flera andra fungerar det att trana korta pass med tunga boots fram, da tranar de upp kvickheten i frambenen. Det ar ocksa en god ide att runda tan fram vid skoning. Sen ar det saklart vanlig traning, balans och form som maste vara grunden:) Special tipsen kan ju dock ge traningen en push i ratt riktning.

Hästen är lite överbyggd, men framförallt är hon ganska lång i ryggen/kroppen. Hon har därmed ganska svårt för samling. Som jag skrev innan har hon mer skjutkraft framåt än lyftkraft/samling/bärighet. Det ironiska är ju att hon börja trampa sig när hon slappnar av för då länger hon stegen ännu mer.

Mitt tips är att strunta i traven om hästen finner det obehaglig rid mot balans och styrka i de övriga gångarterna som hästen behärskar så kommer traven när styrka och balans finns för detta.

Rundade?Inte kapade tån väl?
OT att kapa tån fram kortar steget på hästen vilket ökar risken att den trampar sig fram, med bakbenen.
Jag har det problemet på min ena valack just nu, börjat träna honm lite smått & hovis har en förkärlek för tåkapning fast jag sagt att det inte får ske, så min valack har trampat av sig skorna några ggr.
Jag hoppas att hovslagaren korrigerar detta vid nästa skoning, eftersom jag aldrig varit med om detta förr när jag sett till att inte kapa några tår.

Runda tån. Man raspar lite på tån och rundar skon lite fram. Det är inte snack om att göra någon "fångkapning". Stora ändringar är ju inte bra!

Runda tån. Man raspar lite på tån och rundar skon lite fram. Det är inte snack om att göra någon "fångkapning". Stora ändringar är ju inte bra!

Jag förstod det sedan när det var för sent att ändra inlägget:o Ibland läser man inte som man borde:angel:

Håller med om att hovslagaren kan göra underverk. Förklara problemet så kanske han kan fixa det!

Liknande trådar

Islandshäst Sku behöva tips och idéer vad jag ska tänka på vid töltsättning, kanske låter ganska noobie, om detta, men det vore kul och höra vad ni...
Svar
19
· Visningar
2 287
Senast: Gimlan
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 899
Senast: Lindon
·
Islandshäst Jag har ett femgångssto som är grundriden. Hon har tidigare varit väldigt spänd och haft svårt att slappna av. Detta har med tiden...
Svar
3
· Visningar
1 287
Senast: Pettsson
·
L
Islandshäst Vårat 12 åriga femgångssto håller på att sättas igång efter en tids vila. Nu har vi kommit in i ett stadie då hon börjar få kondition...
Svar
6
· Visningar
2 618
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka