Trampar igenom med vänste bakkota.

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare sarre_hall
  • Startdatum Startdatum
S

sarre_hall

När min häst går snabbare jobb, runt 25 tempo i intervallerna, så kotar hon över o får ett stort såt på den vänstra kotan. Där sporren sitter. Finns det ngt slags skydd som jag kan sätta på henne??

Mvh sarre

Sv: Trampar igenom med vänste bakkota.

Benlindor :idea: För att de ska fungera som skydd så får du inte glömma att linda runt kotan åxå. Sen, linda HÅRT! Annars så glider dom och hästen trampar av sig dom istället. Bäst är elastiska och glöm för guds skulle inte att ha padd under lindorna.

Annars kan man åxå ta något som heter Wetrap(?), självhäftande linda. Linda runt kotan bara, samma där, HÅRT! Sedan har du vanliga gamascher på över lindan.

Senast ändrad:

det finns olika sorters genomtrampsskydd, det är bara att knata in på närmsta travshop och fråga! finns såna man lindar fast med wetflex och såna som har kardborre.., och det finns tydligen gamasher med inbyggda genomtrampsskydd också.. :)

Istället för att bara skydda kotan bör du också fundera på om du kan undvika att hästen trampar igenom.
Äggskor, ringskor, kilar, förlängda traktarmar, broddar är några förslag på åtgärder. När man förkortar bakbenets steg framåt minskar risken för att hästen trampar igenom.
Jag har goda erfarenheter av ägg- och ringskor på de hästar som trampat igenom.

Om din häst bara trampar igenom med ena benet så kanske den överbelastar detta av någon orsak?

Min kompis har också en häst som ibland trampar igenom. Det har blivit mycket bättre bara genom att ha längre bakskor men hon har också köpt ett par gamascher från JN med genomtrampningsskydd . Lätta och smidiga, hon är helnöjd!

Kl
Och jag har hört att man absolut inte ska höja trakten med kil eller dyl. då kan dom trampa igenom mer. Längre traktarmar eller ring sko tror jag på. + Lindor, finns några svindyra Race lindor som är super när man vill ha stöd.

Det är skillnad på att kota över och trampa igenom ;)

Senast ändrad:

*KL*

Återupplivar gammal tråd!

Hur är det med barfotabalans på hästar som trampar igenom något bak då? Är det negativt? Jag tänker på att det ger sämre stöd åt hoven.

Överlag - är det en väldigt stor "sak" att hästen trampar igenom något ibland? Är det svårare med såna hästar? Tänker mig om det gör att något i benet slits snabbare tex?

Om inte annat gör det jäkligt ont för såna hästar att springa fort i kurvor - lösningen på min var långa traktarmar och genomtrampningsskydd (som hon slet ut med jämna mellanrum)

Jag hade aldrig kommit på tanken att testa henne barfota.

Nu har jag ju bara en häst att basera det på men hon kunde verkligen inte trava i kurvor utan skydd och med kunde hon springa åtminstone i 1.07-tempo tills bränslet tog slut. ;)

Det sliter ju en hel del på bland annat gaffelbandet varje gång hästen trampar igenom.

Jag använder de små runda genomtrampningsskydden man lindar fast under kotan (med vetflex) samt löpbandage utanpå. På hovarna har han Kerckhaert Eggbar aluminium med tåbrodd.

Hmm... okej...
Bör man undvika att dra på sig en sån häst? :angel:

Det beror väl på en massa omständigheter, jag ångrade inte en sekund min lilla racer. Men hon var ett billigt slumpköp - en liten brun häst med betoning på liten.

Om jag var medveten om det innan så skulle jag nog kolla extra noga hur den funkar i HÖG fart i kurvor. Och sen lägga ihop det med helhetsintrycket.

Hmm... okej...
Bör man undvika att dra på sig en sån häst? :angel:

Ja.

Har haft flera som lidit av detta problem. Oftast blir hästen redan första gången det inträffar rädd för att ta i då det gör djävulskt ont för den. Och som bekant har dessa djur ett gott minne... så hästar som trampat igenom presterar sällan bra fortsättningsvis.
Äggskor/ringskor hjälper i de flesta fall men skadan mentalt är ju redan skedd.
En häst som är rädd för att ta i vinner inga lopp....

Nej, usch, det känns ju bara som någonting man själv kommer och sitta och noja sig över också. Jag som är NOG nojig ändå.
Nej, tråkigt, men jag får bestämma mig för att inte ta den hästen helt enkelt, även om det var annat som var bra med den. Jag har inte sån brådska. :)

Right Over trampade igenom rejält och hon hade aldrig några problem med det, gick bandagerad eller med genomtrampsgamascher beroende på banan, tävlade även barfota :)

*kl*

Tack för tipset! Tråden och ett intervalljobb på stubbåker gjorde att jag ska prova genomtrampsskydd INNAN jag börjar meka för mycket med balansen!

Även min Tenacious trampade igenom i början , men ju mer tränad han blev försvann det..mycket bakdelsträning ( skritt offroad) kan säkert hjälpa en del hästar

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 868
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 678
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 501
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 383
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka