trampar ej igenom, halt

L

Love_energy

Har ett fullblodsto som går barfota med föl vid sidan. För 2 dagar sen började hon ömma på höger fram (verkad 1 vecka innan). Trodde då hon vrickat sig. Tyckte hon blev bättre. Men ikväll när hon skulle ha mat haltar hon grovt:eek:
Hon trampar inte igenom hela kotan(eller vad det kallas), aldrig vatt med om detta. Är det en vanlig hälta eller fång eller nåt?:cry:

Hon vill inte stödja helt på benet utan belastar hellre det andra som hon trampar igenom mer än normalt. Det skadade benet står mer än vanligt upprättat:crazy:

Ska ringa vet imorrn.:crazy:

Nån som vet vad det kan va, eftersom jag inte har nån erfarenhet av skador/sjukdomar i hov/kota.:cry:

Sv: trampar ej igenom, halt

Hovböld kanske! Har du kännt på hoven om den är varm, puls?
Symtom på hovböld är ofta värme, puls, kraftig hälta. Många hästar sätter i tån först när de sätter ner den onda hoven.

Jag tror också på hovböld eller stengalla. Vanligt på fullblod och särskilt om de går barfota. Kan räcka med att de trampat på en vass sten eftersom deras sulor ofta är tunna o känsliga. Jag hade pratat med min hovslagare.

Jag tror också på hovböld eller stengalla. Vanligt på fullblod och särskilt om de går barfota. Kan räcka med att de trampat på en vass sten eftersom deras sulor ofta är tunna o känsliga. Jag hade pratat med min hovslagare.

Vet. ska komma imorrn om det inte blir bättre.
Vad e en stengalla?

Om vet inte hittar något, ring en bra hovslagare, vissa veterinärer har begränsad kunskap om att identifiera en hovböld...

tex den av Irlands hopplag anlitade veterinären för några år sedan... :angel:

Jag tror du menar att hon inte satte ner hoven ordentligt, trampa genom kotan har med vinkel på kotan att göra (björnfot).

Tror som många andra på en hovböld, tyvärr är många veterinärer väldigt fega när det gäller hovböld och det är betydligt bättre att - vid misstanke om hovblöd - ta ut en duktig hovslagare.

Eftersom jag haft erfarenhet av hovböld trodde jag inte på det, så jag ringde veterinären fast morsan ville ha ut hovis.

veterinären kände me fångtång (eller vad det heter) och hon var öm, han muttra lite hit och dit och bestämde för att öppna upp sulan. Lokal bedövning i kotan och sen skar han upp sulan.:crazy:

Han grävde ut en massa svart gegga:crazy: och rengjorde och plåstra om. Han sa att det var en inflammation i hoven:crazy: Hon ska på återbesök hos vet. på onsdag.

Såg riktigt vilken lättnad det var för hästen och han stödde direkt bättre på benet:laugh:
Nu går hon nästan felfritt:laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 846
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 070
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 993
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka