Trampad av häst

_moa_

Trådstartare
Stod och skulle ta på flugmedel på min häst i hagen. Hör hur mamma säger till katten att flytta på sig. Katten stod och strök sig på en av hästarna i hagen.

Plötsligt gick det så fort. Det ända jag han se var hur hästen trampar och sparkar på katten flera gånger. Han springer någon meter innan han sjunker ihop och skriker. Jag fick panik och jagade undan hästarna medan mamma sprang och kollade om ägarna var hemma. Det var dom, ringde veterinären fort som attan. Var tvugna att åka till gbg för dom hade ingen som kunde ta hand om så svåra skador här. Jag såg på katten.. Han flåsade, gnydde, försökte resa sig men benen bar honom inte. La på honom min tröja och satte mig och klappade honom på huvudet och pratade med honom. Manliga ägaren kom hem. Jag tittade på katten, han slöt ögonen och somnade in. Han dog mitt framför mig och jag kunde inte göra någonting för honom. När manliga ägaren kom fram till honom sa att han det är försent. Tog med katten för att försäkra sig att han verkligen dött.

Fy vad livet är orättvist! Lider så med katten och ägarna:cry:

Sv: Trampad av häst

usch då :(

men tänk som så att katten har väl varit en lycklig stallkatt... risken man tar när kissarna är i stallet!

usch då :(

men tänk som så att katten har väl varit en lycklig stallkatt... risken man tar när kissarna är i stallet!

Jo det är sant. Men att han skulle bli trampad av en häst just. Här om dagen stod vi och pratade om hur lite respekt han har för hästarna och att Tappi kanske kunde jaga honom så han blir lite rädd (Tappi är inte den hästen som trampade honom). Och så händer det här:cry:

Om man vill att katten ska få respekt för hästarna utan att den skadar sig eller dör kan man ha en vattenspruta och spruta på den varje gång den kommer nära en häst.
Jag tycker att alla katter ska lära sig att undvika att gå nära hästar då det är jättelätt hänt att sådant här händer. Och då får vi människor hjälpa till att lära dem att akta sig.

Om man vill att katten ska få respekt för hästarna utan att den skadar sig eller dör kan man ha en vattenspruta och spruta på den varje gång den kommer nära en häst.
Jag tycker att alla katter ska lära sig att undvika att gå nära hästar då det är jättelätt hänt att sådant här händer. Och då får vi människor hjälpa till att lära dem att akta sig.

Tack för det bra tipset! Ska införa det på en av dom andra katterna som också pratar med hästarna. När jag leder hästen och katterna ligger ivägen brukar jag stampa och fräsa till så dom ska flytta sig men uppenbarligen kopplar dom inte det till hästarna.

Jag har varit med om exakt samma sak för måånga många år sen... Men denna katten dog inte direkt, men var helt sargad då hästen verkligen stampade på den.
Stallägaren fick ta hjälp av en spade...:cry: :crazy:

Det är så hemskt men tur att det fanns någon som kunde avsluta lidandet :cry: Man får ju sig verkligen en funderare över hur stora hästarna egentligen är.
Denna lilla kisse levde nog max 10 minuter påstår dom som var med. Jag tyckte det kändes som 30 men det var det inte. Hoppas att han inte led för mycket. Mamma och flera andra påstår att kroppen skickar ut så mycket olika hormoner så han inte kände så mycket. Hoppas verkligen att det är så!

usch vad tragiskt, vet inte vad jag skulle göra om min kisse dog:crazy::love:

hormoner kanske det inte är direkt, men på människan iaf så har ju hjärnan endorfiner, smärtstillande, som den bl.a skickar ut vid chock. hoppas att kissekatterna har ngt sånt också!

Ja det är hemskt tragiskt.. Usch.

Igår när min lillebror skulle hem från jobbet så stötte han på sin kisse han gav bort till min kompis för ett halvår sen.
Balder satt på vägen, så han stannade och gick ut för att titta på han.
Han reagerade inte och när han vände sig om var hela underkäken bara slamsor kvar.
Bakdelen var förlamad...:crazy:
Min brorsa ringde till mig och berättade att han blivit påkörd, jag ringde för att se om min kompis var hemma, för hon har gevär och jägarexamen och bor bara ca 200 meter ifrån där katten låg... Men hon var 4 mil bort på jobb så hon i sin tur fick ringa efter en hon kände som kunde avsluta lilla Balders lidande..

Såå ledsamt..

Jag fattar inte varför inte de som kör på djur kan stanna och ta sitt jäkla ansvar..
Istället lämnar de djuret att ligga och lida + att överlasta ansvaret till den som kommer efter..
FYYYYYY för sånt egoistiskt beteende.:mad:

Typ samma sak hände med mina grannars hund, de bara kolla bort , och så var hunden död .

vad tråkigt:cry: :crazy:

Jätte rädd om det händer med våran hund. han älskar när hästarna jagar han..:(

Vi har tack och lov inga egna katter som springer i hagen, eller några grannar med katter heller.Vi bor avsides och båda husen på marken tillhör oss, närmsta granne bor 1 km bort.

Däremot har vi skogsvandrare som trampar rakt igenom våran gård som har hundar lösa, så vi har fått skylta runt hela marken att det INTE är tillåtet att ha hundar lösa innom gårdsområdet (sådant tycker man ska säga sig självt :crazy: ) efter att en hund sprang in i hagen, bet en av hästarna i hasen och blev ihjälsparkad.

Jag tycker att det är JÄTTE viktigt att man tränar sina djur att hålla sig undan för hästarna. Det är så jävla ledsamt när sånt här händer, det är ju inte djurens fel. :(

Liknande trådar

Hästhantering Är medryttare på en häst som tigger godis. Har jag inte godis så blir den sur lägger bak öronen och blir hotfull. Vänder baken till och...
Svar
16
· Visningar
2 837
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 385
Senast: MattiZ
·
Gnägg Jag är nyfiken! Är det vanligt att man gör det? Ni som sålt - har ni hälsat på hästarna hos nya ägaren? Om inte - skulle ni vilja göra...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 115
Senast: Amanda_F
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka