Trampa under sig!!

B

baaja

Hej! Jag har en ponny som tigare tävlat mycket i dressyr men jag vet inte riktigt hur jag ska få henne att höja ryggen och trampa under sig. Hon går avslappnat med halsen och brukar söka sig framåt nedåt men många säjer att hon inte trampar under sig vad ska jag göra?

Sv: Trampa under sig!!

Att få hästen att trampa under sig mer handlar om att kunna samla hästen lite, få igång bakkärran och få hästen lite mer på hjälperna.
Och att få till det handlar om så mga olika delar att det är svårt att komma med ett generellt tips. Det du behöver är en tränare som kan hjälpa dig komma vidare i utbildningen. En bra tränare är oersättligt.

Tränar du inte för någon idag?

Ju mer du trycker med skänklarna, ju mer rör hästen på sina ben( glöm inte att samla ihop den bara) :angel:

Jordgubben :banana:

Om de som iaktar kan se att hon inte trampar under sig, kanske de kan säga vad som fattas...
Det här med våra gnäggande odjur brukar vara som att nysta garn, jag är helt övertygad att "trampet" egentligen inte är problemet. Däremot ett symptom på att det inte är rätt.
Kunskap brukar vara lösningen.

Leta reda på den mest kompetenta ridmänniska/hästiaktagare du vet. Och så rider du, och begär en kommentar. Säger den:
"Vet inte" får du nysta högre upp i ridlärar hierarkin. Idag verkar det som om man behöver nysta otroligt långt innan man hittar hästmänniskor.

Hälsnigar
LillaDamen

tack.. o ja jag tränar för instruktör

Ja men då så! Då ska du se att det blir bättre så småningom (förutsatt att din tränare är tillräckligt duktig för att kunna hjälpa dig). :)

Rom byggdes inte på en dag. Allt tar sin tid.

Ju mer du trycker med skänklarna, ju mer rör hästen på sina ben( glöm inte att samla ihop den bara) :angel:

Hmmm, riktigt så enkelt är det inte;) Fast man kunde ju önska att det var det ibland^^ Men ridning är ju som en konst och det tar långt tid att lära sig att få hästen att jobba korrekt och verkligen trampa in under tyngdpunkten och "sätta sig" på bakdelen... Att sitta och trycka med benen hela tiden skapar ju bara spänningar:crazy:

Till TS: Lycka till och du kommer säkert att utvecklas jättemycket med en bra instruktör!:bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
252
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: Tilly_85
·
Katthälsa Hej! Min katt har hoppat från balkongen, första våningen för 5 timmar sedan. Hon verkade OK, åt lite mat precis som hon brukar men nu...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 268
Senast: Keb71
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka