Trampa ner i stigbygeln...

H

Hemligisten

Tänkte på en sak härom dagen då jag red... hur mkt trampar ni ner i stigbygeln... vilar ni bara fötterna där eller stäcker ni bara ner hälen elller trampar ni med tryck ner foten och hälen i bygeln? :rofl:

Sv: Trampa ner i stigbygeln...

Själv tycker jag att sitsen blir alldeles för spänd om man förtvivlat försöker trycka ner foten i stigbygeln. Absolut bäst är om fotens vikt vilar i stigbygeln - inte mer.

Jag låter mina fötter vila mina fötter i stigbyglarna.

Knappt något alls, dom finns där som en fingervisning, att trampa ner hälarna i stigbyglarna är för mig en av de värsta "spännings" saker jag kan göra, förstör hela sitsen på det. jag bär upp mina tår själv

Elizette skrev:
Knappt något alls, dom finns där som en fingervisning, att trampa ner hälarna i stigbyglarna är för mig en av de värsta "spännings" saker jag kan göra, förstör hela sitsen på det. jag bär upp mina tår själv

Amen :bow:

jag vilar foten i stigbygeln och trampar automatiskt ner hälen utan att jag vet om det.
När jag sitter ner i traven så trampar jag ner hälen lite till, då sitter jag bättre.
Jag är nog den enda som blir avslapnnad av att trampa ner hälen..

jag rider oftast med den vilande, men nu har jag fått lära mig att trycka ner lite för att avlasta lite i sitsen. omöjligt säger jag!!!! :p

däremot blir jag inte spänd av att dra ner hälen! :)

Jag är "dressyrtant" och de gånger jag rider är det nästan alltid i dressyrsadel, lååånga läder. Då blir det naturligt att bara vila fötterna så mkt i stigbygelarna att man inte tappar dem.

Till mina elever säger jag olika, vuxna brukar jag säga sänka hälen eller höja tån, det låter mjukare, så de förstår att man inte ska trampa ner så hårt man orkar. Till barnen säger jag trampa ner hälarna, eftersom det är så mkt för dem att tänka på ändå, utan att fundera över "finliret"

Jag rider också mest i dressyrsadel och har bara fötterna i stigbyglarna. Tyngdkraften får sköta resten och hittills har den inte felat :D

Jag trampar inte ner alls med flit. Jag vilar fötterna i stigbyglarna enbart.

Smart fråga...
Jag rider oftast dressyr och då med låååånga läder så det är mest att fötterna är i stigbyglarna så mycket som behövs för att de ska stanna kvar under foten, inte mera. Något mer när vi pratar hoppning förstås.

jag har bara fötterna där, hälen sänkt.
trampar man ner hälarna åker man upp ur sadeln.

När jag står i fältsits är det i alla fall rätt bra tryck i stigbyglarna :o

När jag rider kort trav i fel sadel (nästan alla har stigläderfästena för långt fram för mig) drar jag upp knäna och det brukar sluta med att jag ger upp och lägger upp stigbyglarna. :o :o

Någon enstaka gång, när "allt stämmer", sitter jag där och bara vilar fötterna :angel:

Mina fötter vilar lätt i stigbyglarna såvida jag inte svänger väldigt tvärt (tex rollback), stannar eller ryggar. Om andra ord så använder jag den vikten som förstärkning vid valda tillfällen.

Dom vilar i stigbyglarna med hälarna neråt..

Senast ändrad av en moderator:

Hej!!

Att trampa ner hälen är väl ingenting jag tänker på längre, det blir så automatiskat... Om jag rider dressyr så har jag mest stigbygeln för ett lätt stöd under foten och då trampar man ju inte ner hälen så. Vid hoppning däremot blir det ju en helt annan sak då man använder fot och stigbygel på ett helt annat sätt!! Hälen åker ner och tårna upp...

Bäst är att bara vila fötterna i stigbyglarna, utan att trampa ned hälarna. Foten vilar bäst om den är ungefär horisontalt med marken, så att säga.

Tänk på att fotleden agerar som en stötdämpare, så om du trampar ner hälen forcerat så får du ingen stötdämpning och svikt, och låser fast kroppen istället.

jag har faktiskt ingen aning om hur jag gör,
nybörjare som jag är... :crazy:

Men jag brukar försöka sänka hälen å vila foten i stigbygeln utan att spänna vaderna (svååårt... :p )

Å så försöker jag ha tårna så rakt fram som möjligt.

Men ni erfarna kanske kan hjälpa mig med en sak,
ofta när jag travar, så märker jag efter en stund att vänster fot glidit igenom stigbygeln rätt långt, det är alltid vänster dessutom!!

varför blir det så och vad kan jag göra åt det?

Beror det på att jag är dåligt musklad, sned, har dålig balans, ojämna stglägder, bara slappnar av i ett ben..
eller vadå egentligen...?

Jag funderar ofta på det men får aldrig nån förklaring när jag frågar min ridlärare, hon säger bara

"trampa ner hälarna då!"

men jag försöker ju! :crazy:

I dressyren vilar bara min fot i stigbygeln. Ska jag däremot hopa/markarbeta blir trycket ett annat. Mera knäslut, sänker hälen och har ett tramp i stigbygeln.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 072
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
531
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar