Tramp på kota och kronrand

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare traff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 657
T

traff

Pållen trampade sig i förrgår och rev bort en bit hud på kotan bak. Han trampade även med brodden över kronranden och ner mot hoven så det blev en rispa som jag inte tycker var särskilt djup.

När han kom från hagen igår spolade jag rent och allt såg fint ut. Inga svullnader eller värme.

När han stått i boxen ett par timmar och det var dags för ridtur var han svullen. Han markerade dock ingenting i ridning i skritt, trav eller galopp.

Vad tror ni, är det någon fara? Beror svullnaden på att han stod stilla i boxen och inte rörde sig? Är det bättre med rörlese än boxvila. Hur länge tror ni svullnaden sitter i?

Sv: Tramp på kota och kronrand

Puttar upp lite och meddelar att han var som vanligt idag efter att ha gått i hagen, lite lite varm på kotan men inget på kronranden. Kan jag pusta ut tror ni och att vi kom undan med blotta förskräckelsen??

Jag skulle bara avvakta men jag skulle ha tvättat med jodopax direkt och sedan använt boots för att skydda. Se upp för svak bara. Om det går upp igen skulle jag lägga ett galopp bandage och rådfråga veterinär. :bump:

SarahOlofsson skrev:
Jag skulle bara avvakta men jag skulle ha tvättat med jodopax direkt och sedan använt boots för att skydda. Se upp för svak bara. Om det går upp igen skulle jag lägga ett galopp bandage och rådfråga veterinär. :bump:

Hej igen, tack för ditt svar. Idag var han fortfarande jättefin.

Men, jag undrar vad svak är för något. Och om såret går upp ska jag lägga ett galoppbandage, det vet jag inte heller vad det är. Blir nyfiken.

har du otur kan du få ett "ärr" i hoven, men det är väl enda komplikationen jag kan tänka mig bara du ser till att hålla rent och vakta på ev. infektioner.

Okej, jag tycker att du ska använda boots när du rider, ifall det skulle hända igen! Det är jju inte särkilt bra att chansa..

Liknande trådar

Hästvård Min häst var svullen i ena frambenet i lördags när jag tog in henne från hagen. Det var en svullnad mitt på utsidan av benet mellan kota...
Svar
6
· Visningar
4 654
Senast: Toxis
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 061
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 454
Senast: Nethril
·
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 968
Senast: lillcrim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund