Traktör eller stekpanna i gjutjärn?

Piek

Trådstartare
Det är dags för en ny stekpanna och nu blir det en ordentlig i gjutjärn :p Frågan är dock ska man satsa på en traktör eller vanlig stekpanna? Eller båda?
Vad ser ni för för och nackdelar med dem båda?
 
Det är dags för en ny stekpanna och nu blir det en ordentlig i gjutjärn :p Frågan är dock ska man satsa på en traktör eller vanlig stekpanna? Eller båda?
Vad ser ni för för och nackdelar med dem båda?
Vad använder du stekpannan till?

För mig är det den avgörande frågan. Om stekning i största allmänhet är det stora behovet - köp en stekpanna.
Om traktörpannan är det som används mest. Köp en sån.

Stekpannor i järn är ofta tunga och otympliga. Det ingår liksom i konceptet.

Själv har jag föga användning av en traktörpanna. Så jag har ett gång stekpannor i olika storlekar.

Behöver man lock så kan man köpa ett separat. Jag hittade ett stort och smidigt på IKEA. Men jag hade lagat mat utan stort lock i sisådär 40 år så det är ingen livsnödvändighet....;)
 
Jag har en traktörpanna i gjutjärn från Skeppshult, har bara gjutjärns stekpannor... eller tja jag fick en Tefal stekpanna i julklapp av jobbet, som jag aldrig använt för när jag läst instruktionerna känns det så meckigt.

Det jag tycker är en fördel med gjutjärn är att den håller värmen i själva järnet. Jag skulle kunna tänka mig att det beror nog på användningsområdet vilken stekpanna man bör välja. :)
 
Stekpanna i gjutjärn är väl ngt av det bästa att jobba med. Problemet är väl att dessa sliter rätt hårt på glashällarna eftersom man lätt drar dem fram o tillbaka istället för att lyfta dem när man vänder stekpotatisen exempelvis. Föredrar gjutjärn både i grytor o pannor. Men de kräver ju lite mer omvårdnad än belagda kärl. Men riktigt instekt finns inget som slår dem.
 
Jag har köpt mig en gjutjärnspanna som inte är supertung :-) det finns en ny tillverknings-teknik som inte kräver lika mycket material.
Röstar på stekpanna med lock.
 
Stekpanna föredrar jag då jag gör mest i det.

Har en gjutjärnsgryta också som används flitigt så för mig blir en traktö lite överflödigt :)

Men som ovanstående skrev det beror ju på vad du använder mest alla är vi ju olika
 
Stekpanna föredrar jag då jag gör mest i det.

Har en gjutjärnsgryta också som används flitigt så för mig blir en traktö lite överflödigt :)

Men som ovanstående skrev det beror ju på vad du använder mest alla är vi ju olika
Samma för mig :)

Min gjutjärnsgryta med lock (som följt mig i närmare 40 år) används ofta ofta. Som går när jag gjorde chili con carne som fick sjuda färdigt under locket. Jag steker alltså i den och om jag sedan behöver sjuda färdigt tar jag bara på locket.

Ocb jag kan bryna och sedan ställa i ugnen.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 590
Senast: Amha
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 465
Senast: Guldaskig
·
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
393
Senast: Sassy
·
Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
606
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp