A
Amanty
Jag har inte ridit speciellt mycket i paddocken med mitt varmblod men tänkte träna lite på det, bara skrutta runt svänga runt koner o gå över bommar etc. Det är det att han har ingen respekt för mig på ryggen. Han gör i princip som han vill, går när han vill gå fastän jag säger stanna. Han stannar visserligen då jag ber honom men börjar gå igen då han känner för det. ber jag honom då stanna igen så tar han till tricks som han vet att jag blir rädd för. Typ backar, studsar m.m. Likadant om vi skrittar så kan han helt lötsligt bara kasta sig helt om, oftast druttar jag av då. Är jag ute med sällskap så går han bara dit dom går och i deras takt, skiter i mej fullständigt. Rider jag ut själv vilket jag aldrig gör så kommer vi inte särskilt långt innan han vill hem. Har jag en vän med mig som promenerar bervid honom funkar det mycket bättre, då käns det som han känner sig mer trygg. I paddocken har jag inte vågat rida spec. länge eftersom han fick ett utbrott där förut. Gjorde en helkastomvändning. Vad ska jag göra? Hur ska vi kunna komma bättre överens när jag rider? Jag drar mig ofta för att rida eftersom jag ofta är rädd. Vad ska jag göra? Jag har tyvärr ingen som kan hjälpa mig och det är sällan någon har lust att hänga med ut och gå när jag rider. Men jag skulle vilja öva upp vårat samspel i paddocken med roliga övningar för honom. Markarbete funkar hur bra som helst. Och hantering etc. han är supersnäll. Men det är just ridningen som inte funkar. Vad ska jag göra för att känna mig tuffare på hans rygg?...
Väldigt tacksam för svar.
/Amy
Väldigt tacksam för svar.
/Amy