Tråkig och livlös svans

D

dixi-bell

Min häst har så tråkig svans, glanslös och gles. Har avmaskat honom och han får mineraler och extra b-vitaminer.Vad ska jag hitta på för att han ska få en fin svans, behöver råd!!!!!

Sv: Tråkig och livlös svans

Pälsglans, pälsglans och åter pälsglans :love:

edit: Får den i sig allt den behöver? Hur ser den ut i hull och päls annars?

Pälsglans som Bajon sa men rappsolja brukar ge lite glans ... Jag började med olja och märkte skillnad ganska fort, men vet inte om det var för oljan eller inte :crazy: men han har blivit glansigare och finare på hela kroppen.:love: Lycka till! :)

Hästen är 20 år , vbl och i lagom hull . Använder pälsglans ,visst ser det bättre ut men den är ju så gles och tunnhårig.Ska köpa rapsolja, hur mycket ger ni era hästar? Vad ska man annars prova ????

Använd mkt pälsglans! Du ska undvika att borsta den med piggborste eller så. Jag har köpt en vanlig hårborse för männskor. Den ska vara lite gles med hårda piggar. De brukar finnas typ på ica och kosta en tjuga. När du borsar svansen gör snurrar du svansen, börjar sen borsa nerifrån och jobbar dig uppåt. släpp efter på snurran allt eftersom. Detta sätt att borsta svansen är mkt skonsammare och sliter inte lika mkt på svansen. Det gör att den ser tjockare ut. Klipp den lite kortare oxå som hopphästar brukar ha. Den ska sluta ungerfär mitt på "skenbenet" på bakbenet. Då skapar man en synvilla som gör att den ser lite tjockare ut. Alltså borsta försiktigt och mkt pälsglans!

Tack för alla råd. Har aldrig hört talas om Enzion.Har du goda erfarenheter av Enzion Casper ?

Ja det har jag! det var räddningen på min häst!:bow: :bow:

I första hand så gav vi det till min häst då hon hade en oehört dålig hov pga av belastningsfång,det gav ett mkt bättre resultat än biotin då vi behövde ett snabbt resultat.Det fanns inget att fästa skona i och hon va jätte kass i den hoven:( men efter en månads användning av enzion så kan jag bara säga:bow: :banana: :bow:

Och genom detta så fick hästen även inom en månad tid 10cm NY frisk o fräsch man:eek: :banana: och svans! den blev alltså tjockare!! jätte fint! enzion är rätt dyrt, 495kr per burk/(full dos räcker en månad)

Men värt pengarna!! En 10poängare från mig helt klart! (kan köpas på exempelvis bö**es..

Liknande trådar

Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 822
Senast: Capybara
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 431
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar