Tråkig nyhet - men det kanske finns räddning?

Litenvit

Trådstartare
Inför utskicket av tidningen Distansryttaren nr 2/2007 så konstaterar jag helt krasst att det inte längre finns underlag för att hålla igång distansryttarens egen tidning längre.

Jag kommer att kunna ge ut tidningen resten av året, så de som betalt sin prenumeration kommer inte att förlora sina pengar men sedan - om inte ett mirakel inträffar - är det slut.

Lite trist att komma till den punkten efter de 15 år som tidningen existerat men det är många timmars arbete som ligger bakom tidningen och det är långt ifrån gratis att vare sig trycka eller sända iväg tidningarna med posten. Jobbat gratis har jag gjort många gånger, men nu börjar det närma sig punkten så jag skulle fått betala för att ni ska få tidningen och riktigt så roligt är det inte att göra den.

Jag blir lite ledsen då jag tänker att distansritt inte får värst mycket uppmärksamhet i tidningen Ridsport eller i annan press, så risken finns att grenen blir ännu mer osynlig än den redan är. Eller inte. Det får tiden utvisa.

Innan jag kastar in handduken fullständigt finns det dock möjligheten att någon annan entusiast med nya idéer skulle vilja ta sig an tidningen. Det var ju så jag tog över efter Eva Rubin, så visst går det om någon känner sig manad. Ta i så fall kontakt med mig via PM eller gå in på tidningens hemsida där du hittar min vanliga mailadress och kontakta mig.

Annars: Det var roligt så länge det varade!

Lycka till på årets tävlingar!

Sv: Tråkig nyhet - men det kanske finns räddning?

Fy så trist!
Jag beundrar verkligen ditt arbete med tidningen. Som det är nu ser man ju fram emot varje nummer och många nummer av tidningen är bra att ha med och dela ut när man träffar nya potentiella distansryttare. Jag tycker absolut att distansryttare måste ha ett eget forum, alternativt ha en stående plats i någon av de andra etablerade tidningarna på marknaden. Vi får nog hjälpas åt för att trycka på distanskommiten i denna fråga, en del av budgeten borde ju kunna gå till detta.

Man blir ju rent sagt förbannad när våra pengar till ridsportförbundet går till den där blaskan (häst och ryttare) tror jag den heter, ingenting läsvärt någon gång har det varit, artiklar på dagisnivå. När den tidningen får kosta pengar så borde ju distansryttaren också få göra det.

Kanske kan vi hitta en sponsor?

Lite funderingar från Karin

Jag håller fullständigt med Karin! Skulle vara jättetråkigt om Distansryttaren skall behöva gå i graven pga av detta.
Frågan är om du,Addi, vill fortsätta med tidningen om det finns mera ekonomiska medel?
Jag vet ju att du kämpar med att få ihop material till varje nr och vilken enorm tid du lägger på tidningen.
Och det har du gjort nu i många år nu och du gör ett jättebra jobb som är uppskattat av alla som läser tidningen tror jag att jag lugnt kan säga!:bow: :bump: :) :D :bow:

Inför utskicket av tidningen Distansryttaren nr 2/2007 så konstaterar jag helt krasst att det inte längre finns underlag för att hålla igång distansryttarens egen tidning längre.

Jag kommer att kunna ge ut tidningen resten av året, så de som betalt sin prenumeration kommer inte att förlora sina pengar men sedan - om inte ett mirakel inträffar - är det slut.

Lite trist att komma till den punkten efter de 15 år som tidningen existerat men det är många timmars arbete som ligger bakom tidningen och det är långt ifrån gratis att vare sig trycka eller sända iväg tidningarna med posten. Jobbat gratis har jag gjort många gånger, men nu börjar det närma sig punkten så jag skulle fått betala för att ni ska få tidningen och riktigt så roligt är det inte att göra den.

Jag blir lite ledsen då jag tänker att distansritt inte får värst mycket uppmärksamhet i tidningen Ridsport eller i annan press, så risken finns att grenen blir ännu mer osynlig än den redan är. Eller inte. Det får tiden utvisa.

Innan jag kastar in handduken fullständigt finns det dock möjligheten att någon annan entusiast med nya idéer skulle vilja ta sig an tidningen. Det var ju så jag tog över efter Eva Rubin, så visst går det om någon känner sig manad. Ta i så fall kontakt med mig via PM eller gå in på tidningens hemsida där du hittar min vanliga mailadress och kontakta mig.

Annars: Det var roligt så länge det varade!

Lycka till på årets tävlingar!

Ja, jätteduktigt jobbat. Men frågan är om inte pappersvarianten ändå har spelat ut sin roll. Infon finns ju långt tidigare på alla möjliga håll här på nätet. Du kanske inte vill sluta skriva och sprida info, men kanske är det dags för en alldeles egen distanshemsida på nätet. En som är mer som Endurance Net, istället för att vara som en liten del av något annat. Med många hjälpande händer så kanske. Det kanske någon känner sig manad till.

Hälsning Maja

Jättetrist ifall distansryttaren lägs ner, det är helt klart den tidningen som är roligast att få hem i brevlådan =)
Jag tror dock att Stopek har rätt.
En internettidning skulle nog vara ett bra alternativ, där alla nyheter kan komma ut så snabbt som möjligt och där anonser, artiklar och dylikt kunde ligga.
Stort tack för det arbete du lagt ner på tidningen och jag har full förståelse för att vill lägga av.

Jag håller med alla om att det vore oerhört trist om Distansryttaren gick i graven. Trots att vi är en liten disciplin, så tycker jag att vi borde ha tillräckligt många distansare för att den ska kunna gå runt. Den har ju gjort det tidigare och det är ju inte färre distansare nu. Läser folk varandras nummer eller varför går det sämre för tidningen?
Ett sätt är naturligtvis att höja prenumerationspriset - jag skulle prenumerera i alla fall.

Sedan håller jag inte med de som istället vill ha en online tidning. Det är många som har spått papperstidningens död sedan Internet marscherade in, men mängden tidningar och magasin bara ökar. En papperstidningen både läser och sparar man på ett helt annat sätt. Korta snabba nyheter platsar förstås bättre i elektroniska forum.

Så vad tror du Addi - kan en prenumerationsdrive och höjt pris rädda situationen.

Kjell

Usch! Vad trist. Jag kan höra på jobbet vad vi skulle ta för att trycka den eller skriva ut. Vi har ingen tryckpress men en super bra skrivare som både häftar och bigar tidningarna. Vi har börjat prata om sponsring så det kanske kan vara något :)

Neeej, den får inte upphöra:cry: VI som just börjat prenumerera, väntar på att 1:a numret ska trilla ner i brevlådan *längtar*.
VI kan säkert skaffa flera prenumeranter.
Vi kanske alla kan hjälpas åt, vad har du för förslag som borde funka?

Usch vad tråkigt! Jag har varje nummer sedan du började som redaktör, och de bläddras igenom om och om igen.

Går det inte att ge ut tre nummer per år för samma prenumerationsavgift? Jag skulle fortfarande vara beredd att köpa tidningen. :idea:

Vad tråkigt!
som många skrivit är det den apsolut roligaste tidningen att få nerdimpande i brevlådan och vartje nummer blädras igenon flertalet gånger och samtliga nummer jag har hemma nu är synnerligen vältummade nyförtiden.
Du har gjort ett riktigt toppenjobb med tidningen med massor av matnyttiga tips och artiklar!

Hej och tack för alla svaren.
Har hunnit samla tankarna lite till sedan jag skrev förut och tänkte ge en lite mer ingående förklaring till hur jag tänker just nu.

Tidningen Distansryttarens syfte har nog aldrig varit att förmedla rena nyheter. Precis som någon skrev så hinner det mesta ut på annat sätt, speciellt idag när Internet finns.

Jag försöker dock alltid att få med text och bild från tävlingssäsongens alla ritter, men även där är det väl inte riktigt nyheten om vem som vunnit i sig som jag varit ute efter, utan allt den andra som inte brukar stå med i ett regelrätt tävlingsreferat: hur banan varit, om tävlingen flutit på bra och funktionärerna varit tillmötesgående, om uppstallning och övernattning och allt runt-omkring. Det är sådant jag själv brukar läsa in mig på när jag ska anmäla mig till en ritt jag inte tidigare varit på: jag kollar in hur andra upplevt ritten och om den verkar passa mig och min häst utifrån dessa mer allmänt hållna texter.

Dessutom vill jag lyfta fram ryttare på lite lägre nivåer också. Ridsport tar ju bara in referat från nationella ritter och uppåt. Alla de som rider på nivån 80km och under kommer inte med i den tidningen.

Tidningen ska vara informativ. Det ska finnas artiklar som ger råd, tips, inspiration eller som åtminstone väcker funderingar om hur man själv tränar eller hanterar olika situationer som en distansryttare kan ställas inför.

Man ska, som någon också skrev, kunna sätta tidningen i handen på någon nybörjare som är nyfiken på distans och den ska då förhoppningsvis bli frestad att prova på.

Jag är själv ganska mycket datanörd och kan nog faktiskt nästan med 100% säkerhet säga att jag och Anna var de första som över huvud taget publicerade en hemsida på svenska som handlade om distans... Även om jag gärna läser om distans på nätet och hänger här på Bukefalos så tycker jag att en tidning ändå inte konkurrerar eller ens spelar i samma division som information på Internet. Man kan liksom inte slänga sig i soffan med en påse smågodis och bläddra i datorn (klart obekvämt...)
Jag skulle t ex inte vilja läsa Ridsport på datorn. Jag vill ha tidningen i handen och jag vill kunna riva ut intressanta artiklar eller spara hela nummer tills senare. Känslan är en annan helt enkelt.

Den stora skillnaden från förr, var att Distansryttaren "självsådde" sig. Distansryttare rekommenderade andra distansryttare att läsa och prenumerera på den, om man tipsade om länkar så var Distansryttarens en av dessa länkar osv. Det händer inte i samma utesträckning idag. Ett tag kunde jag utan att ljuga säga att i princip alla licensierade distansryttare prenumererade - men inte längre.

Jag har alltid sagt att tidningen är till för oss själva, d v s distansryttarna själva ska ha den största nyttan av att tidningen finns. Man ska bli synlig trots att man inte rider på SM-nivå, man ska kunna hitta information och inspiration till sin egen ridning. Jag har - när budgeten så tillät - även låtit reda pengar gå tillbaka till distansryttarna i form av stipendier, tävlingar där man vinner saker, propphäftet som distribuerats gratis till prenumeranterna. Ju mer som kommit in desto mer ger jag med nöje tillbaka. Men nu blev ju läget sådant att det inte ens fanns medel att trycka propphäftet ens... (Jag vill inte beklaga mig, utan bara försöka förklara läget).

Ibland har det varit svårt att fylla tidningen, ibland tvärtom. Det här kan jag säkert påverka lite själv genom att knyta rätt kontakter i tid. Går prenumerantantalet upp så kan jag lösa det här.
Höja priset - det gläder mig att det finns någon som vill ha tidningen även om den blir dyrare och faktum är att under tiden prenumerationspriset legat på samma nivå så har portot höjts så en höjning skulle kunna vara motiverad även med tanke på en höjning av de faktiska kostnaderna. Sedan finns där säkert en punkt då tidningen blir för dyr för att folk ska vilja ha den. Ska räkna lite mer på saken.

Tills vidare: fundera på hur gärna ni tycker att tidningen ska vara kvar. Kommer man att sakna kon när båset är tomt, eller har tidningen spelat ut sin roll?
Jag är inte så kräsen och behöver inte något enormt prenumerantantal i väntan på att den stora distansboomen ska nå Sverige :smirk:, men det behövs nog, säg, en 100 pers till utöver nuvarande prenuemranter för att rädda den när året är slut.

Vill ni, så gör ett försök att värva folk. Just nu tänker jag mig att man löser en prenumeration för årets återstående nummer, d v s man betalar bara för de nummer som är kvar på detta år och riskerar därmed inte att betala för något man inte får (har nämligen budgeten klar för att fixa resten av året).

Jag kan skriva mer om det på nyhetsbloggen på Distansryttarens hemsida.

Senast ändrad:

Hej, kan jag få lite hjälp, jag hittar inte bloggen:crazy:
"Nyhetsbloggen på Distansryttarens hemsida"

http://home2.swipnet.se/~w-27238/DRframe05.htm
Klicka på nyheter!
/Camilla
Ps. Ett tips till alla, jag fick en prenumeration av en god vän i födelsedagspresent :bow: i höstas. Det var väldigt uppskattat och jag kommer naturligtvis att fortsätta att prenumerera om tidningen kommer att finnas kvar!

TACK:banana: NU vet jag vart jag ska :rofl:
Samma tanke Camilla, jag ska ge bort prem i julklapp om den finns kvar:idea:

Men går det inte att rädda den genom att höja priset och trycka färre sidor i färg? Finns det billigare papper?
Ja, visst vill man inte försämra tidningen men hellre det än att mista den.
Jag minns tiden då man satt o väntade på distansryttaren för att se resultat från tävlingar man själv inte varit på.
// Linda

Hur går det? :crazy: Jag har precis tagit fram alla gamla nummer av Distansryttaren och tänkt läsa igenom dem för att få ännu mer inspiration inför min kommande distanssatsning. Det blir ju debut redan 2011. :rofl:

Vad händer? kommer du att lägga ner Distansryttaren trots att dom flesta vill ha den kvar.
Höj priset och sen så hjälps vi åt att " fånga" fler prenumeranter, det är väl värt ett försök?
Det kanske går att få fler annonsörer, sponsorer? jag antar att du försökt med allt.
Du gör ett så himla bra arbete med tidningen, det vore tråkigt om den lades ned.
Ingela

OM allt går bra så kanske jag har en efterträdare som tar över tidningen.
Det är någon som jag vet kan lyfta tidningen, med nya idéer och ny energi.

Jag hoppas det blir så, ni kommer att få reda på mer när allt är spikat och klart.

Instämmer med Ingela! Ska be till alla mina gudar på flera språk i bästa Pheobe-från-Vänner-stil!

Jag hoppas verkligen att det ordnar sig, för Distansryttaren är något som jag har sett fram emot under min relativt korta tid som prenumerant!

Kattis

Liknande trådar

D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 530
Senast: limona
·
Hästmänniskan Hej hörni. Nu skriver jag mitt livs första inlägg här och hoppas på lite råd. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Hästar har...
2
Svar
39
· Visningar
3 645
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar