Tråkig historia

waldorff

Trådstartare
Jag sålde ett kallblodssto förra året.
Då var hon precis avvand från hennes fina fölunge.

Fick samtal från nya ägaren igår och hon ska flytta söderut.
Hon hade en fin köpare men på besiktningen visde hästen hälta 3 grader vf.
Hon har jättefina torra ben, exellent hovkvalitè. Tenderade när jag hade henne att bli något bockhovd då hon växte mest i trakterna.

På utlåtandet stog det "branta hovväggar, sabelbent vf" och till detta ansåg hon att hon EJ var lämpad till avel till följd av sabelbentställningen.(som jag anser att hon inte har naturligt)

Till saken hör att samma veterinär (säkert utan att tänka på det) besiktigade stofölet förra året med mycket goda omdömen. Fölet har helt korrekta ben och otroliga rörelser.
Ponera nu att hästen för 1 år sedan var tenderad till hög i trakterna.
Idag alltså klassad sabelbent och 3 gardigt halt.
Mycket sparsamt riden hela sommaren - nästa obetydligt.
Ny hovslagare som är travtränare.
Vad tror ni?

Detta är riktigt tråkigt då ägaren redan flyttat och har hästen inhyrd tills det att hon beslutet om avlivning eller hur det blir. Hästen ska inte vara kvar. Hon är 7 år.
Hon är riktigt ledsen och uppgiven - veterinären ansåg inte heller att hästen hade något värde, om man såg på vad det var för ras och på benen. Ägaren kan inte med blotta ögat se att hon är sabelbent, men skyller på sin okunskap.
Trist att bli sågad till knäna när det gäller sin älskade häst som hon f.ö skulle gå igenom klockrent.

Mvh Li

Bild-142.jpg

Bild-199.jpg

Sv: Tråkig historia

Tråkigt! :(

Du kan inte köpa tillbaka henne för nån liten summa och sen kanske få tillrätta på hovar osv och sen sälja henne vidare igen? Vet ju inte hur du har det, det är ju inte alltid det går att lösa på det sättet...
Väldigt tråkigt ibland, sen att veterinären godkände henne förra året betyder ju inte att han kommer ihåg hästen i sig, han har ju säkert varit hos många många hästar sen dess, men om man förklarar fallet kanske han ändrar sig. Lite knepigt utlåtande om att "hon inte är värd något större", det blir ju vad man gör det till anser jag!!'

Hoppas det ordnar sig, inte kul att ta bort en 7årig och dessutom vad jag förstått enligt dig, frisk häst! :(

waldorff;. På utlåtandet stog det "branta hovväggar skrev:
Jag ställer mig tveksam till om en häst kan bli sabelbent av nån annan anledning än att det är medfött.
Möjligen att det kan bli tydligare alteftersom hästen växer, men knappast av nån annan orsak.

Däremot är det vanligt att folk inte överhuvudtaget tänker på att en häst är sabelbent.

Hej!

Nej jag tycker det låter konstigt.
Jag måste åka dit och titta. För sabelbent ä det sista jag skulle kallat det.
Verkligen.

Har ingen möjlighet att ta tillbaka henne.
Hon är beredd att ge bort henne, men det berättigar inte mitt stallutrymme som är begränsat.
Men oj så trist :(

Ägaren har redan flyttat och hon står inhyst nu.

Li

Är detta hästen du talar om? Väldigt konstiga vinklar i kotleden, tycker jag.
Ved menade du egentligen med "din älskade häst"? Har du inte sålt henne? (lite förvirrad av ditt inlägg) Hängde inte med riktigt. Vill du ha hästen tillbaka? Varför sålde du henne om du gillar henne så mycket?

Om du läser meddelandet igen, ser du att det är ägarens älskade häst.
Inte mindre älskad av mig för det.

Jag sålde inte hästen av någon anledning som har med detta att göra. Jag "lägger mig i" alla mina tidigare hästar om jag bara kan :devil:, men av god sak förståss.
Bara för att dom lämnar min gård, betyder inte det att jag struntar i hur det går för dem.

Idag var jag och tittade på henne. Hemskt konstiga vinklar överallt. Inåttåad, kort i tån (existerade inte), hög i trakten, ringar på samtliga 4 hovar och det ser faktiskt ut som om hon haft fång när man tittar på hovarna.
Hästen ville inte trava eller röra sig mycket öht.

Ägaren vill jag inte skuldbelägga, hon gör efter sitt bästa.
Hon litar på vad folk säger och gör därefter.
Men VAD har hovslagaren pysslat med?
Ska sätta in bilder senare.

Li

Nu har jag varit och fotat. Förstår till 100% varför hon är halt!
Vill understryka att jag skyller inte det här på ägaren. Hon är lika ledsen som jag.
Ibland så förlitar man sig på fel folk och i sin egen okunskap så kan det bli såhär tokigt.
Ni som är riktigt duktiga på hovar, berätta gärna vad ni ser.

t1.jpg

t3.jpg

t2.jpg

Hovkvalitén tycker jag inte är så jättebra. (tjocka hovväggar visserligen, men det är inte samma sak som bra kvalité)
Hovarna är allmänt sneda och höga i trakterna.
Inåttåad - men det är å andra sidan ganska vanligt och behöver inte innebära problem.
Branta hovväggar är vanligt hos fd travare och beror oftast på skoningen. Branta hovväggar behöver dock inte heller innebära något problem. Finns masssvis med hästar som har branta hovväggar och har inga problem alls.

Jag tror knappast att hovarnas skavanker enligt vad jag skrivit ovan, är orsaken till hältan.

Det absolut mest alarmerande - och säkert orsaken till hältan - är de veka kotorna. På bilden där hästen travar ser man tydligt att kotleden både fram och bak snudd på bryter igenom. Med tanke på att kotlederna överlag är ganska raka (uppräta) borde de inte ge efter så pass mycket som de gör.
Jag har erfarenhet av en häst med veka kotor. Man kan inte åtgärda problemet, men dock lindra. "Behandlingen" går ut på att flytta tyngdpunken i hovarna bakåt. Detta gör man bla genom att förlänga skorna baktill och höja trakterna. Ju mer tyngd hästen bär upp långt bak i hoven desto mindre belastning blir det på de veka kotlederna.
Veka kotor ger inga problem alls på vissa hästar, medan andra blir halta. Underlaget hästen rids på har stor betydelse.
Hästar med veka kotleder visar sig ofta halta på böjprov, men behöver inte vara det.

Oki, tack för svar.
Hovkvaliten kan jag inte hålla med om då hon under min ägo fick otrolig beröm av hovslagaren. Han vässade kniven flera gånger och sa att hovarna var hård som flinta.
Hon gick inte barfota fram, bak "flänsades" det aldrig upp.

Nu har hon inte stått hos mig på över 1 år. Kvalitèn har kanske ändrats, likaså vinklarna.
I och med att hon inte är riden regelbundet sedan i vintras/våras kan det inte heller bero på det.
Hon har jätte torra och fina ben, bland det torraste jag sett.

Jag HOPPAS att detta hör ihop med de taskiga vinklarna hon har.
Hon fäller nästan sig själv när hon travar och stapplar fram.
Jag har tidigare inte ansett att hon är vek i kotorna.
Lite kort i steget har hon varit, hon tenderade att bli het på gröten när man rider, i det fria rörde hon sig oki.

I bakkärran har hon haft en störning tidigare. Hon har ärrbildning på ena skinkan och är inte körd. Ägaren har provat, men det gick inte bra. Inkörd och körd är hon som unghäst. Så något kan ha hänt där. man ser även en muskelförändring på sidan skinkan.
Det är många hemligheter och frågetecken kring henne som unghäst.

Vad SÄGER nuvarande hovslagare/hovvårdare? Det som "stör" mig mest när jag tittar på bilderna är hur sneda framhovarna är. Hur länge var det sedan hästen verkades?

Han säger ingenting - tror inte han kommer anlitas mer.

Ja det stör mig med, detta med vridningen.
Måste vara oerhört påfrestande för leden.

:bump:Jag är väldigt dålig på hova:bump:Men det ser ut som foder ränder på hovarna och början till fong.och väldigt dåligtvärkad björn fot men det är inget hinder för skogsridning.:bump:
Nu har jag varit och fotat. Förstår till 100% varför hon är halt!
Vill understryka att jag skyller inte det här på ägaren. Hon är lika ledsen som jag.
Ibland så förlitar man sig på fel folk och i sin egen okunskap så kan det bli såhär tokigt.
Ni som är riktigt duktiga på hovar, berätta gärna vad ni ser.

t1.jpg

t3.jpg

t2.jpg

Vad SÄGER nuvarande hovslagare/hovvårdare? Det som "stör" mig mest när jag tittar på bilderna är hur sneda framhovarna är. Hur länge var det sedan hästen verkades?

Jag undrar också över vad hovisen säger. Det är så lätt att skylla på honom/henne men frågan är hur ofta tillkallar ägaren sin hovis?

Vad hon säger så tas alla hästarna i stallet samtidigt med samma hovis. Det är ett stort stall med 8-10 hästar inackorderade.
Hon säger att senaste verkning var för 4 veckor sedan.
Hovslagaren är en travtränare. Hon informaerade honom om att hon växta snabbare i trakterna och att hovarna var lite olikformade.
Jag har som sagt inte sett hästen på 1 år, så vad hans plan blev och vad han har gjort vet jag inte. Vet inte heller om 6 veckors schemat har hållits.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 785
Senast: tuaphua
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 382
Senast: sandrafors
·
Hästvård Hej! I söndags när jag red ut på min 7-åriga islänning så kändes hon inte alls som vanligt. Hon har ridits väldigt sparsamt ett tag och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 184
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka