waldorff
Trådstartare
Jag sålde ett kallblodssto förra året.
Då var hon precis avvand från hennes fina fölunge.
Fick samtal från nya ägaren igår och hon ska flytta söderut.
Hon hade en fin köpare men på besiktningen visde hästen hälta 3 grader vf.
Hon har jättefina torra ben, exellent hovkvalitè. Tenderade när jag hade henne att bli något bockhovd då hon växte mest i trakterna.
På utlåtandet stog det "branta hovväggar, sabelbent vf" och till detta ansåg hon att hon EJ var lämpad till avel till följd av sabelbentställningen.(som jag anser att hon inte har naturligt)
Till saken hör att samma veterinär (säkert utan att tänka på det) besiktigade stofölet förra året med mycket goda omdömen. Fölet har helt korrekta ben och otroliga rörelser.
Ponera nu att hästen för 1 år sedan var tenderad till hög i trakterna.
Idag alltså klassad sabelbent och 3 gardigt halt.
Mycket sparsamt riden hela sommaren - nästa obetydligt.
Ny hovslagare som är travtränare.
Vad tror ni?
Detta är riktigt tråkigt då ägaren redan flyttat och har hästen inhyrd tills det att hon beslutet om avlivning eller hur det blir. Hästen ska inte vara kvar. Hon är 7 år.
Hon är riktigt ledsen och uppgiven - veterinären ansåg inte heller att hästen hade något värde, om man såg på vad det var för ras och på benen. Ägaren kan inte med blotta ögat se att hon är sabelbent, men skyller på sin okunskap.
Trist att bli sågad till knäna när det gäller sin älskade häst som hon f.ö skulle gå igenom klockrent.
Mvh Li
Då var hon precis avvand från hennes fina fölunge.
Fick samtal från nya ägaren igår och hon ska flytta söderut.
Hon hade en fin köpare men på besiktningen visde hästen hälta 3 grader vf.
Hon har jättefina torra ben, exellent hovkvalitè. Tenderade när jag hade henne att bli något bockhovd då hon växte mest i trakterna.
På utlåtandet stog det "branta hovväggar, sabelbent vf" och till detta ansåg hon att hon EJ var lämpad till avel till följd av sabelbentställningen.(som jag anser att hon inte har naturligt)
Till saken hör att samma veterinär (säkert utan att tänka på det) besiktigade stofölet förra året med mycket goda omdömen. Fölet har helt korrekta ben och otroliga rörelser.
Ponera nu att hästen för 1 år sedan var tenderad till hög i trakterna.
Idag alltså klassad sabelbent och 3 gardigt halt.
Mycket sparsamt riden hela sommaren - nästa obetydligt.
Ny hovslagare som är travtränare.
Vad tror ni?
Detta är riktigt tråkigt då ägaren redan flyttat och har hästen inhyrd tills det att hon beslutet om avlivning eller hur det blir. Hästen ska inte vara kvar. Hon är 7 år.
Hon är riktigt ledsen och uppgiven - veterinären ansåg inte heller att hästen hade något värde, om man såg på vad det var för ras och på benen. Ägaren kan inte med blotta ögat se att hon är sabelbent, men skyller på sin okunskap.
Trist att bli sågad till knäna när det gäller sin älskade häst som hon f.ö skulle gå igenom klockrent.
Mvh Li
![Bild-142.jpg](http://i86.photobucket.com/albums/k117/waldorff1/Bild-142.jpg)
![Bild-199.jpg](http://i86.photobucket.com/albums/k117/waldorff1/Bild-199.jpg)