trakehner?

Sv: trakehner?

Det är ett förbund som bildades i slutet av 70-talet av missnöjda privata hingsthållare. De har mycket öppna stamböcker och har inte särskilt hög status i Tyskland. De är heller inte erkända av ASVH.

Om ZFDP har hög status eller inte, kan ju vara osagt, men förbundet används också som ett verktyg att få möjlig göra olika betäckningar.

Exempel; Du som sto ägare vill använda en speciell Trakhener hingst som endast är godkänd i trakehner aveln, och eftersom dom har en sluten stambok så kan inte jag använda hingsten med mitt sto som är hannoveranare. Då går man in och registrera hingsten i ZFDP och likaså stoet och får på så vis en registrerad avkomma med ett korrekt pass.
En ren kostnads fråga.

Och så vill jag bara tillägga att det är en INVIDUELL prövning utav passet hos ASVH.

Ett 20-tal av de bästa Trakehnerhingstarna är ju godkända i Hannoveraner Verband så det finns ju en del att välja på.

Så ifall rasen inte är nämnd utan att det istället bara står ZFDP, så är det en "korsning" mellan ex vis hannoveranare eller mecklenburgare? Rätta mig om jag har fel. :D

Eh? Kan vem som helst "tilläggsregga" en hingst i detta förbund? Låter ju lite konstigt, men jag har förmodligen fattat fel, eller? Timmen är sen...:crazy:

Eh? Kan vem som helst "tilläggsregga" en hingst i detta förbund? Låter ju lite konstigt, men jag har förmodligen fattat fel, eller? Timmen är sen...:crazy:

De kontrollerar de hingstar som man vill tilläggsregistrera men kraven är inte lika höga som i andra förbund, som ofta bara tar in utomstående hingstar som ligger i topp.

Är hästen registrerad i ZfdP är det en "ZfdP-häst".

Sanning med motifikation, har hästen pass i från ZFDP, så står den där registrerad, men den det kan vara en tex hannoveranare, holsteinare, oldenburgare som står där för tillfället.
Då man kan flytta sina ston vart efter man vill betäcka.

Tex, du kan även flytta ett hannoveranar sto till tex oldenburgar verbandet, för att använda dig utav en hingst som endast är godkänd i det förbundet, då blir avkomman registrerad där. Och sedan flytta tillbaka henne till hannoveranarverbandet och visse verca.

Är hästen registrerad i ZfdP är det en "ZfdP-häst".

Trög som jag är så tror jag inte att jag är med på noterna riktigt än. :angel:

Hästen kan alltså vara vilken tysk ras som helst, men så länge den är med i ZfDP så får den användas till avel med en annan tysk ras, även om den inte är godkänd för avel egentligen? Eller...? Nej... :confused:

Cyllene, du som har koll: Kan man betäcka med Kaiserkult? Eller har han strukits ur Jens hingstkollektion?

Kan man betäcka med Kaiserkult? Eller har han strukits ur Jens hingstkollektion?

Enligt ägarens hemsida står han bara på fryst i år.

"Kaiserkult TSF wird in 2009 mehr in seiner sportlichen Laufbahn gefördert werden und den Züchtern daher in dieser Decksaison nur in Form von TG-Sperma in eingeschränkter Menge zu Verfügung stehen."

http://www.gestuet-st-stephan.de/Hengste/Hengste.htm

Gestüt St. Stephan är ingen EU-station men förhoppningsvis är hans frysta tappat på en sådan.

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
979
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
705
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall