Trakehner -hur hittar jag stamtavlor mm?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare -emma-
  • Startdatum Startdatum
E

-emma-

Hej!

Jag köpte ett trakehnersto för lite mer än 1 månad sen. Har stam på hennne (e: Valetas, u: Henrieta, ue: Gret). Har ingen aning om vad det är för stam. :confused: Är jättenyfiken på hur jag hittar blodslinjer och om det är en OK stam (köpte henne som hopphäst) ALLT AV INTRESSE! Man får ju alltid alvelsdrömmar när man köper ett sto:D
Jag skulle bli jätteglad om någon visste hur jag kan få tag i detta:).. Har försökt söka på internet men ej hittat något...

Tack på förhand :D

PS- någon som vet om det stavas trakhener el trakehner?

Sv: Trakehner -hur hittar jag stamtavlor mm?

Här hittar du information om Valetas
http://www.trk-base.com/horse.php?screen=1&id=19794
Tyvärr finns ingen bild men klicka dig runt så hittar du en del
och här är mamma
http://www.trk-base.com/horse.php?screen=1&id=25009
Kanske Görel här på forumet kan fylla på?

Gret har använts mycket i aveln och har 28 stambokförda hingstar och 41 ston efter sig.Valetas har hittills 6 hingstar och 4 ston.

Valetas har tävlats av Valdas Urbonas i fälttävlan och han står som ägare.

Oj, vilken linjeavel (eller snarare inavel) när föräldrarna är halvsyskon med samma far.

Här är ditt sto http://www.trk-base.com/horse.php?screen=1&id=40592
Intressant är att hon är född i november 2002. I många tyska förbund räknas alla föl som föds i november och december till nästa år men inte i Sverige. Så här ses hon som en 6-åring.
Ser att uppfödaren gjort halvsyskon-kombinationen en gång till, det föddes en hingst 2004.

Här är ditt sto http://www.trk-base.com/horse.php?screen=1&id=40592
Intressant är att hon är född i november 2002. I många tyska förbund räknas alla föl som föds i november och december till nästa år men inte i Sverige. Så här ses hon som en 6-åring.
Ser att uppfödaren gjort halvsyskon-kombinationen en gång till, det föddes en hingst 2004.

Tack så mkt!
Varför tror ni att man gör en sån halvsyskon-grej?
Är det verkligen bra? Man vill väl ha så blandat blod som möjligt?

Jag tänkte även på rasen trakehner, jag har hört att om jag väljer en godkänd halvblodshingst så får ett godkänt halvblodsföl.. stämmer det?

Tack till alla som svarar!:bow:

Halvsyskon-parning är alldeles för hård inavel (12,5%). Kan vara att man "tager vad man haver".

Är det inte speciellt smart att avla (hobby) på henne då?:confused:

Är hon frisk och sund ser jag inga problem att använda henne i avel, betäcker du henne med en helt obesläktad hingst blir fölets inavelsgrad 0%.

Jag tänkte även på rasen trakehner, jag har hört att om jag väljer en godkänd halvblodshingst så får ett godkänt halvblodsföl.. stämmer det?

Tack till alla som svarar!:bow:

Det har inte att göra vilken ras hästen är utan var den är registrerad och vilken stambok pappa, morfar och mormorsfar är godkänd i.
Tyvärr tror jag inte att ASVH godkänner din hästs stam för gröna papper, men enda sättet att verkligen få klarhet i det är att ringa och kolla med dem.

Får du inte motsvarande gröna papper på stoet så får inte heller fölet gröna papper.

Fast det tror jag. Trakhener är en godkänd ras i asvh och den är reggad som just sådan

Håller med dig. Hästen har en väl dokumenterad stam med alla giganterna i botten. Om ASVH inte godkänner så måste felet ligga hos deras kunskaper.

Vad jag fattar det som så är den reggad i Litauen och ASVH gdk väl inte någon stambok därifrån rakt av, att de sedan genom individprövning kan godkänna individer ändå är en annan sak dock tittar de ju då främts på de närmsta föräldrarna.
Det är ju tyvärr så att många av de stora rasernas "lokalstamböcker" inte är godkända, tex har danmark ju egen holsteinerstambok och där är det stopp utan individprovning och i stort sett nobben om inte de ingående föräldrarna + förfäder även är godkända i holstein (eller annan gdk stambok).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka