Trail at hand

Sv: Trail at hand

jaha, så man får inte tävla "gamla" hästar i trail? jaha...okej, synd...
men kul jag får ta med mig åringen i vår :banana:

Det beror på klubben. Våran klubb har under ett tag haft 4 års åldersgräns på trail at halter, men då vi har gnällt över det + att de vart få anmälda har de nu satt fri ålder på den klassen.

Jag tyckar det är jätte bra om man på klubbniveau höjer ålders gränsen på trail in hand.

Det är en bra tävlingsgren både för äldra hästar än 1 åringe och för nybörjere, för man får kände av sig hur det är att tävla och få lite af stresset ut kroppen ;)

Att man inte kan göre det på ras shows, är begränsat av regelboken, och det får bli :)
Man får bara "nöjes" med att tävla halter o showmanship at halter med sin 2 (och kanske 3 åring) till rasshows.

Men fler trail in hand, all breed, alle age klasser till klubbtävlingar :):bump:

okej, så om jag har tur så får jag tävla min gammel man i trail at halter om klubben tycker så...men annars så är det bara unghästar som gäller, har jag fattat rätt då?

Precis, det står på proppen om de har åldersgräns. Om det inte står nån åldersgräns får du var me med den "gamle".

Någon som vet om man får använda röstkommandon?
Får man använda repgrimma om man är med i en sk prova på tävling, eller måste man använda en "showgrimma" även här?

Ang. huruvida man får röra vid hästen vid sidepass, kan jag bara vidarebefodra vad jag en gång läste i Lucky rider, skrivet av Lars Bråve:
"Det är ett allvarligt fel att röra vid hästen, förutom vid sidepass"
http://www.luckyrider.se/site/bilder/trail_for_hand.pdf

Jag tycker det är konstigt att man skriver så om det inte är det som gäller regelmässigt. Kan det finnas olika regler? Eller har LB inte koll på reglerna?

Använd mycket hellre en lädergrimma eller i värsta fall en vanlig grimma istället för en repgrimma. (repgrimman klassas som ett träningsredskap)

Finns trail at halter med i regelboken? (minns inte och sitter på jobbet nu). Vet att i allmänhet används ju showmanship reglerna och där gäller ju att man inte få ta på hästen. De gånger jag har vart med har man fått fråga dommaren vad just denna har för regler. Sen har de aldrig vart att man behövt göra sidepass.

Liknande trådar

N
Western Hallå alla visa bukefalister! Jag har några funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att reda ut. Jag har tävlat showmanship at...
Svar
3
· Visningar
1 234
Senast: Kickis
·
Western Jag har aldrig ridit "rent" western, men däremot alltid plockat godbitar. Trail har jag sedan jag köpte första hästen, 2008, varit...
Svar
15
· Visningar
2 249
Senast: Liten
·
Western Hej! Jag är en sådan där som har varit westernintresserad lite på avstånd ett bra tag. Blev tipsad om att man kan starta trail at hand...
Svar
4
· Visningar
1 595
Western Är lite sugen på att åka ut med min lilla pålle nästa år,då han blir två,på lite tävlingar. Vad krävs för att kunna starta i tex...
Svar
4
· Visningar
1 190
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka