Trail at hand

S

SweetSelene

Har några snabba frågor...Hoppas någon här inne har tid att svara på dem under dagen ;)

Funderar på att starta en Trail at hand i morgon, något jag aldrig gjort. Förstår att det handlar om att visa hästen för hand i trailmönster, likt showmanship at halter. Både jag och hästen ska vara prydliga och förberedda utseendemässigt.

Mina funderingar är:
* Plutten är lite sommarblekt i man och pannlugg, ok att fläta? Manen i typ ardennerfläta?
* Får man, när man utför ex. sidepass röra vid hästen? eller ska han endast flytta sig för att jag går åt sidan med honom?

Tanken med att ställa upp i klassen är att han behöver komma ut på tävlingsbanan igen efter viss konvalecens, jag har inte möjlighet att rida honom i någon klass, men kan ev. visa honom för hand. Verkar vara en kul grej att testa om inte annat.

Sv: Trail at hand

Nej, du får inte ta på hästen ,bedömningen börjar så fort du går in även när du värmer o domaren e där.Reglerna e som showmanship at halter...
Jag läser ur wras regelbok nu;man svans eller lugg Inga rosetter o band men får flätas eller bandas i engelsk- eller westernstil
Hoppas d blev till lite hjälp:D

Senast ändrad:

I sidepass får man väl nudda hästen har jag för mig. Men de är enda tillfälle man får de.

Tack.. jag blev hjälpt, ska kika i regelboken lite mer när jag kommer hem från jobbet...

Får bestämma mig i kväll om jag ska omvandla skitgrisen till en pudding:love:

Du får väl nudda el ta på hästen om du e ute första gången och inte bryr dig om minuspoängen :smirk:annars får man inte d om man tänker göra bra ifrån sig. Häste ska flytta sig med eller från dig utan att peta.Hoppas d går bra .

du får inga minuspoäng, du blir DISKAD om du tar på hästen!

det e samma regler som i Showmanship

enda gången man får röra vid hästen när du visar för hand är vid sidepass..:)

enda gången man får röra vid hästen när du visar för hand är vid sidepass..:)

NEJ!
Eftersom det är en SHOWMANSHIP klass med SHOWMANSHIP regler fast med bommar. du får INTE ta på hästen för då blir man DISKAD!
*morr*
så har det iaf varit de gånger jag varit med och för att göra sidepass behöver man inte äns röra hästen!

Alldeles riktigt, du får inte ta på hästen vid något tillfälle under en trail at halter eller showmanship klass, då blir du diskad precis som Sellan säger.

Jag min klant hittar inte nya regelboken...ska hästen även ställas upp för bedömning i Trail at halter? Hur får man korrigera hästen t ex flytta rumpan? Måste man stå vid huvudet hela tiden eller kan man t ex flytta sig åt sidan för att flytta rumpan? Skulle vara väldigt tacksam för svar eftersom vi ska tävla på lördag!!! :rofl:

Nope, ingen uppställning heller, man går in en och en.

Hej! klart man får ta på hästen när man ska göra sidepass i Trail at hand! men det är också ända tillfället man får!

:rofl:

Gud va folk ska envisas med att man får ta på hästen vid sidepass..

MAN FÅR INTE TA PÅ HÄSTEN, INTE ENS VID SIDEPASS

Jag (en av dom envisa :cool:;)) vet ej vilken regelbok ni går efter

MEN från APHA's rule book rule SC-192, page 106 "In hand trail" (översat til Svensk "Trail in hand")

1. Side-pass. An object of such nature and length, which is safe may be used to demonstrate the responsiveness of the horse to signals at its side. If raised, height may not exceed 2 feet. The obstacle should be designed to require the horse to side pass, to the right or left, off pressure or signal, on or near its side. The obstacle should be in the course design such that the horse comes up to it, but does not cross or straddle it while completing the side pass. The exhibitor is allowed to touch the horse on the side during the side pass.

Desutom är det "bara" en major Failts att röre hästen i showman ship
Major Faults. (Avoids disqualification but should not place above exhibitors that do not incur a major fault.) Complete failure to move around horse by the exhibitor and obstructing the judge’s
view. Exhibitor touching the horse or kicking or pointing their feet at the horse’s hooves during set up. Standing directly in front of the horse. Omission or addition of maneuvers. Knocking over a cone. Working on wrong side of cones

Troligen är det en WRAS tävling, är man så "specialliserad" att man tävlar rasklasser så har man oftast en regelbok och är mer insatt än i att bara "prova på"

Tyvär har jag inte WRAS regelbok, men jag kan inte tro att WRAS har mere tight regler än rasförbunden. Specielt inte på en prove på tävling eller D/C tävling.

Vanligvis gör en rid "förening" deras regel bok mycke lik ras förbunden.

I DK är det ungefär samma regelbok i DWF (motsvarar svensk WRAS) som i rasföreningen regelbok.

Nogon har väl WRAS regelbok som kan slå upp det. Tyvär ligger den inte på nätet :(

Det står följande i WRAS regelbok 2007-2008:

Trail at Hand
Bedömningen skall utgå ifrån Showmanship at Halter och i själva trailmönstret reglerna för Trail.

Showmanship at Halter
Uppvisaren skall inte röra hästen med händer eller fötter eller synbart korrigera hästen genom att peka med foten mot hästen vid uppställning.

tjosan, det känns som om att jag har lus läst HELA regelboken för iår, men hittar inte nånstans hur gammal hästen måste var för att tävla ta hand klasserna, vore kul om man kan tävla sin 1 åring, emn eftersom jag inte vet...nån annan som kan svar på det?

förlåt för trådkapen...:o

Du kan tävla med din 1-åring, det är snarare en begränsning uppåt, 3-4 år tror jag det brukar vara.

Liknande trådar

N
Western Hallå alla visa bukefalister! Jag har några funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att reda ut. Jag har tävlat showmanship at...
Svar
3
· Visningar
1 234
Senast: Kickis
·
Western Jag har aldrig ridit "rent" western, men däremot alltid plockat godbitar. Trail har jag sedan jag köpte första hästen, 2008, varit...
Svar
15
· Visningar
2 249
Senast: Liten
·
Western Hej! Jag är en sådan där som har varit westernintresserad lite på avstånd ett bra tag. Blev tipsad om att man kan starta trail at hand...
Svar
4
· Visningar
1 595
Western Är lite sugen på att åka ut med min lilla pålle nästa år,då han blir två,på lite tävlingar. Vad krävs för att kunna starta i tex...
Svar
4
· Visningar
1 190
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka