Tragiskt & fruktansvärt =/

Calazirya

Trådstartare
http://gd.se/nyheter/sandviken/1.2836235-sandviken-skarper-forskolesakerhet-efter-dodsolyckan

Hände igår, jag trodde i min enfald att hjälmarna som förskolan använde nu vid lek ( isgata ute ) skulle vara de nya med grönt säkerhetsspänne men jag hade fel :cry::(

Hur är det på era barns förskolor runt om i Sverige?
Så fruktansvärt hemskt och jag kände nästan lite ångest idag av att lämna dottern på förskolan ( nej det är inte logiskt tänkande jag vet ).

Sv: Tragiskt & fruktansvärt =/

KL: Fy 17 så fruktansvärt!!!! Stackars barn, stackars familj och stackars förskolepersonal och förskolekompisar!

Ja man lider verkligen med alla inblandade :(

När vi kom till förskolan idag så var personalen där tillmötesgående om det inträffade, samt att de under gårdagskvällen kontrollerat samtliga hjälmar som finns på förskolan.

Vi köpte en cykelhjälm till Emilia nyligen och jag trodde att alla hjälmar hade säkerhetsspänne så jag tittade inte på spännet. Ser nu att det inte är grönt.

Undrar om vi vågar använda den hjälmen nu?

Vi har "babycykelhjälm" med vanligt spänne fortfarande till E, hon har den enbart när hon åker i barnsitsen bakom mig på cykel och aldrig aldrig annars.

Verkligen tragiskt. Men en nyfiken fråga: har era förskolar egna hjälmar? Här är det upp till föräldrarna att skicka med hjälm, men regeln är att ingen hjälm = ingen stjärtlappsåkning på gården. De hjälmlösa får leka med annat.

Vi skickar också med egna hjälmar. Och ja, båda mina barn har grönt säkerhetsspänne på sina hjälmar. Men som sagt, förskolan står ej för hjälmarna.

På vårat dagis har dom inga hjälmar. Vi har inga branta backar på gården. På syrrans dagis får var och en förälder köpa egna hjälmar. Har faktiskt aldrig vart med om dagis som står för hjälmar åt ungarna.

Ja det finns hjälmar som tillhör förskolan, det täcker inte in alla barn men dom har ett gäng för utlåning. Nu vet jag inte om det var en förskolehjälm som användes vid olyckan eller om det var barnets egna. Men kommunen har iaf återkallat alla vanliga hjälmar och nu ska det endast finnas de godkända lekhjälmar på förskolorna.

Jag kanske är knäpp, men när jag minns hur jag lekte som barn så får jag rysningar vid tanken på att barn tydligen ska ha hjälm vid lek numera. Det verkar som sagt livsfarligt oavsett om de "löser ut" eller inte. Dessutom måste det rimligen påverka barnens kunskap om vart deras huvud är negativt och måste öka riskerna i framtiden (när de kanske slutar ha hjälm i 40 årsåldern eller så).

(Precis som det tydligen ökar risken för cykelolyckor om man cyklar för länge med stödhjul. Den automatiska instinkten för när cykeln riskerar falla i svängar utvecklas tydligen inte optimalt.)

Jag vet inte hur det ser ut nu i övriga Sverige, men här är det rena rama isgatan överallt och jag antar att det var därför som barnen hade hjälm på sig utomhus vid olyckstillfället?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka