Träffade min hunds uppfödare, inte någon rolig bekantskap:(

TinyWiny

Trådstartare
Buskavel har för mej fått en helt ny innebörd:(
Att avla för pengar visste jag ju förekommer men att avla på synliga defekter? Varför?

Jag tog ju en omplacering när han var 6 månader, han hade verkligen inte haft det lätt i sitt första hem, det har varit mycket jobb men det har varit värt det, han är en underbar hund idag:love:

Men, jag hade aldrig köpt hund av hans uppfödare, fick träffa mamma, pappa och mormor, mormor hade så krokiga ben att jag var förvånad över att hon kunde gå, mamman såg ut som en undernärd valp, pappan hade också krokiga ben och så totalt genom stressad, och så ovårdade, klorna var så långa att de lyfte tassarna rakt upp när de gick istället för att rulla över.
Att hundarna var totalt omusklade och var helt döda i blicken gjorde ju verkligen inte saken bättre, de varken inbjöd till lek eller spring, min hund gjorde allt för att få igång dem men misslyckades totalt och det har aldrig hänt förut, mamman var ungefär sex år liksom pappan, mormor var tolv eller något:eek: hon visste inte säkert hur gamla de var?!

Hon sa att hon hade fattat från början att min hund skulle komma att omplaceras eftersom de första ägarna inte kunde ta hand om sig själva:eek: varför säljer man en valp till sådana människor då:cry:

Ja fy jag är så ledsen:cry: hon frågade om han hade blivit pappa än:crazy: jag fick bita mej i tungan för att inte säga: nej självklart inte han är en blandras...

De jag köpte honom av bedyrade att han var en renrasig dansk-svensk gårdshund, han hade stamtavla och allt:grin: i verkligheten så är hans pappa jackrussel (kanske renrasig? vad vet jag?) och mamman är dsg/jackrussel.

Som tur är har hon slutat avla på sina hundar nu, men jag kan verkligen inte fatta varför avlar man på sådana hundar?

Vet inte vad jag vill ha ut av det här, behövde bara skriva av mej.

Sv: Träffade min hunds uppfödare, inte någon rolig bekantskap:(

men jag kan verkligen inte fatta varför avlar man på sådana hundar?

Jag har själv dsg. När de plötsligt blev jättepoppis fanns det inte tillräckligt många valpar på marknaden för att täcka det plötsliga behovet. Samtidigt fanns det gott om jack russels. Och många har inte en aning om skillnaden på dsg och russlare. Därför var det enkelt att tjäna pengar på den typ av korsningar som din hund är. Samt att folk avlade på vad skit som helst. De som köpte hundarna gick på snack om att raserna egentligen är samma, dsg är bara en utveckling av russeln (skitsnack) och att anledningen till att valpen inte är reggad är att alla dsg inte kom med i rasreggen då skk godkände rasen (sant, tyvärr).

Vad som egentligen är värre på sikt är att då dsgn blev på poppis var det många kennlar som passade på att avla på alla sina tikar, och det fanns ganska litet avelsmaterial för att expandera rasen som man gjorde. Därför användes samma blodslinjer väldigt myckat. Togs det ion en ny hane från Danmark använde nästan alla denne. Matadoravel. Detta kommer att skada rasen på sikt.

Det är ett otyg då en liten ras blir snabbt populär och folk ser chansen att tjäna pengar.

Hej, jag har också en dsg o håller till stor del med Snuffsan i det hon säger. tack o lov har seriösa uppfödare o rasklubb varit medveten om problemet o de gör allt de kan för att komma tillrätta med det. :bow:

Undrar dock över några saker. För det första om de sa att hunden var renrasig o hade stamtavla, fick du inte den? Vad hade de för ursäkt?

En annan undran som naturligtvis dyker upp är ju hur din hund ser ut. Att den är jättesöt förstår jag o att du älskar den. Men hur ser hans ben ut? Har krokigheten gått i arv eller var det pga misskötsel släktingarna såg ut så?

Kort på sötnosen?
Du får gärna pm:a vilken uppfödare han komer från...

Jag har själv dsg. När de plötsligt blev jättepoppis fanns det inte tillräckligt många valpar på marknaden för att täcka det plötsliga behovet. Samtidigt fanns det gott om jack russels. Och många har inte en aning om skillnaden på dsg och russlare. Därför var det enkelt att tjäna pengar på den typ av korsningar som din hund är. Samt att folk avlade på vad skit som helst. De som köpte hundarna gick på snack om att raserna egentligen är samma, dsg är bara en utveckling av russeln (skitsnack) och att anledningen till att valpen inte är reggad är att alla dsg inte kom med i rasreggen då skk godkände rasen (sant, tyvärr).

Vad som egentligen är värre på sikt är att då dsgn blev på poppis var det många kennlar som passade på att avla på alla sina tikar, och det fanns ganska litet avelsmaterial för att expandera rasen som man gjorde. Därför användes samma blodslinjer väldigt myckat. Togs det ion en ny hane från Danmark använde nästan alla denne. Matadoravel. Detta kommer att skada rasen på sikt.

Det är ett otyg då en liten ras blir snabbt populär och folk ser chansen att tjäna pengar.

Jo uppfödaren själv och veterinären som besiktigade valparna kallade dem för gårdshund, vadå gårdshund frågade jag, det finns ingen ras som heter så!
Och då berättade hon hur korsningen var, mormor såg ju mest ut som en jackrussel medans mamman såg ut mer som en dsg. (enligt mej)

Att det skulle vara samma ras sa hon jag köpte honom av, som ursäkt att han inte var det som hon sa att hon sålde till mej när jag förklarade för henne att så inte var fallet så idiot förklarade hon mej.

Det är ju hemskt att det har blivit sådan avel att det skadar rasen, det är ju bara att hoppas att folk tar sitt förnuft till fånga.

Hej, jag har också en dsg o håller till stor del med Snuffsan i det hon säger. tack o lov har seriösa uppfödare o rasklubb varit medveten om problemet o de gör allt de kan för att komma tillrätta med det. :bow:

Undrar dock över några saker. För det första om de sa att hunden var renrasig o hade stamtavla, fick du inte den? Vad hade de för ursäkt?

En annan undran som naturligtvis dyker upp är ju hur din hund ser ut. Att den är jättesöt förstår jag o att du älskar den. Men hur ser hans ben ut? Har krokigheten gått i arv eller var det pga misskötsel släktingarna såg ut så?

Kort på sötnosen?
Du får gärna pm:a vilken uppfödare han komer från...

De sa att hunden hade stamtavla men att de inte hade köpt den, uppfödaren ville ha 1000 kr extra för att de skulle få den, det trodde jag dock inte på men tyvärr var det redan försent då, jag hade redan förälskat mej i honom och efter att ha pratat med ägaren några gånger så hade jag nästan panik att hämta honom, pratade jag med mannen i familjen så vrålskrek barnen och kvinnan i bakgrunden och pratade jag med kvinnan så var det mannen och barnen som skrek i bakgrunden:crazy: ingen hund ska behöva leva i den miljön:(

Hans ena ben är lätt krokigt, som tur är inte alls lika mycket som hans släktingar, jag tror inte att de krokiga benen på hans släktingar är annat än arv, det hoppas jag iallfall:crazy: för lederna var verkligen i knepig vinkel:( han såg strävhårig ut när jag hämtade honom men ser nu mer långhårig:eek: ut.

Hans pappa är strävhår men har inte på långa vägar sådan päls som min har, hans öron ser ut som pappilon öron i behåringen och han har fanor på benen:angel:.

Nosen, ögonen, och kroppen är mest lik jack russelns nu, han har ganska kraftiga ben.

Han började ju växa ordentligt efter att jag köpt honom, han är nu ca 40 cm hög och väger ca 12 kilo.
Han är ju större än alla sina släktingar;)

Pm:ar dej om uppfödaren.

Pälsen måste skötas.
Man måste trimma den så att den inte blir för lång.
Detta bör göras var 6-8 vecka för att hålla en fin sträv päls.
Blir den för lång så skyddar den inte mot regn å kyla.

Skönt att du är nöjd med vovven iallafall.
Hoppas verkligen att han får det bra nu efter ett sånt hem.

Lycka till med vovven

Pälsen måste skötas.
Man måste trimma den så att den inte blir för lång.
Detta bör göras var 6-8 vecka för att hålla en fin sträv päls.
Blir den för lång så skyddar den inte mot regn å kyla.

Skönt att du är nöjd med vovven iallafall.
Hoppas verkligen att han får det bra nu efter ett sånt hem.

Lycka till med vovven

Jag vill faktiskt inte trimma den då jag tycker han är finast i sin långa päls:o han verkar inte ha mer ont av regn och kyla heller.
Jag får väl se hur det verkar till hösten.

Jo jag tycker nog att han har det bra nu;)

Han lever ett liv som han verkar nöjd med iallafall, han vill vara med överallt vilket han får när det är möjligt, bara matte är med så är allt kul:D

Sorglig läsning,men skönt att en hund är räddad genom dig nu iallafall.Tyvärr är det nog inte så ovanligt det du beskriver och det är bara att hoppas att fler och fler människor tar sitt förnuft till fånga och inte avlar på dessa "felade länkar".

Grattis till din egna hund som du är nöjd med;)

Tack!

Ja även om det blev fel så blev det väldigt rätt;)

För hunden är helt underbar:love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 820
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 486
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Ja då har vi kommit så långt att vi bestämt oss för ras och träffat flera olika uppfödare. Uppfödare A är mycket erfaren och välkänd...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 483
Övr. Hund Jag har under årens lopp sett hur synen på blandraser har förändrats. Förr hette det att valparna hade kommit till av misstag, men nu...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
15 329
Senast: zeniakas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hundrelation