Träffa en häst första gången

danilo

Trådstartare
Hur gör ni när ni möter en häst första gången? Vill ni helst göra det i hagen, i stallet? Tänker ni på er egen hållning och utstrålning etc?

Om man sitter upp eller inte första gången beror förstås på varför man är där, men vad tänker ni på helt allmänt för att hästen ska förstå att ni har pondus men ändå är vänliga?

Sv: Träffa en häst första gången

Det beror på. Jag kan möta en häst vart som helst. Det kvittar eg efter som att det är med min egen självkänsla och inställning som jag talar om för hästen hur jag är - och det är också så som jag känner hästen.
Ska jag däremot göra någonting med den så är det bra att vara på ett ställe som passar bäst för just den hästen. Kanske i hagen eller i en mindre inhägnad. Jag vill alltid börja med hästen lös om jag ska utföra någon typ av markarbete.

När jag sitter upp på en ny häst har jag alltid inställningen att känna. Det viktigaste när man pysslar med hästar är att höra dem och därför går det för mig ut på att lyssna hela tiden. Lyssna och till slut få hästens uppmärksamhet. Jag säger aldrig nej och jag bestraffar inte, jag försöker bara igen.

Jag har lärt mig att det bästa sättet att gå framåt är att sluta tänka lite då och då. ;)

Senast ändrad:

Tänker inte så mycket egentligen...förutom att jag ska vara mig själv då förståss ;) Helst vill jag bara sitta i hagen och låta hästen komma fram (gör så med fölen o brukar klia dom när dom är tillräkligt modiga) Men dom vet endå var gränsen går och vem det är som bestämmer.

När det gäller min egen häst så brukar jag låta henne vara med och bestämma. Tex om vi ska köra lite voltträning i hagen eller ut i skogen. Inte så att hon vägrar göra nått utav det för hon älskar att jobba men vissa dagar är inte alltid så lämliga att göra vissa saker helt enkelt och då är det bäst att strunta i dom och pröva en annan dag (då det oftast går mycket bättre än den första gången)

Möter jag en häst jag inte känner, så ska man "öppna" sig för den, välkommna den, söker den din uppmärksamhet kan du streka fram handen men alltid med handens utsida mot nosen, det är en hand som inte vissar våld, en hand med fingrana spretandes ger ett intryck av agressivitet, det kanske låter dumt, men jag har läst det på många ställen och det brukar funka! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 521
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka