Träpellets-era erfarenheter

E-llen

Trådstartare
Driver hästverksamhet med ca 16 hästar. Har i dagsläget främst torv i boxarna, men även lite spån. Tänkte byta strö till hösten och undrar vad ni har för erfarenheter av träpellets? (Förmultning? Prisvärt? Kvalité? Mockvänligt?)

Torven är ett heltidsjobb på vintern då de behöver tinas innan användning, samt att de är tunga och rätt dyra... Vi har egen gödselhantering, så vi kan inte enbart ha spån. De förmultnar alldeles för långsamt.

Så, vad har ni för erfarenheter av pellets som strö? :)
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Jag är jättenöjd, har tre hästar. Har haft det både som bädd och inte. Mockade ut shettisens bädd i går och det är lite tyngre men inte så farligt. Torv kan ju också vara jobbigt att mocka ut när det blivit en bädd. Under vintern har jag lagt det torrt i boxarna och inte blött det, har funkat det med. Nu har jag börjar blöta igen.

Köper pall som levereras till mig. Har betalat max 38 kr per säck.
Mina axlar är gladare då det är mycket lättare att mocka, och för plånboken så mycket bättre.
Kräver också mindre förvaringsplats, då det är stor skillnad på en pall spån/torv och en pall pellets.

Förmultning har jag dock ingen aning om. Bonden har inte sagt något heller.
Tycker dock att den från Bauhaus har tagit längst tid att bli spån både torrt och vid blötläggning. Har köpt från Byggmax och Fredells också. Fredells levererar om du köper minst 4 pall då blir det 38 kr säcken, mindre om du beställer fler pall.
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Tack för ditt svar! Det låter kanonbra.

Vid behov, hur mycket vattnar du ungefär?

Ska kolla upp vart de är lättast att få tag på kring Märsta trakten (utanför Stockholm) så kan jag prova i en box! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Träpellets-era erfarenheter

En vattenkanna per säck brukar räcka. Varmt vatten är bäst.
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Lite off topic, men:
Kan du berätta lite mer om din pelletsbädd?
hur har du anlagt den och funkar den lika bra som en torvbädd?:)
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Jag har torv i botten sen kör jag vanligt träpellets från Byggmax = 38 kr per säck.

Jag blötlägger inte, häller in en säck och krattar runt det lite och sen får hästarn trampa sönder och fördela det själva. Funkat fint!

Vad det gäller förmultningen är det ett oskrivet kort än så länge. Det är första vintern jag har pellets så jag måste utvärdera det om nåt år tidigast.
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Jag har provat med träpellets nu under våren istället för spån. Jag är inte speciellt förtjust. Det är rätt enkelt att hantera och lättmockat. Det är fördelarna, men jag tycker det blir väldigt dammigt och det gillar jag inte. Det blir som fint fint mjöl som lägger sig på allt. Sen tycker jag inte det är det minsta drygt. Jag får lägga in en säck rätt ofta så för mig har det inte varit ekonomiskt. Nu har jag inte blaskat med vatten som många gör, mer än senaste veckan. Då har jag sprutat på lite vatten. Tidigare under vårvintern tycker jag det varit för kallt för att kladda med vatten. Jag kommer förmodligen bara att ta in det i nödfall i fortsättningen. Vi eldar med pellets hemma så det finns ju alltid. Men jag kommer att köpa spån igen. Både trevligare i boxen med mindre damm samt bättre ekonomiskt för mig.
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Kräver också mindre förvaringsplats, då det är stor skillnad på en pall spån/torv och en pall pellets.
Vad är skillnaden i plats menar du? En pall är ju en pall i storlek oavsett vad som ligger på den. Ja skillnaden är ju att spånpallen är lite högre, men då tar den ju ändå inte mera plats.
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Det där är ju rätt intressant hur olika det kan vara. Jag har absolut inget damm i boxarna, pelletsen spricker upp lätt och fördelar sig bra. Hästarna har inget trädamm i pälsen alls. Jag som har astma är supernöjd och som jämförelse lägger jag in 1 säck varannan vecka per häst...och vattnar alltså inte alls.
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Det låter ju otroligt. hade det funkat så för mig hade jag absolut fortsatt. Min tanke var ju att när vi ändå bestället pellets tilll vår kamin så är det ju jättebra om jag kan använda samma sak till strö i stallet. Jag fyller på med minst två säckar i veckan och då står hästarna inne från 22-23 tiden till ca 07 på morgonen. Inte så länge alltså. När jag har spån så går det åt 2-3 spånbalar i månaden. Det är en renlig dam. Jag har ingen astma eller några sådana problem, men jag blir hostig och känner dammet i halsen när jag mockar i boxen. Inte alls kul. Det ligger som en dammhinna på vattenhinken och efter väggarna också. Även sista veckan när jag har vattnat finns detta problemet. Jag gissar att det handlar om vilket märke man har på pelletsen. Jag har laxå pellets. Att elda med är det däremot förträffligt. Vad har du för pellets? Kan ju vara värt att prova med en annan sort, bara företaget är intresserade av att leverera det förstås.:)
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Lite off topic, men:
Kan du berätta lite mer om din pelletsbädd?
hur har du anlagt den och funkar den lika bra som en torvbädd?:)

Har inte gjort något alls, det var inte meningen det skulle bli bädd utan bestämde mig efter ett tag. Annars när jag lägger bädd så vill jag kalka i botten det blev inte av nu.
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Vad är skillnaden i plats menar du? En pall är ju en pall i storlek oavsett vad som ligger på den. Ja skillnaden är ju att spånpallen är lite högre, men då tar den ju ändå inte mera plats.

Ja det är höjden jag tänker på, ser trevligare ut när det inte står ett torn framför utan man ser över.
Min dammar inte alls heller, däremot när jag försökte med halmpellets för några år sen så dammade det massor.
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Det låter ju otroligt. hade det funkat så för mig hade jag absolut fortsatt. Min tanke var ju att när vi ändå bestället pellets tilll vår kamin så är det ju jättebra om jag kan använda samma sak till strö i stallet. Jag fyller på med minst två säckar i veckan och då står hästarna inne från 22-23 tiden till ca 07 på morgonen. Inte så länge alltså. När jag har spån så går det åt 2-3 spånbalar i månaden. Det är en renlig dam. Jag har ingen astma eller några sådana problem, men jag blir hostig och känner dammet i halsen när jag mockar i boxen. Inte alls kul. Det ligger som en dammhinna på vattenhinken och efter väggarna också. Även sista veckan när jag har vattnat finns detta problemet. Jag gissar att det handlar om vilket märke man har på pelletsen. Jag har laxå pellets. Att elda med är det däremot förträffligt. Vad har du för pellets? Kan ju vara värt att prova med en annan sort, bara företaget är intresserade av att leverera det förstås.:)

Oj känner inte igen mig alls i det du skriver, vi lägger in ca 2 i veckan till de stora och en till den lilla. Ja i pälsen sitter det ju men igen annanstans. Men det är klart om ditt dammar så förstår jag ju att det sítter överallt.
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Tycker det funkar jättebra med träpellets. Har permanentbäddar.
Ingen lukt om man jämförelse med vanliga spånet som luktar mer och pelletsen ligger mer still i boxen. Dammar inte om man följer instruktionerna om att vattna. Du styr själv fukthalten i bädden vid påfyllning. Har du storkissande häst så vattna inte lika mycket. Ekonomiskt. Fyller på med en säck i veckan. Köper på pall sk biobränsle ej märkt som stallpellets. Den sort jag har dammar inte, det beror lite på pressningen av pelletsen så det skiljer sig åt mellan olika tillverkare / märken vad vi hört.

Minus är att det dras med stövlarna men inget problem att få bort ur pälsen.

Pröva!
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Jag gillade det inte. Provade till renlig shettis i stor box (12 kvm). Gick MER strö än spån och dessutom dammade det mer än spån. Jag vattnade inte då det var vinter och jag har kallstall. När det blöta (kissiga) frös så blev det en frusen kaka, även på ytan vilket var negativt jmf med spån.
Jag gillade inte riktigt att mocka i det heller, ta ut bajs var jättelätt men ville man ta ut kissigt gick det inte med spångrepen.

Stora pluset var att det var ljust och trevligt, och är en väldigt hanteringsvänlig förpackningsform.

Som kattströ är det däremot förträffligt ;)
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Kl

Jag är hem nöjd. När det är varmare än minus fem så vattnar jag, lägger balen i boxen, skär upp plasten och häller på tio liter vatten.
Går snabbt och lätt att mocka, har någon halv bädd variant, har fått en hård kana underst, men vet ungefär vart hästen kissar och där tar jag två greptag. Givetvis om jag ser blött någon annan stanna

Men jag gör av med färre antal balar pellets än vanligt spån och ungefär samma antal som när jag hade torv. Så det blir betydligt billigare! Hästen har bronkit och inte reagerat på det alls, vanligt spår döden för hans luftrör.

Jag har hästen lite utanför Märsta och beställer pellets från Fridells.


Sen diskussionen om pall, det tar mindre plats! Här får vi 50 balar på en pall, blir betydligt färre pallar än att hålla på med spån/torv.
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Det låter kanon tycker jag!
Jag håller också till utanför Märsta, så då borde Fridells vara bäst att beställa från? Kör de ut pallvis till dig eller måste du själv ordna transport?

Med tanke på att de flesta hästar kräver ca 2 torv i veckan hos mig så borde de ju bli mer ekonomiskt med pellets.
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Jag har samma erfarenhet av damm som du. Det beror på i mitt fall på att urinet sugs upp så bra omgående, att det sällan sjunker ner till botten. Jag har bädd, och mockar det som finns överst, dvs förutom skiten, även urinet, så då har jag en torr ren bädd, som jag får vattna dagligen på våren. Damm som lägger sig överallt... Om jag jämför med andra i stallet som har bädd, och där hästarna sullar runt mer, så blandar sig urinet med den rena pelletsen, och därmed binds dammet i den fuktigare bädden.
Jag tycker det är lättmockat. Det bästa jag haft på den fronten, men vad gäller damm, det sämsta. Sedan tycker jag strålarna har blivit sämre trots noggrann skötsel. Tror det beror på att pelletsen blir till en tät mjöl, som förhindrar luftning. Med spån, blir bädden i mitt tycke mycket luftigare än det kompakta mjölet från pellets.
Min idealbädd skulle nog vara en kompakt kalkad torrvbotten som låg på plats utan att släppa upp torv till ytan som skulle vara spånad.
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Det låter kanon tycker jag!
Jag håller också till utanför Märsta, så då borde Fridells vara bäst att beställa från? Kör de ut pallvis till dig eller måste du själv ordna transport?

Med tanke på att de flesta hästar kräver ca 2 torv i veckan hos mig så borde de ju bli mer ekonomiskt med pellets.

Från Fridells måste du minst beställa 4 pall för att de ska köra hem till dig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp