Träpellets-era erfarenheter

En kollega till min mor tipsade om pellets från Byggmax. Flera i deras stall använder det sedan en rätt lång tid tillbaka och är jättenöjda. För dem har det blivit betydligt billigare än spån och säckarna tar mindre plats (för oss som inte kan ta hem en hel pall åt gången). Jag kommer att prova nu under vintern. Har inte permanentbädd utan mockar noga varje dag.
 
Jag köpte på lantmännen, de hade rea idag så det blev Deromes pellets. Har provat byggmax innan och de var jättebra.
 
Är det bara jag som kombinerar träpelletsen med halm? jag har pelletsen under att suga upp det våta. Får en torr och fin bädd, blandat med både halm o spån överst.
 
Jag använder också från Byggmax, och är jättenöjd. Har provat alla former av strö som finns tror jag, och det här är det bästa jag har testat (sen kanske jag är ännu mer entusiastisk eftersom jag kommer direkt från att ha haft hästen på halm vilket absolut inte fungerade). Det är lättmockat, luktar ingenting (vi har haft en häst som har stått på boxvila i stallet, och det gick fortfarande att gå in med sina "vanliga" kläder utan att ta lukt), det är ett helt humant pris och dessutom tar det inte alls mycket plats, vilket är en stor fördel för mig som har begränsat med utrymme till förvaring.
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Det låter ju otroligt. hade det funkat så för mig hade jag absolut fortsatt. Min tanke var ju att när vi ändå bestället pellets tilll vår kamin så är det ju jättebra om jag kan använda samma sak till strö i stallet. Jag fyller på med minst två säckar i veckan och då står hästarna inne från 22-23 tiden till ca 07 på morgonen. Inte så länge alltså. När jag har spån så går det åt 2-3 spånbalar i månaden. Det är en renlig dam. Jag har ingen astma eller några sådana problem, men jag blir hostig och känner dammet i halsen när jag mockar i boxen. Inte alls kul. Det ligger som en dammhinna på vattenhinken och efter väggarna också. Även sista veckan när jag har vattnat finns detta problemet. Jag gissar att det handlar om vilket märke man har på pelletsen. Jag har laxå pellets. Att elda med är det däremot förträffligt. Vad har du för pellets? Kan ju vara värt att prova med en annan sort, bara företaget är intresserade av att leverera det förstås.:)
Köper från Byggmax som regel, sist var det Klints pellets (från norrland). Byggmax har haft 3 olika sorter och samtliga har funkat.
 
Medishästen står på pellets (men det är sådana som säljs som hästströ så jag vet inte om det är någon skillnad mot bygg-/värmepellets). Vi vattnar inte, hästen får trampa sönder det. Med en häst som gärna skottar runt underlaget så att det blir högar med strömaterial, bajs och hö på olika ställen fungerar det mycket bättre än spån (mockar emellanåt åt en kompis häst som står på spån, och tycker det är jobbigare, trots att den hästen är renlig och lägger allting i en rad längs väggen). Så jag gillar verkligen pellets!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp