Träpellets-era erfarenheter

Sv: Träpellets-era erfarenheter

Oj känner inte igen mig alls i det du skriver, vi lägger in ca 2 i veckan till de stora och en till den lilla. Ja i pälsen sitter det ju men igen annanstans. Men det är klart om ditt dammar så förstår jag ju att det sítter överallt.

Ha, ha. Här är det tvärtom. I pälsen har hästen inget, men det är som fint fint mjöl som lägger sig på vattnet och känns i luften. Det måste ju bero på vilket märke man har. Jag kanske ska köpa några säckar bara av ett annat märke och prova? Fast lägga in två säckar i veckan är ju inte vidare ekonomisk. Då blir det billigare med spånbalar från Granngården för mig.
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Finns det några märken på pellets som ni rekommenderar? (Som inte dammar då.)
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Kl

Hej!

Vi har haft träpellets denna vinter. Har funkat superbra i stallet, där de haft rena och lättmockade växelbäddar. Max 1 säck per vecka har gått åt, snarare färre.

I uteboxarna har det antingen varit dammigt eller ganska blött. Klart scårare att hålla rent, även hos de renliga hästarna. Samtliga uteboxjästar har behövt minst 2 per vecka. Hos oss frös 2 av 4 bäddar när det var under 15 minus. Men det var också de grisigare hästarna, de renliga hade ofrusen bädd.

På min har jag testat halm, som tar en evighet att mocka, vanligt spån, som häst förvandlar till lera på 2 veckor trots att hon bara står inne halva dygnet och det då mockades 2 gånger/ dag. Vi har testat torv, som blir genomblött oavsett hur mycket man mockar och lägger in nytt och den halmpellets, vilket jag tycker funkat bäst. Träpelletsen funkar näst bäst utan tvekan!

/ lavinia, med riktig grishäst!
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Jag känner igen det där. Är inte särskilt förtjust i träpellets. Jag får inte till någon bädd (alltså kaka) och så blir det ett dammlager överallt. När jag haft halmpellets (som kostat 80 kr säcken) så har jag behövt lägga in en ny säck var tredje vecka. Nu har jag testat granngårdens träpellets och behöver lägga in minst en säck i veckan. Måste komma ner rätt mycket i pris på träpelletsen (betalade 45 kr säcken)för att det ska löna sig. Så det får bli halmpellets igen till hösten :p
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Har haft träpellets sen i januari och är jättenöjd, dock var det väldigt tungt att mocka ur bädden som jag gjorde för några veckor sedan isamband med stallbyte. Har inte haft något problem med damm. Har bara vattnat när jag börjat i tom box, sen är det bara att fylla på en säck ca var 10 dag, lättmockat.

Har bara erfarenhet av halm och torv innan och träpellets är det bästa jag provat på
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Tycker det verkar dyrt och bökigt iom att man måste vattna och hantera tunga balar. Varför inte köpa sågspån direkt från sågverket? Det gör jag, inget slabb med vatten, dammfritt och dessutom billigare. :)
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Tycker det verkar dyrt och bökigt iom att man måste vattna och hantera tunga balar. Varför inte köpa sågspån direkt från sågverket? Det gör jag, inget slabb med vatten, dammfritt och dessutom billigare. :)

En säck väger 16 kilo, och den sprättas upp och en kanna varmvatten i, låt det svälla medans du fixar mat eller annat. Sen är det klart.
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Eller så låter man bara bli att vattna och låter dom trampas sönder- funkar det med.

Vikten är ju definitivt en fördel tycker jag :-)

/Lavinia
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Eller så låter man bara bli att vattna och låter dom trampas sönder- funkar det med.

Vikten är ju definitivt en fördel tycker jag :-)

/Lavinia

Nu i vinter har vi lagt in det torrt, då det är mer fuktigt i stallet, nu har jag börjat blöta lite igen för att få fart på det. Friesern trampar sönder direkt, shettisen behöver lite hjälp.:p
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Jag lägger in en säck, snittar upp den och fyller i en hink med varmt vatten. Inga som helst problem under vintern med att bädden är fuktig. Det suger upp vattnet, det är alltså inte fuktigt när hästen kommer in.
Vi kastar ut kisset, för min häst snorde runt så mycket. Nu ska jag prova med boxmatta under.
Förmultningen har jag för lite erfarenhet att uttala mig om.

Tycker att det dammar, smutsar ner, men annars gillar jag det mesta kring pelletsen. Enkelt, billigt, håller länge, drygt. Jag är i branschen så jag har ett kanonfint pris.
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Tycker det verkar dyrt och bökigt iom att man måste vattna och hantera tunga balar. Varför inte köpa sågspån direkt från sågverket? Det gör jag, inget slabb med vatten, dammfritt och dessutom billigare. :)

Köpte också spån direkt från Skoghallsverken för flera år sedan. Jättebra och billigt var det. Men så började de tillverka eldningspellets av spånet istället och då höjde de priset på spånet till det tredubbla. Istället för 1500 skulle de ha ca 5000 kr. Det var liksom inte så intressant då längre. Sedan dess har jag använt balat spån och det har funkat bra, men eftersom jag eldar med pellets så att det alltid finns så hade det varit väldigt smidigt att kunna ha det samma i hästarnas boxar.
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Jag har enbart testat SCAs värmepellets (de har även stallpellets men det är onödigt dyrt). Både 6 och 8 mm och jag tycker att det funkar hur bra som helst. Tycker varken att häst eller inredning är dammiga och jag vattnar/sväller upp ungefär varannan säck som jag lägger in. Då håller bädden (ej permanentbädd) sig lagom i fasthet och fuktighet. Jag har en stor häst som beter sig som en grävling emellanåt och det är mycket lugnare/finare i boxen med pellets/sågspån än kutterspån, plus att underlaget håller ihop mycket bättre och han behöver aldrig skrapa ner i golvet.
Dock har jag aldrig provat andra märken, så jag vet inget om deras dammighet osv, men SCA skulle jag helt klart rekommendera! :)
Förmultningen har jag tyvärr ingen koll på.
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Kl
Någon som provat trä pellets åt häst som lätt får ligg sår?
Min ponny gräver runt allt och sen lägger sig på betong golvet vilket resultera i ligg sår på bak benen .. :banghead: tänkte om detta ligger mer stilla? Vill inte ha bädd pga av litet stall!
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Har i ca 6 månader provat SCA-träpellets. Men hela stallet blev dammigt, hästen blev dammig - såg alltid oryktad ut. TROTS att jag vattnade träpelletsen ordentligt!

Jag stod inte ut med detta damm på både inredning och häst och har därför senaste veckan bytt tillbaka till kutterspån som vi hämtar på ett sågverk.

Synd då det var det strömaterial som ändå gav en bra bädd & lättmockat och var lättförvarat i stallet. Men tyvärr så övervägde inte dessa fördelar de nackdelar jag inte gillade.
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Min häst får lätt liggsår, men har klarat sig helt utan efter bytet till värmepellets. :)
Jag har inte permanentbädd.
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Jag har letat sågspån men det verkar inte finnas något sågverk häromkring :(
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Hmmm... när jag läser här förstår jag att jag måste haft tur ...
Har haft halmpellets de två senaste vintrarna, har funkat jättebra, inget damm, inget mögel heller som jag har hört att det kan bli, lättmockat till tusen. Vattnar bara när jag bygger upp bädden, inte sedan, lägger bara på en- två säckar i veckan.

Nu provar jag med spånpellets i en av boxarna. Köpte Granngårdens, och det verkar också funka jättebra. Har hittills inte märkt att det har dammat alls ... Kanske för att jag inte har hållit på så länge med det? Har inte vattnat utan lagt det på en tunn bädd av halmpellets. Väldigt lättmockat ....

Delar in mitt "mockningsliv" i tre faser; bara halm när jag var ung (HEMSKT!), därefter kutterspån (hopplöst tungmockat) och så nu pellets. Superbt!
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Som kattströ är det däremot förträffligt ;)

Åh, smart! Jag köper hem dyr klumpbildande kattsand till djuren men att ta med en säck pellets från stallet då och då borde ju vara mer ekonomiskt alla kategorier :idea:


Jag har pellets, bytte från spån när jag bytte stall. Inbillade mig att jag skulle kunna hålla en ljus och fräsch box och mocka ut även kisset dagligen. Det gick jättebra första veckan, och sedan var jag tvungen att leja bort mockningen i två dagar. När jag kom hem så såg det ut som ett bombnedslag, allt strö var kissfärgat (vilket jag bara inte står ut med) och det var sunkigt i boxen. Försökte byta ut ströet men lämnar man ens lite av det halväckliga kvar så blir aldrig boxen fräsch igen, så jag slängde en bal spån på skiten.

Nu har jag någon form av blandning, vilket är rätt så lättmockat. Jag blöter pelletsen i en skottkärra med lite hål i botten så att vattnet rinner ut när de har sugit upp lagom och så får de stå i en kvart innan jag stjälper in dem i boxen. Upplever nämligen att både spånet och pelletsen dammar minimalt då vilket är skönt för mig som är dammkänslig. Surar dock över att det gick åt skogen med min fina grundbädd och har inte räknat på åtgång än, men antar att det blir ungefär 2 påsar/vecka se veckor jag lägger in pellets och 1 spånbal/vecka de veckor jag lägger in spån. Betalar 70 kr/bal och 40 kr/påse så det går ganska jämnt upp.
 
Sv: Träpellets-era erfarenheter

Bra och lätt att mocka i. Trevligt pris på träpelletsen. Dammar lite för mycket. Förmultnar långsamt.
 
Funderar på att köpa en pall träpellets. Läste lite om att det kunde vara farliga tillsatser i det? men när jag läser på tillverkarens hemsida , derome i det här fallet, så stod det att det var fritt från tillsatser. Har köpt några säckar från byggmax för att prova och jag tycker det är jättebra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp