Träning över dagen- foder?

QueenLilith

Trådstartare
Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av. Funderade på om jag kan använda lucern istället för hö? Det är endast över dagen vi skall iväg så inge övernattning. Eller bör se om jag kan hitta någon liten torrbal med hö och köpa och ta med? Hur gör andra när ni är iväg och tävlar eller liknande under sommaren och inte kan ta hösilage?

Vi har inte varit iväg såhär innan så blev lite fundersam :)
 
Vi har alltid haft lite torrhö hemma över sommaren även när alla gått på bete. Man vet aldrig om de behöver komma in pga väder eller sjukdom.
Men du kanske kan kolla om det går att köpa lite hö från anläggningen där träningen hålls? Eller köpa lite hö från någon i närheten av ditt stall?
 
Plocka gräs innan du ger dig iväg (eller kvällen innan) en ikea påse går ganska lätt att få ihop om gräset är lite längre.
 
Vi hade ofta hör förr jag jag tränade och tävlade. Men hade jag möjlighet slog jag med lie på morgonen och tog med gräset. När man fått in snitsen hyfsat var det gjort på ett par minuter. Även nyttjat lien sommartid om häst behövt stå i sjukhage. Sjukt smidigt och bra för hästen att slippa ett foderbyte och samtidigt få i sig mer vätska än vad hö ger.
 
Jag har ingen möjlighet att lagra torrhö och har en känslig häst. Köper antingen på stället jag ska till, av en vän eller så hade jag tänkt köpa en sådan HorseHage i foderbutiken. Vill inte ha honom i hage på annan mark pga nojig med parasiter och han brukar påverkas mer negativ i magen av fritt med gräs en dag än annat grovfoder en dag.

Har det vanliga hösilaget hemma i småbal men öppnar inte en bal på typ 50 kg bara för en träning. Men ifall något händer eller liknande så försöker jag ha knappt en pall kvar av vinterns till nästa höst.
 
Vi har normalt alltid lite torrhö hemma att ta med, men använder även småbal hösilage ca 20 kg (greenfeed eller horsehage) för tävlingar över helgen etc när man behöver kunna packa smart.
 
Det går väl utmärkt att ge lucern om hästen är van att äta det på sommaren.
Har den varken ätit lucern eller hö i sommar så hade jag oavsett vad du tar med dig kompletterat med gräs
 
Har aldrig ens funderat på ensilage, utan beställer hem 3,5 till 4 ton hö från "min" bonde. Om/när jag åker i väg på en tävling/träning har jag alltid med den mängd foder som krävs för den tiden jag/hästen inte är hemma (dvs det foder hästen skulle ha ätit hemmavid) plus några kilo extra hö att tugga på ifall vi inte kommer hem till planerad tid. Är även bra att ha med sig 2-3 tjugo liters dunkar med vatten i fall vatten inte är tillgängligt på tränings/tävlings stället.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
952
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 804
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
614
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 643
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp