träna utan ridhall

alexvb

Trådstartare
Hej

Jag ska jobba med min häst som har besvärav en gammal muskelskada i bakbenet, t.e. longreining. Det är viktigt att hästen går i en stor hage pga motion hon behöver, men hagen är inte lämpligt till träning. Jag har dock ingen ridbana eller ridhall i närheten.
Hur gör ni? (för jag antar ett det finns fler som inte har någon ridbana/hall)
 
Sv: träna utan ridhall

Longreining kan du göra längst vägen....jättekul och fungerar bra om man använder sig att den automatiska framåtbjudningen...
 
Sv: träna utan ridhall

Ah jag glömde att berätta att hon bli väldigt stressad ut. Det var inte innan, men nu för tiden få hon panik när hon ska går ensam ut, framtförallt när det blåser. (då är hon även rädda i hagen). Det gär bättre när jag tar med min nordsvensk, som är stabil, med det är väll lite svårt att träna med en häst och tar med en annar. Sen kan hon även då få panik. Siste gång när jag promenerade med de två, kam en lastbil förbi. Hon började darra över hennes hela kropsen och gick kolapsade nästan. Jag trodde att hon fick en hjärtattack. Tyvärr har det hänt att hon fick spontan kolik pga rädsla. Hon har inte altid varit så där men jag vet inte om det beror på hennes skade eller om hon har en annar problem. Vet kollade hennes ögon i2 ggr men såg intenting. Men kanske longreining på vär framtför huset, när det inte blåser för mycket..
 
Sv: träna utan ridhall

Ah jag glömde att berätta att hon bli väldigt stressad ut. Det var inte innan, men nu för tiden få hon panik när hon ska går ensam ut, framtförallt när det blåser. (då är hon även rädda i hagen). Det gär bättre när jag tar med min nordsvensk, som är stabil, med det är väll lite svårt att träna med en häst och tar med en annar. Sen kan hon även då få panik. Siste gång när jag promenerade med de två, kam en lastbil förbi. Hon började darra över hennes hela kropsen och gick kolapsade nästan. Jag trodde att hon fick en hjärtattack. Tyvärr har det hänt att hon fick spontan kolik pga rädsla. Hon har inte altid varit så där men jag vet inte om det beror på hennes skade eller om hon har en annar problem. Vet kollade hennes ögon i2 ggr men såg intenting. Men kanske longreining på vär framtför huset, när det inte blåser för mycket..

Ta då tillfället i akt och träna på att vara ute i blåst nu när hösten är här. Har även haft en blåsrädd häst men med träning försvann det.
Många hästar reagerar mkt på blåst, så är det bara. Även lastbilar / andra tunga fordon.
Träna träna träna.
Sen kan de ju va överskottsenergi, hästen har väl antagligen stått ett tag nu pga skadan.
Fråga om någon vill följa med och gå med nordisen?
 
Sv: träna utan ridhall

Hon har inte altid varit så här. Det är något som började ung 2 år sen och blev småningon värrer. Inte bara när jag gär ut med henne, men även i hage. En tid sen, när det var mörkt och blåste, och jag gick ut att kolla hästarna (de var i ligghallen då, med 3 väggar och helt öppet på en sidan) blev hon så skräckslagen att hon fick kolik. Nu för tiden har vi ljus i lighallen när det blåser.

Hon har inte haft boxvilla (skade är redan fler år gammal, men bli lite besvärligt nu pga ålder (16, var på travbana som ung häst) men står på lössdrift i en stor hage tillsammans med andra hästar-. Det är nog ingen överskottsenergie.
När min man har tid, rider vi ut tillsammans (men det är nu länge sen för hästen hade en mycket allvärdigt juverinfection innan och sen en ögoninflammation) och det går bra när vädret är lite lugnt. Ridining med henne är nu ingen idé och jag har inte någon som går med på promenad. Jag tar dock båda hästar regelbundigt med på promenad. :)
 
Sv: träna utan ridhall

gå fram och tillbaka på vägen till stallet, gå runt stallarna och husen, runt i hagarna utöka lite varje dag så ska det nog gå bra. ^_^.

min häst var hemsk att leda innan, gick över en och var förjäklig :/. men tog korta turer på gården och fram och tillbaka några meter på vägen tills det gick bra, sen utökade jag det efterhand. nu är hon åtminstone ledbar :p, är bara mina leder som inte klarar av att promenera annars är det bra träning :). är annat grundproblem med din häst ju, men tar du bara lite i taget så går det nog bättre och bättre efterhand.

har du förresten testat att ha luva på hästen? fungerade på min häst vid blåsigt väder i början, sen blev hon mer ok vid olika väderlag och nu behövs inte mössa längre :p.
 
Sv: träna utan ridhall

Buck, Det gick bra med promenad innan, men hon har blivit mer stresskänsligt. Det kan beror på hennes problem som gör att hon är inte riktigt stabil i bakdelen. Lite som med ataxi. Hästar med ataxi bli också oft stresskänsligt. Sen kan det lika bra vara att hennes syn är inte bra eller en problem med öron. Jag fick igår samman idé fråm en hollandska att testa med luva, och det låter bra. Det kommer jag att göra- Sen tycker jag att longreining på väg är en bra idé, men som du säger... i närheten av huset. Bli det bättre (kanske med luva) då går det bra att utöka det varje gång lite. Det gjorde jag också med unghästar eller nya hästar. Fungerar bra.

Lady vip.. det är meningen att göra detta och det är därför att jag promenera med 2 hästar samtidigt. Problemet är bara att hon är mycket storer än min NS, har stora steg och är mycket framåt ut och det är lite jobbigt till min gammal nordsvensk. Men jag försöker att träna detta en lite.
 
Sv: träna utan ridhall

Man kan se detta ur två perspektiv, antingen ser man positivt och gör något positivt av det, eller negativt o skiter i att jobba hästen, nöjder sig med att gå i hagen o att denne ej mår dåligt av detta.

Hade det varit min häst hade jag satt på den träns, huva och eventuellt tussar i öronen vid blåst, eventuellt om det hade behövts så även skygglappar, troligast har hon vana av detta sedan travtiden, och sen tömkört, se till att hon fått arbeta, använda huvudet så inte hon använderhuvudet för att "hitta" spöken. Med mina som letar efter något att göra pga trissdess får jag arbeta med, aldrig ge dem chansen att fundera över annat.
Och på marken behöver inte jag oroa mig för att bli avkastad om det är sådant denna gör.

Sedan om jag hade kunnat rida nordisen och haft denna andra inspänd så att hästen fått jobba även då om det ej går att ha denne lös.

Men som sagt antingen göra något av detta eller låta bli och se det negativa.

Men hoppas du finner lösning på problemet.
 
Sv: träna utan ridhall

Käns om du tror att jag ser bara det negative? Så är det nog inte. Har ju berättat hur jag tänker att göra. Jag kommer att göra långreining på väg framför huset/i närheten av huset för att börjar med och använda luva med detta. Sen utöka detta. Kolla hur det går. Sen måste jag vara på kliniken ändå efter 3 veckor (hon få inte jobba just nu, men jag kan redan skritta en lite på vägen för att vänja sig) ska jag diskutera om det är en fysisk grej varför hon har blivit så stresskänsligt, för hon är det även i hagen (och var det aldrig innan) och få även kolik av räddsla inbland. Det är viktigt att veta var orsaken är, så att man kan göra något åt detta
 
Sv: träna utan ridhall

Rid tandem :D Rid på nordsvensken och ha den som ska rehabiliteras framför dig i töm. På det sättet kan du jobba båda sidvärtes och ställningar osv. Svårt i början så det blir en utmaning men har du en trygg nordsvensk så har du rätt mycket hjälp i början. Du kan ju börja i skritt i hagen eller om du har någon som vill ha lite motion och gå med i början tills du får kläm på hur tömmarna används.

Vi kör tandem med vagn och främst har vi en som ska öva som ska rehabiliteras.

Lycka till!
 
Sv: träna utan ridhall

Jag såg det en gång och det ser jättekul ut. Men jag tror inte att jag är tillräckligt duktigt för att göra detta.:o Men kanske en utmaning att prova på i hagen med hjälp.
Jag har kört några ggr innan när jag bodde i holland med en erfaren kusk, men kommer nu att ta en kurs inom körning. Sen vill jag köra med min nordsvensk. Hon har väll lite artros, men det är bara bra med lagom motion till henne, för hon är också för tjock. Hon skulle må bra med lite körning, tror jag. Så efter min kurs, kommer jag att köra in min nordsvensk med de som ge kurs inom körning. Min NS är inkört som unghäst, men gjorde det aldrig igen efter detta. Men jag tror att hon kommer nog att gilla detta. Jag gör nu mycket tomkörning med henne och det går bra. (bara lite jobbigt när vi ska går förbi grannars avelhingstar, för hon tycker att de är väldigt vackert och vill visa hennes rumpa:o:angel:)Men.... om jag kommer att köra med henne, går det ju jättebra att ta med min andra häst, Då bli det väll ingen problem när hon bli en lite rädd ibland. Bara trava på.:):idea:
 
Sv: träna utan ridhall

Jag håller till på gårdsplanen, i skogen och längs grusvägarna tills det har kommit lagom mycket snö - då är jag i hagarna också.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 063
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 686
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 797
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp