Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick dessa på posten igår:

Petunia, "Ingrid" F1
Petunia, "Prism Sunshine" F1
Petunia, "Debonair Black Cherry" F1

Och en aubergin, "Black Beauty".

Just petunior har jag noterat är ett återkommande inslag när jag åker för att köpa sommarblommor, så varför inte så själv? Är lite brydd när det kommer till att så dem dock, sår jag flera frön i samma kruka så att det bildar en tuva eller sätter jag ett frö i varje?
 
Fick dessa på posten igår:

Petunia, "Ingrid" F1
Petunia, "Prism Sunshine" F1
Petunia, "Debonair Black Cherry" F1

Och en aubergin, "Black Beauty".

Just petunior har jag noterat är ett återkommande inslag när jag åker för att köpa sommarblommor, så varför inte så själv? Är lite brydd när det kommer till att så dem dock, sår jag flera frön i samma kruka så att det bildar en tuva eller sätter jag ett frö i varje?
Jag har precis haft samma problem och googlat mig fram till en per kruka!
 
Igår kväll innan jag lade mig lyckades jag sätta lite frön. Försöker hålla det sparsamt i år. Blev majs, gurka (tre fröer slanggurka, två druvgurka), vattenmelon (röd och gul) och lite annat jag inte minns nu. Ska få ner några fröer av Tiny Tim (tomat) också. Sen blir det lite direktsådd i vår med.
Fast det kliar i fingrarna, tänk om det inte tar sig. Jag kanske ska sätta några fröer till :angel:.
 
I år tänker jag plöja mig ett land :eek: säger hon som har så ogröna fingrar man kan ha,men litar på erat stöd, tänkte evakuera alla jordgubbs plantor som ff är kvar i pallarna (dom som smitit får växa där dom är) sätta potatis och ev prova majs,vad jag sen ska ha i pallkragarna förutom persilja får vi se.
 
Jag sitter på mina händer, men nu börjar det bli svårt att hålla dom i styr... :angel:
Jag hade inte tänkt sätta några frön i år, utan bara så på friland - får se hur länge jag klarar av den tanken :o:p

Samma här! Jag brukar dock så pumpa och squash i slutet av mars men i år blir det inte av förräns i slutet av april. Jag åker till Australien den 2 april och käre maken vill inte ha ansvar för några frösådder medans jag är iväg.
 
Jag som tänkte ta mig i kragen och så idag. Men det ösregnar ute så jag är inte jättepeppad på att åka iväg för att köpa jord (som ju brukar ligga utomhus) och dra med det hem. Sen så skulle jag behöva bygga upp mitt bord ute i foderrummet där jag brukar ställa sådderna.
 
Här växer det ett gäng av nån sorts mellanstor tomat, ett mindre gäng av nån sorts gul chili och ohemula mängder spetspaprikaplantor än så länge.
Sen blir det ju lite olika sorters gurkor i vanlig ordning också, men såna är det alldeles för tidigt att förså än så länge och jag är sugen på att ha nån typ av meloner i år också.

"Någon" skulle behöva ett större växthus :angel: fast det behövde jag redan ifjol :D
 
Jag som tänkte ta mig i kragen och så idag. Men det ösregnar ute så jag är inte jättepeppad på att åka iväg för att köpa jord (som ju brukar ligga utomhus) och dra med det hem. Sen så skulle jag behöva bygga upp mitt bord ute i foderrummet där jag brukar ställa sådderna.
Här snöar det, så jag vet precis hur du känner! Tur att jag satte lite frön igår! Idag hade det inte blivit något.
 
Nu är det strålande solsken. Det har torkat upp rätt ordentligt tack vare blåsten, så jag tar nog en sväng ute ändå. Under tiden det regnade så skulle jag in och beställa morötter ocv majs å impecta. Ja, det slutade ju inte riktigt där om jag nu ska vara ärlig :o:angel:
Det värsta är att det mesta är växthusväxter vilket egentligen innebär att jag borde ha ett större växthus.:angel::D
 
26197

Det gror i växthuset, salladsportlak.
 
Det är de, sen gäller det bara att läsa någon av utbildningarna som hålls på Alnarp också ;)
Men jag förstår vad du menar, tycker det är så skönt att äntligen vara tillbaka på västkusten igen. Här är det vår!
Haha! Ja men det programmet jag vill gå finns ju inte där 😅
 
I fredags fick jag svar på ett mail jag hade skickat till företaget som är byggherre vid mitt jobb så i morgon ska jag leta reda på platschefen och visa upp det med honom och fråga när jag och min spade kan komma. :angel:

De har nämligen inte grävt bort rosorna, än, som jag lurades att tro pga mina snälla kollegor. Om de inte grävt bort dem i helgen vill säga ... :meh:

Nu det lilla kruxet, vi får ju minusgrader igen, tål rosorna att bli uppgrävda och omplanterade nu? Jag vet ju inte hur lång tid jag har på mig att rädda dem. :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 961
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp