You win some, you lose some. Jag är lyckligt befriad från rådjur som konsumerar sockerärtorna så de har nu räckt till både konsumtion i mängder och att frysa in flera portionspåsar - och de levererar stadigt ännu.
På bärfronten hann jag producera en stor burk vackert röd och lagom söt klarbärssylt med den där goda lite mandeltonen i. Sedan hade jag ett gäng av både lågt hängande klarbär och skuggmoreller kvar som jag skulle gå ut och plocka i kväll - men häpp, då var allt plötsligt fullständigt länsat. Jag fick för mig att eftersom de är lite sura/syrliga bär så skulle fåglarna inte gå på dem så hårt som bigarråerna, och skuggmorellerna är ju så mörka så de borde inte vara lika iögonfallande.
Men här måste ha varit en hel flock hungriga flygfän som inte brytt sig om det utan bara glufsat i sig rubb och stubb. Nåväl, jag gillar ju fåglar och jag fick så pass mycket klarbärssylt i första vändan så den räcker med lite sparsamhet och varierat med andra sorter.
Men ska inte förlita mig på min uppfattning om fåglarnas kräsenhet fler gånger, så nu är mängder av vinbär + krusbären också skördade och redo att processas.
Min enda kommentar är att de äter rönnbär... så sura bär är ingen garanti för att få ha dem i fred!