Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
You win some, you lose some. Jag är lyckligt befriad från rådjur som konsumerar sockerärtorna så de har nu räckt till både konsumtion i mängder och att frysa in flera portionspåsar - och de levererar stadigt ännu.

På bärfronten hann jag producera en stor burk vackert röd och lagom söt klarbärssylt med den där goda lite mandeltonen i. Sedan hade jag ett gäng av både lågt hängande klarbär och skuggmoreller kvar som jag skulle gå ut och plocka i kväll - men häpp, då var allt plötsligt fullständigt länsat. Jag fick för mig att eftersom de är lite sura/syrliga bär så skulle fåglarna inte gå på dem så hårt som bigarråerna, och skuggmorellerna är ju så mörka så de borde inte vara lika iögonfallande.

Men här måste ha varit en hel flock hungriga flygfän som inte brytt sig om det utan bara glufsat i sig rubb och stubb. Nåväl, jag gillar ju fåglar och jag fick så pass mycket klarbärssylt i första vändan så den räcker med lite sparsamhet och varierat med andra sorter.

Men ska inte förlita mig på min uppfattning om fåglarnas kräsenhet fler gånger, så nu är mängder av vinbär + krusbären också skördade och redo att processas.

Min enda kommentar är att de äter rönnbär... så sura bär är ingen garanti för att få ha dem i fred! :D
 
Det växer. :)
 

Bifogade filer

  • 20200728_122011.webp
    20200728_122011.webp
    350,7 KB · Visningar: 41
Ska plantera ett fikonträd ,ska få ett av en som fick i present men som inte hittar plats hos sig. Har förstått dom vill stå soligt å vindskyddat, gärna mot en vägg. Har en solig del av trädgården där jag på sikt vill sätta en liten bod. Hade nog blitt väldigt bra å ha det bredvid denna tänkta bod. Hinner nog inte få upp den boden i år, tror ni jag kan sätta fikonet där så länge eller är det dumt? Kommer då stå kanske mini lite blåsigt, på gräsmatta utan något runt i zon 1. Tror ni det kommer ha en chans å klara sig eller borde jag sätta det nån annanstans? Vet iof egentligen inte om det alternativa valet jag har är bättre för den dock, blir i så fall på kortsidan av en pergola, med armeringsjärn bak som "skydd"?
 
Ska plantera ett fikonträd ,ska få ett av en som fick i present men som inte hittar plats hos sig. Har förstått dom vill stå soligt å vindskyddat, gärna mot en vägg. Har en solig del av trädgården där jag på sikt vill sätta en liten bod. Hade nog blitt väldigt bra å ha det bredvid denna tänkta bod. Hinner nog inte få upp den boden i år, tror ni jag kan sätta fikonet där så länge eller är det dumt? Kommer då stå kanske mini lite blåsigt, på gräsmatta utan något runt i zon 1. Tror ni det kommer ha en chans å klara sig eller borde jag sätta det nån annanstans? Vet iof egentligen inte om det alternativa valet jag har är bättre för den dock, blir i så fall på kortsidan av en pergola, med armeringsjärn bak som "skydd"?
Det ska inte vara några problem i zon 1
 
Det ska bli kul att se hur de blommar nästa år. Har satt en komihåg i kalendern för 2021 att fota och lägga upp bild i 2021 års trädgårdstråd.

Ja vad bra, det kommer att bli superläckert om du får tolv blommande plantor ju! :love: Har själv bara två blå agapanthus som inte har så många år på nacken och som blommar nu men hoppas också kunna dela dem någon gång.
 
Jag har köpt en fin liten växt som jag satt i en väggampel. Den är en fetbladsväxt med relativt små blad och stora orangegula blommor (ca 2 cm i diameter). Jag har såklart glömt vad den heter. Kanske nåt på P? Men blommorna sluter sig och plantan slokar varje kväll och blir glad igen och blommorna öppnar sig varje dag när solen kommer fram. Den är lite som en hängväxt. Den är riktigt söt! Den ska trivas bättre ju varmare och soligare den får. Nu sitter den på en tegelvägg i söderläge så jag hoppas att den trivs trots det tråkiga vädret!
 
Jag har köpt en fin liten växt som jag satt i en väggampel. Den är en fetbladsväxt med relativt små blad och stora orangegula blommor (ca 2 cm i diameter). Jag har såklart glömt vad den heter. Kanske nåt på P? Men blommorna sluter sig och plantan slokar varje kväll och blir glad igen och blommorna öppnar sig varje dag när solen kommer fram. Den är lite som en hängväxt. Den är riktigt söt! Den ska trivas bättre ju varmare och soligare den får. Nu sitter den på en tegelvägg i söderläge så jag hoppas att den trivs trots det tråkiga vädret!

Någon Portlak kanske? Finns t. ex praktportlak som blommar fint och stämmer in på beskrivningen. :)
 
Jag har två blå "på gång".
Visa bifogad fil 54865
De är från frö som jag tog med hem från Australien april 2019. Får se om 20 år hur de förökat sig .

Det är något coolt med långsiktigheten i odlandet, när man tänker i 20-års cykler! :D Men kul att de tagit sig så bra redan från frö. Jag har för mig att jag sådde en del fröer från mina egna plantor för några år sedan, men hittills utan framgång. Kanske värt ett nytt försök då!
 
Willab Garden utanför Båstad ska bygga om och säljer ut inredningsdetaljer + krukor och odlingstillbehör med upp till 70 % rabatt på lördag. Det kan hända att någon växthusägande bukefalist från regionen planerar att hänga på låset på morgonen. :idea:

De säljer även växthus och uterum från utställningsdelen till 50 %, om man plockar ner dem själv - om någon är sugen. Möjligt att den utförsäljningen redan pågår dock, verkar inte begränsat till lördag utan "först till kvarn".
 
Willab Garden utanför Båstad ska bygga om och säljer ut inredningsdetaljer + krukor och odlingstillbehör med upp till 70 % rabatt på lördag. Det kan hända att någon växthusägande bukefalist från regionen planerar att hänga på låset på morgonen. :idea:

De säljer även växthus och uterum från utställningsdelen till 50 %, om man plockar ner dem själv - om någon är sugen. Möjligt att den utförsäljningen redan pågår dock, verkar inte begränsat till lördag utan "först till kvarn".

Påstår du att du ska dit?! O_o



:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
756
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp