Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rådjursjävlarna har ätit upp mina sockerärtor så det blir inga sådana i år :cry:

Jag tänker ta kontakt med kommunen och höra vad som krävs för att få skjuta av dem. Det lär inte gå att få tillstånd men jag känner att jag måste försöka göra något iaf. De ska inte gå omkring så här i byn när det finns skog nära och jag vill inte ha hit mer fästingar än vad som redan finns.
De åt mina också. Men sedan jag kom på att hänga trasor indränkta i blod (blodpulver och vatten) på ställningarna så har ärtorna fått vara ifred. (peppar peppar)
 
Utökat smultrongången som leder fram till barnens studsmatta. De större plantorna sattes i höstas, det har hänt en hel del 🤩
IMG_20200725_121153.webp
 
Så fint! Jättesöt liten bro också :love:
Tack 😍
Bron är egentligen för att dölja hålet mellan studsmatta och stödmur samt ge ett torrt ställe för barnen att ta av skorna ☺️ jätterolig att du tycker den smälter in ♥️
Vi ska gjuta 4 stora plattor till deras gång också med orden:
DET
VAR
EN
GÅNG

Kan hända att deras mamma är ett stort fan av sagor och gillar det dubbla budskapet 💪🤣🤣
 
Jag har vårdat dessa plantor ömt i tron att jag planterat dem men nu börjar jag undra, är det ogräs jag vårdat eller är det planterat?
IMG_20200725_175118.webp
 
Åh på torsdag får jag tillträde till mitt hus :love: Trädgården är helt orörd och det ska bli helt fantastiskt att få sätta igång. Har ett par grejer som behöver fixas innan vårens planteringar, typ att ta bort den rabatt de gjort runt huset med täckbark som gör att allt vatten stannar kvar längs med grunden :grin: Och gräva bort en del av parkeringen (för där vill jag ha mina odlingar).

Bifogar en bild på min planering
Screenshot_20200727-084558_Messenger.webp


Är sol ända tills den går ner på baksidan.
Vill ha pallkragar för jordgubbar, smultron och en "lite vad jag känner för det året" samt hallonrader.
På framsidan ut mot gatan blir det rosor. Och längs med faratukvisten vill jag ha stockrosor.

Det enda som finns idag är ett gammalt äppelträd (och rabatten runt huset då men den ska väck)
 
Åh på torsdag får jag tillträde till mitt hus :love: Trädgården är helt orörd och det ska bli helt fantastiskt att få sätta igång. Har ett par grejer som behöver fixas innan vårens planteringar, typ att ta bort den rabatt de gjort runt huset med täckbark som gör att allt vatten stannar kvar längs med grunden :grin: Och gräva bort en del av parkeringen (för där vill jag ha mina odlingar).

Bifogar en bild på min planering Visa bifogad fil 54707

Är sol ända tills den går ner på baksidan.
Vill ha pallkragar för jordgubbar, smultron och en "lite vad jag känner för det året" samt hallonrader.
På framsidan ut mot gatan blir det rosor. Och längs med faratukvisten vill jag ha stockrosor.

Det enda som finns idag är ett gammalt äppelträd (och rabatten runt huset då men den ska väck)

Åh, så roligt att få sätta igång med en sån planering!

Jag skulle gärna också vilja ha en pallkrage med "lite vad jag känner för det året" men jag får nog inte in fler än två i min pyttelilla trädgård. Det är en hyresrätt och hyresvärden blir nog inte alltför glad om jag gör om hela till pallkragar :D De två som är där nu ser riktigt fina ut men fler hade sett inträngt ut tyvärr.

Jag har aldrig haft varken gröna fingrar eller intresse för odling men nu har det börjat så smått faktiskt. Nu i sommar har vi fixat i trädgården som gått från en trädgård som man skäms lite för till att vara det man visar gästerna först :love: Finns en rabatt kvar att anlägga men sen är det fullt.
 
Jag har haft tomater i en rabatt de senaste 5 åren och man ska ju undvika att ha tomater på samma plats för många år för att det kan komma in sjukdomar och så. Men året tomater ser fina ut! Små plantor (busktomater) men väldigt mycket tomater på dem!! Så jag tycker nästan att det är synd att inte ha tomater där nästa år också. Jag funderar på vad jag skulle kunna ha istället. Physalis har jag haft innan och det blev också bra. Så det får kanske bli det nästa år istället för tomater. Jag kan ju ha tomater i krukor. Om jag kan få plats med fler krukor...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
756
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp