Wiki säger att han kom från Italien. ”Namnet kålrabbi härstammar från tyskans Kohlrabi, vilket i sig kommer från italienskans cavoli rapi (plural), av cavolo 'kål och rapa 'rova'.”Ingen aning? Jag undrar mest hur rabbin kom dit
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Wiki säger att han kom från Italien. ”Namnet kålrabbi härstammar från tyskans Kohlrabi, vilket i sig kommer från italienskans cavoli rapi (plural), av cavolo 'kål och rapa 'rova'.”Ingen aning? Jag undrar mest hur rabbin kom dit
Jag för att du behagade latmasken i migWiki säger att han kom från Italien. ”Namnet kålrabbi härstammar från tyskans Kohlrabi, vilket i sig kommer från italienskans cavoli rapi (plural), av cavolo 'kål och rapa 'rova'.”
Kul att frågan kom upp, har tänkt på det själv men glömt att kolla upp. Ordursprung är roligt!Wiki säger att han kom från Italien. ”Namnet kålrabbi härstammar från tyskans Kohlrabi, vilket i sig kommer från italienskans cavoli rapi (plural), av cavolo 'kål och rapa 'rova'.”
Samma här! Så tack @Ninnurur för det.Kul att frågan kom upp, har tänkt på det själv men glömt att kolla upp. Ordursprung är roligt!
De åt mina också. Men sedan jag kom på att hänga trasor indränkta i blod (blodpulver och vatten) på ställningarna så har ärtorna fått vara ifred. (peppar peppar)Rådjursjävlarna har ätit upp mina sockerärtor så det blir inga sådana i år
Jag tänker ta kontakt med kommunen och höra vad som krävs för att få skjuta av dem. Det lär inte gå att få tillstånd men jag känner att jag måste försöka göra något iaf. De ska inte gå omkring så här i byn när det finns skog nära och jag vill inte ha hit mer fästingar än vad som redan finns.
Mina favoriter är Märtas gråsockerärt och Saxbo. De hittar man via kontakter (Sesam t.ex.)Vad är det för sorts sockerärtor? Mina är inte goda nog,.de är trådiga och har för lite sötma. Jag behöver tips om ny sort till nästa år.
Kul att frågan kom upp, har tänkt på det själv men glömt att kolla upp. Ordursprung är roligt!
Så fint! Jättesöt liten bro ocksåUtökat smultrongången som leder fram till barnens studsmatta. De större plantorna sattes i höstas, det har hänt en hel del
Visa bifogad fil 54629
TackSå fint! Jättesöt liten bro också
Min man är mycket nördig i detta och ger mig dagliga historielektioner, ofta kring språk. Det är roligt att våra intressen kan mötas genom att tex diskutera latinska namn.Något av det roligaste jag gjort är att ta en kurs på Komvux i språkets historia. Jag har kvar kursboken och kollar faktiskt i den lite nu och då
Jag har vårdat dessa plantor ömt i tron att jag planterat dem men nu börjar jag undra, är det ogräs jag vårdat eller är det planterat?
Visa bifogad fil 54698
höstaster?
Jag tror varken på förslagen Dragon eller Höstaster. Jag tycker jag känner igen den men kan inte placera den mer än så. Ogräs tror jag inte på.
Åh på torsdag får jag tillträde till mitt hus Trädgården är helt orörd och det ska bli helt fantastiskt att få sätta igång. Har ett par grejer som behöver fixas innan vårens planteringar, typ att ta bort den rabatt de gjort runt huset med täckbark som gör att allt vatten stannar kvar längs med grunden Och gräva bort en del av parkeringen (för där vill jag ha mina odlingar).
Bifogar en bild på min planering Visa bifogad fil 54707
Är sol ända tills den går ner på baksidan.
Vill ha pallkragar för jordgubbar, smultron och en "lite vad jag känner för det året" samt hallonrader.
På framsidan ut mot gatan blir det rosor. Och längs med faratukvisten vill jag ha stockrosor.
Det enda som finns idag är ett gammalt äppelträd (och rabatten runt huset då men den ska väck)