I vilka mängder?Saften från törel är retande för huden.
Det är ingen saftsprängd växt. Jag har plockat in den i buketter rätt ofta. Kan inte minnas att jag fått växtsaft på mig i någon omfattning. Stjälken är ju snudd på lite vedartad?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I vilka mängder?Saften från törel är retande för huden.
och @tanten nej den ger exem/irritation om saften kommer kontakt med huden. Man dör inte eller behöver amputera armen.Men den är väl inte farlig, i paritet med jätteloka?
Jag är fortfrande skeptisk. Måste det nte betyda att man behöver gnugga skinnet med bladen elelr nåt? Hur har din hud reagerat?och @tanten nej den ger exem/irritation om saften kommer kontakt med huden. Man dör inte eller behöver amputera armen.
Gulltörel (eller törel) finns inte med på giftinformationens hemsida. Jag vill gärna att barnen ska kunna plocka de blommor vi har i trädgården, men det verkar som om uppgifterna om giftighet kanske var lite överdrivna.Jag är lite förundrad över alla dessa varningar för giftighet.
Vitippor ska visst vara giftiga. Liljekonvaljer är det definitivt. Ett antal vilda örter är det likaså. Få barn behöver söka vård för att de plockat liljekonvaljer eller vitsippor. Eller betat gräs och örter.
Är det verkligen så vanligt numera att ban stoppar gräs och blommor i munnen hur som helst? Jag är 60+ och har aldrig hört om någon unge som mått dåligt för att de ätit växter hemma?
Jag hittade fyra kanadensiska sorter som lät lovande så jag får hålla utkik framöver
Aurora
Borealis
Honeybee
Indigo Gem
Tänkte jag mig
Tack dit skulle jag ju kunna åka Men det får kanske vänta till nästa år de sorter jag tänkte mig var slut enligt hemsidanKolla med B’Ströö på Öland (som skickar) till nästa år om du inte hittar. Hon brukar ha kring 30 olika sorter hemma. Ca. en hundralapp per planta. Har du nära till Öland så har hon även några sorter kvar för i år.
Nej det är bara den där gummiaktiga saften som kommer ur stammarna som är retande. Min hud har inte reagerat men jag har inte heller grejat med den någe särskilt. Vi har ganska mycket skelört och även om jag inte reagerat på den så är jag rätt noga med att inte peta mig i ansiktet/ögonen när jag hanterat den samt att tvätta händerna ordentligt efteråt.Jag är fortfrande skeptisk. Måste det nte betyda att man behöver gnugga skinnet med bladen elelr nåt? Hur har din hud reagerat?
För som sagt, jag har hanterat den. Plantrat om, delat, plockat in i buketter. Osv.
ag har ganska känslig hud och har aldrig fått någon reaktion alls.
Inte som Mose brinnande buske precis.....
Fast gulltörel och Euphorbia är väl inte synonymt? Släktet är stort. En del av dem är suckulenter. High Chaparall är en euphorbia och den har verkligen " milky sap or latex". Fast jag har aldrig hört att man skulle akta sig för dess växtsaft.Om Gulltörel, Såg ett avsnitt av Gardeners world där dom sa gulltörel var giftig, om jag minns rätt var det iaf en gulltörel och inte en annan av törel släktet. Verkar som man i England tycker törel är giftiga, för hittar detta när jag googlar på engelska.
Euphorbia. Categorised as a flowering plant in the spurge family, euphorbia is labelled as “poisonous” and a “skin and eye irritant” by the Royal Horticultural Society (RHS). In the Indian Journal of Ophthalmology, it says: “The milky sap or latex of Euphorbia plant is highly toxic and an irritant to the skin and eye.
Men hittar typ inget när jag googlar på svenska om att dom är giftiga?
Fast gulltörel och Euphorbia är väl inte synonymt? Släktet är stort. En del av dem är suckulenter. High Chaparall är en euphorbia och den har verkligen " milky sap or latex". Fast jag har aldrig hört att man skulle akta sig för dess växtsaft.
jag blev tvungen att gå ut och kolla. När jag klippte av stjälken (som är 1-2 mm tjock) kom det lite vit växtsaft. När jag bröt av den kom det i stort sett ingen saft alls.
(herregud, jag gick ut och klippte i en törel för att kolla pga en buketråd.....)
Jag hittade Jättenattljus utefter en väg i närheten av stallet. Minst ett par hundra meter från närmsta hus och där odlar de definitivt inte sådant. Skulle gissa på fågelspillning, Tyvärr kom det inga plantor i årHmm..
Insåg i kväll att jag har 3 små stånd med nattljus i den rabatt jag tänkt kassera...
Jättefina!
Men var sjutton kommer de ifrån??
Det är som det franska kungsljus som växer jättefint i en fogskarv mitt på plattläggningen och inte där den planterats...Hmm..
Insåg i kväll att jag har 3 små stånd med nattljus i den rabatt jag tänkt kassera...
Jättefina!
Men var sjutton kommer de ifrån??
Det är som det franska kungsljus som växer jättefint i en fogskarv mitt på plattläggningen och inte där den planterats...
Den har vi också! Blandat med smultron.Jag har ju violer över hela gruset framför trappen. Först var de ju söta men nu är de lite väl många... och jag klarar inte att trampa på dem så jag sicksackar när jag går där!