Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon av er som har ett bra tips på hur jag kan få grannens katter att sluta förstöra mina odlingar genom att gräva upp och skita överallt? Vi har bevattningsförbud, så jag får inte använda en sån där rörelsestyrd vattenspridare... De förstör ALLT! :rage:
 
Är det någon av er som har ett bra tips på hur jag kan få grannens katter att sluta förstöra mina odlingar genom att gräva upp och skita överallt? Vi har bevattningsförbud, så jag får inte använda en sån där rörelsestyrd vattenspridare... De förstör ALLT! :rage:

Stängsla in odlingarna. Tråkigt men det enda som hjälper.

Alternativt prata med grannarna då om de kan hålla sina katter inne.
 
Är det någon av er som har ett bra tips på hur jag kan få grannens katter att sluta förstöra mina odlingar genom att gräva upp och skita överallt? Vi har bevattningsförbud, så jag får inte använda en sån där rörelsestyrd vattenspridare... De förstör ALLT! :rage:
Mina föräldrar la nät över potatis- och jordgubbslandet.
 
Stängsla in odlingarna. Tråkigt men det enda som hjälper.

Alternativt prata med grannarna då om de kan hålla sina katter inne.

Tyvärr är just den grannen lite av en crazy cat lady och tycker att hennes katter är fria djur och får göra vad de vill... Jag får nog stängsla ändå. Så himla less på att plocka skit och så om etc :yuck::cry:
Idag var det löken och mangolden som förstördes...
 
Att aska är bra till tomater förvånar mig inte. Man vill ju ha fosfor och kalium och den är iallafall rik på kalium logiskt bör det även finnas fosfor.
Angående tungmetaller så är det ju sådana som funnits i bränslet och tungmetaller finns i allt levande. Det som händer i askan är att man koncentrerar upp dem där på precis samma sätt som med andra mineraler. Lite aska bör, i min värld, därför inte vara värre än annan gödsel eftersom du automatiskt får en utspädningseffekt ner till normala nivåer.
Ja det har ju varit ganska många som menar att aska absolut inte ska användas till ätbara grödor. Men biokol då, funderar jag? Så med den tanken har jag faktiskt tänkt ge tomaterna lite. En msk per planta. Min mammas farmor odlade på sådant vis, det gjorde "alla", att grödor som tomat, gurka och pumpa fick sig en hutt med aska.
 
Ja det har ju varit ganska många som menar att aska absolut inte ska användas till ätbara grödor. Men biokol då, funderar jag? Så med den tanken har jag faktiskt tänkt ge tomaterna lite. En msk per planta. Min mammas farmor odlade på sådant vis, det gjorde "alla", att grödor som tomat, gurka och pumpa fick sig en hutt med aska.
Saken är att analyserar man så kan man mycket väl komma upp i höga halter tungmetaller så på så sätt har de rätt men för mig är det mer intressant att veta hur mycket tungmetallerna är i förhållande till de mineraler man vill ha. Blir totalen verkligen högre än om man använder annan gödsel med tanke på de små doserna?
Ska vi få ett kretsloppssamhälle så måste vi sluta deponera värdefulla mineraler och då måste vi titta på proportioner istället för siffran på en enda rad. Nej jag har inte analyserat aska så jag vet inte proportionerna alls utan gissar.
 
Fick mail ikväll, tunneln ska levereras redan i morgon! :love: :love:

Ikväll har jag roat mig med lite omplantering av tomater och försöka rädda några plantor som råkat ut för hund, barn eller man i renoverartagen. 😆🙊 Några har gått av, en topp satte jag i vatten. Mycket varierande status på plantorna men jag tror det kan bli tomater trots allt. :D Finast just nu är nog Blue beauty vilket känns riktigt kul, den ska bli rolig. Det sitter små små knoppar på dem nu. :)
 
Efter en tur till plantskolan med en vän är jag betydligt rikare på plantor och fattigare på pengar. Härligt! Det blev två amerikanska blåbär, två allåkerbär, en strutbräken, en funkia, myskmadra, en delvis självfertil minikiwi, två rosenkvitten (jag tänkte ta en rotstickling av varje och ge bort den ena, men behålla rotsticklingen och skicka med rotstickling till vännerna av den som jag behåller. Då kan vi båda få bra pollinering), en svarthallon, en pimpernöt och spansk körvel. Hurra!

Det enda jag planerat köpa, men som var slut var sallatsaralia. Är det någon som odlat/ätit den? Jag blev sugen efter att ha läst om den i Lena Israelssons Gourmetträdgården (eller vad den heter), där hon höjer den till skyarna.
 
Bara sånt där "fågelnät" typ?
Nej det är någon hårdare modell. Inte jättefint kanske men det fungerar.

Här är en jättedålig bild på en del av jordgubbarna. Har likadant nät över potatisarna. Fäster nätet med några små krokar i kanterna.

IMG_4294.webp
 
Tyvärr är just den grannen lite av en crazy cat lady och tycker att hennes katter är fria djur och får göra vad de vill... Jag får nog stängsla ändå. Så himla less på att plocka skit och så om etc :yuck::cry:
Idag var det löken och mangolden som förstördes...

Har hon många katter? I så fall kanske Länsstyrelsen behöver ta sig en titt... det finns ju begränsningar för hur många man får ha.
 
Även två av melonplantorna har börjat blomma. Ska ställa ut dom på härdning under dagen idag också. Inte säkert att jag lyckas med meloner i år heller men det är värt ett försök 😅
Gurkorna, paprikorna och tomaterna stod ute flera timmar igår och får göra det idag också. Dahliorna fick sova ute i natt för första gången. Dom har varit ute dagtid länge så det bör ha gått bra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp