Trädgårdsplaner

MiniLi

Trådstartare
Ja, man hoppas ju iallafall att våren så småningom kommer dyka upp. Även om jag snart börjar tvivla :crazy:

Men, i positiv anda..
Har du några trädgårdsplaner inför våren/sommaren?
Vad ska du göra?
Hur?
Var?

Gärna bilder eller ritningar! :laugh:

Sv: Trädgårdsplaner

Jag får väl ta och svara då. Jag som läääängtar till våren och sommaren:)

Mitt första projekt i trädgården blir att gränsa av "vistelseträdgård/barnlekplats/mysplats" med en trist baksida som vi aldrig använder och som vi nu dessutom skall bygga upp ett vedskjul på.

Så.. Det skall i en fin båge skapas en avgränsning mellan husknut och stor härlig gammal syrénhäck.
Bågen blir väl en 15-20 löpmeter ungefär.

Det jag hade tänkt göra är följande:

Mot blivande vedskjul/baksidan sätta vintergröna buskar eller typ thuja etc.
Framför de vintergröna buskarna skall jag göra en enkel spalje av armeringsjärn. Rätt så hög, med en liten öppning mitt i till baksidan.
Spaljen skall så klart beklädas av klätterväxter.
Framför klätterväxterna skall jag sätta låga buskar.
Framför de låga buskarna så blir det en rabatt med varierande blommor och blomningstid. Måååånga liljor blir det så klart. :love: :love:
Blommor+033.jpg

Detta är bara lösa planer/önskemål om uppbyggnad, får se hur det verkligen blir sen. Haha

Vi flyttade till nuvarande hus i juli 2009 och huset hade då stått tomt i flera decennier. Förra sommaren ägnade vi åt att röja fram fruktträd och anlägga lite gräsmatta. Två pallkragar med lite kryddor och jordgubbar hann vi få upp också.

I sommar ska det upp fler pallkragar och dessutom ska jag satsa på ett färgtema med ettåriga blommor; mörkrött (fråga mig inte varför).
Jag har hittills hittat frön till sommaradonis, mörkröd solros och blodklöver. Ska leta vidare efter "mörkröda blomfrön" när jag får tid!

Kul med några svar!

Jag ska fortsätta att fylla mina rabatter.

1. Rosrabatt på framsidan. Förra året grävde vi upp några gigantiska gamla rosbuskar som inte blommade, ska fylla tomrummet med nya plantor. Dessutom vill jag bredda rabatten och ha 2 rader rabattrosor och 1 rad marktäckande rosor i framkant. Blandrabatt med olika färger och former!

2. Rabatt runt huset. Började förra året med att plantera nya växter och ska fortsätta. Vill ha en tät rabatt med tåliga perenner som till stor del sköter sig själv. Ska dels köpa fler plantor av sorter som tog sig fint förra året och även testa lite nytt.

3. Kryddland. Flyttade kryddorna i höstas och hoppas att de har överlevt vintern. Ska fylla på med fler sorter och köpa fler plantor av favoriterna.

Sen drömmer jag om att anlägga en syrenhäck. :love:
Men det kommer nog få vänta.. Så dyrt..

synd att det är dyrt med syrenhäck.. Hade du bott närmare hade du mer än gärna fått komma hit och riva upp några 100 plantor rotskott som dyker upp under sommar/höst.. Vi har en stooor bred syrenhäck runt hela gården, och den är gammal minsann.

Jag har tyvärr ingen trädgård, men jag hjälper min mamma för fullt med alla våra/hennes projekt;)

1. Vårens första blir att färdigställa en uteplats som vi påbörjade i höstas. Plattytan ska läggas också ska lite klätter ner som vi köpte redan i höstas, bland annat kamelontbuske och 2 olika clematis. Och sen en pergola på det, gjord av armeringsnät eftersom där redan är ett fint rustikt buskage av slån bakom.

2. Sen håller vi på att göra en rosenrabatt längs hela husets baksida, alla rosor flyttas hit, det är östläge så jag var väldigt tveksam men det har funkat väldigt bra hittills. Det svåraset var att få upp alla rönnspireor som har spridit sig som ogräs, men de är nu samlade som en friväxande häck med 2 Ullunrönnar som en slags pelare.

3. I hennes fd rosenrabatt ska vi börja anlägga en torkrabatt med öken och alpväxter, ska bli väldigt spännande att se om kaktusar osv tar sig. Det enda som får vara kvar där är en vinranka och en kiwi. Inspiration från Peter Korn.

4. Sen är det Woodlandet som vi nog får planera om, tanken var att göra en liten liten skogslund för hönsen vars hönshus är precis bredvid, men det ser ut som att alla stora träd runt om kommer försvinna inom 10 år så att det får vi nog börja om med. Där är lite buskage och barrväxter som vi satte förra året, men det får nog flyttas.

5. Sen har hon ett enormt trädgårdsland som hon får sköta själv, men där ska vi också testa lite nytt, bland annat lägga överblivet ensilage på gångarna och se hur ogräset mår då.

6. Och njuta av alla lökar som vi har tryckt ner föregående år, bland annat från Amsterdam och Rom. Och njuta av allt annat såklart!

Vi ska anlägga ett stort jordgubbsland samt att bygga flera odlingslådor där jag ska ha borstnejlika, blåklint, sockerärtor, bondbönor och en massa örter. Sen har jag idag sått tomatfrön och nejlikor!

Liknande trådar

Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen... 2
Svar
28
· Visningar
998
Senast: Kirre
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 230
Senast: Bulldoozer
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 842
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI