Sv: Trädgårdsplaner
Jag har tyvärr ingen trädgård, men jag hjälper min mamma för fullt med alla våra/hennes projekt
1. Vårens första blir att färdigställa en uteplats som vi påbörjade i höstas. Plattytan ska läggas också ska lite klätter ner som vi köpte redan i höstas, bland annat kamelontbuske och 2 olika clematis. Och sen en pergola på det, gjord av armeringsnät eftersom där redan är ett fint rustikt buskage av slån bakom.
2. Sen håller vi på att göra en rosenrabatt längs hela husets baksida, alla rosor flyttas hit, det är östläge så jag var väldigt tveksam men det har funkat väldigt bra hittills. Det svåraset var att få upp alla rönnspireor som har spridit sig som ogräs, men de är nu samlade som en friväxande häck med 2 Ullunrönnar som en slags pelare.
3. I hennes fd rosenrabatt ska vi börja anlägga en torkrabatt med öken och alpväxter, ska bli väldigt spännande att se om kaktusar osv tar sig. Det enda som får vara kvar där är en vinranka och en kiwi. Inspiration från Peter Korn.
4. Sen är det Woodlandet som vi nog får planera om, tanken var att göra en liten liten skogslund för hönsen vars hönshus är precis bredvid, men det ser ut som att alla stora träd runt om kommer försvinna inom 10 år så att det får vi nog börja om med. Där är lite buskage och barrväxter som vi satte förra året, men det får nog flyttas.
5. Sen har hon ett enormt trädgårdsland som hon får sköta själv, men där ska vi också testa lite nytt, bland annat lägga överblivet ensilage på gångarna och se hur ogräset mår då.
6. Och njuta av alla lökar som vi har tryckt ner föregående år, bland annat från Amsterdam och Rom. Och njuta av allt annat såklart!