Trädgårdskalk eller foderkalk?

A

afsana

Någon som använder trädgårdskalk istället för foderkalk att strö med i boxen för att få bort amoniaklukten?
Helt ofarligt eller?

Sv: Trädgårdskalk eller foderkalk?

Trädgårdskalk har jag ej använt men det ska vara ofarligt om jag förstått det hela rätt. Har du provat att använda stalosan som säljs på Lantmännen? En säck varar länge och det luktar riktigt gott i hela stallet när man använt det. Är också ofarligt att använda.

stalosan, hur ofta ska det användas? Lägger man det bara i golvet lr vadå? jag fick tips om att det ska strös på spånet med jämna mellanrum... :confused:

Jag tycker bäddarna i vårt stall luktar en aning :crazy:

stalosan, hur ofta ska det användas? Lägger man det bara i golvet lr vadå? jag fick tips om att det ska strös på spånet med jämna mellanrum... :confused:

Har använt stalosan tidigare och tyckte det var kanon!

Gjorde så att när jag spånade från grunden (rev ut allt gammalt och började om..) så trampade jag först till ett tunt lager med spån och hällde stalosan ovanpå, liksom försökte trampa in det i spånet. Använde mest i mitten där dåvarande kusen oftast kissade men lite även i resten. Sen ett till tunt lager spån som trampades till och hälldes stalosan på, När jag fått så många lager tillplattat spån jag vill ha (för mig räckte 2, men då var hästen väldigt renlig av sig) så hällde jag på ett lager lös spån och strödde runt lite stalosan även på det.
Sen räckte det med att strö på nytt stalosan en gång i veckan, brukade gå och småströ på om bädden hade blivit uppriven också.

Vet inte om det här är rätt sätt, och det finns ju olika varianter att mocka bädd, men det fungerade kanon för mig! :) Nu luktade det ju från boxgrannen istället som INTE hade bädd, men huvudsaken för mig var att inte få klagomål av att ha bädd (många är ju oroliga att det ska börja lukta) eftersom hästen stod i utebox och ändå hade frisk luft.

Tror inte att det spelar någon roll om du använder foderkalk eller trädgårdskalk till boxen. Men foderkalk är väl dyrare? Däremot ska du nog inte ge trädgårdskalk i fodret :D

Jag använder trädgårdskalk, fick tips av personalen på Granngården och de bör ju veta. Har dock en häst som verkligen kan skita ner, så jag ska nog ta och köpa stalosan till henne, för hennes box stinker riktigt illa på morgnarna!

finns en ny produkt också, men mitt minne är som en guldfisks just nu..:rofl:

Varför inte tömma boxarna då? Då får ni ju bort det farliga.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
646
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Bison
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka