Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Apropå vindruvor. När är det dags att klippa ner den?
Jag har hört i mellandagarna!Apropå vindruvor. När är det dags att klippa ner den?
Jag hann inte få ner vitlöken innan snön kom… är det försent nu? Plan B är att sätta dem i en ny pallkrage, så jag skulle ju kunna sätta in ett par jordsäckar i källaren så det tinar och fylla med det och sedan plantera i. Men jag hade velat blanda i lite kompost och ta upp grässvålen där pallkragen ska stå. Någon annan idé? Växtzon 1 Malmö, men vi har -5 och snö. Töväder kommer dock.
Räcker -20?Typ nu om det är ordentligt kallt.
Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker.
Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag vet, men tja, kunde inte hålla mig. De blir ju inte så galet stora. Går nog bra att driva under ljusrör.
Kör på din plan, om det går att få undan snön så kan du lägga kartong på marken över grässvålen (eller flera lager tidningar). Är komposten helt frusen (tänker om den genererar lite värme pga nerbrytning ännu)? Annars se om du har "bitar" som går att få loss och lägg i botten innan du fyller med jorden. Och till våren kan du lägga ett lager ovanpå, lite som "mulch"/täckodling.Jag hann inte få ner vitlöken innan snön kom… är det försent nu? Plan B är att sätta dem i en ny pallkrage, så jag skulle ju kunna sätta in ett par jordsäckar i källaren så det tinar och fylla med det och sedan plantera i. Men jag hade velat blanda i lite kompost och ta upp grässvålen där pallkragen ska stå. Någon annan idé? Växtzon 1 Malmö, men vi har -5 och snö. Töväder kommer dock.
Bra tips! Då blir det vitlök i pallkrage i helgen!Kör på din plan, om det går att få undan snön så kan du lägga kartong på marken över grässvålen (eller flera lager tidningar). Är komposten helt frusen (tänker om den genererar lite värme pga nerbrytning ännu)? Annars se om du har "bitar" som går att få loss och lägg i botten innan du fyller med jorden. Och till våren kan du lägga ett lager ovanpå, lite som "mulch"/täckodling.
Känner mig orolig för mina nyplanterade valnötsträd och min äkta kvitten nu när det är så kallt. Det är under -20 nu.
Här hade vi inte riktigt någon snö när kylan kom. Vi fick lite sen men nu säger prognosen plusgrader framöver. Jag har ju några persikoträd också som är nyplanterade. Det känns nervöst med allt som är nyplanterat och nätt och jämt är härdigt, eller inte ska vara härdigt här. En sån här december har jag inget minne av att vi haft på väldigt länge om ens någonsin.Håller tummarna! Jag har också en nyplanterad äkta kvitten som egentligen inte riktigt är härdig här. Jag hoppas att det snötäcke som kom strax innan den riktiga kylan satte in skyddar lite åtminstone.