Är sockblomma en tillräckligt snäll kompis till pioner?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja jag är glad att jag passade på att gräva upp ena frilandsbädden helgen före påsk om man säger så. När det var varmt och skönt.Men eller hur?! Ok att jag har de tidiga sådderna att skola om, men jag får liksom inte feeling av detta ruskväder för att så allt annat som borde ner nu - zinniafröerna ligger kvar i sina fröpåsar här ännu till exempel. Och luktärterna och en massa annat. För att inte tala om allt jag behöver gräva och dona med ute så jag kan börja med sallat och morötter och annat som ska direktsås. Men jag är mest upptagen med att tjura över blåsten och kylan.
Ja jag är glad att jag passade på att gräva upp ena frilandsbädden helgen före påsk om man säger så. När det var varmt och skönt.
Idag är det minst sagt ruskväder men jag är ändå lite nöjd över att det regnar istället för snöar...
Har du odlat zinnia innan? Jag kallsådde lite förra året i plastback och fick några enstaka plantor, jag tog inte så god hand om dem och planterade ut lite sent. De blommade lite blygsamt. Tänkte ta revansch i år men har inte plats inne så det blir kallsådd nu i växthus. Känner att de är en nöt jag vill knäcka och ha riktigt överdådig blomster.
Tänker spontant på saker som trivs i grusiga diken och ruderatmark. Prästkrage, blåeld, snokört, trift, blåmunkar, vallmo, gulreseda... Eller stenpartiväxter/alpväxter som backnejlika, aubretia, backtimjan, mossflox. Vet inte riktigt vad du vill ha för sort/höjd. Man kan ju ha de lägre uppepå större stenar om det är som en stenmur ungefär och de högre växer på marken.
Så dom så får du se o vi med.Visa bifogad fil 67631Hittade fröer i en liten handgjord förpackning från förra året som jag fått eller beställt. Undra vad det kan vara, har inte en aning
way ahead of you hade tre förpackningar så tre krukor står i köksfönstret nuSå dom så får du se o vi med.
Hur långt har du till Vänern?Jag planterade om mina körsbärstomater idag.
Det var inte 28 stycken , det var 31...
Funderade på vilka jag kunde ge bort till, när jag stod där och gav en efter en en ny fin kruka och mindes tillbaka på de enorma mängder tomater jag fick på mina 6 plantor förra säsongen.
Det är väl ett par mil till ena kanten, så ett stenkast ungefärHur långt har du till Vänern?
Jag har ju glömt bort att fixa frön för körsbärstomater.
Sannerligen! Jag sådde alla resterande zinniafrön idag. Bredsådd som ska åka ut i tunneln i morgon.Nja, jag har försökt ett par gånger men de har inte varit helt lätta här heller tyvärr! Förodlingen av blommor har allmänt en tendens att komma i kläm hos mig till förmån för allt ätligt. Men jag förstår precis din plan, zinniabilderna på fröpåsar och i kataloger och tidningar är mycket förföriska.
Keep on dreaming!
Däremot har jag hört att skörden kan minska mycket när man sår från egna frön? Stämmer det?
Ska tilläggas att den överlevande auberginen har vuxit typ tre cm på några dagar efter att ha fått lite ny jord och näringEfter ytterligare en omgång i hungergames kvarstår två tomater och en aubergine. Men jag fick hem ärtor, gurka, zucchini, och lite annat smått och gott(typ MER tomat och aubergine) igår sååå... #FEMKVM #herregud
(jag behöver ett torp)