Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
marmande hittade jag -och snodde den absolut sista påsen - så de har jag sått. Men nån annan?

Det kan hända att det finns någon person som har ett bord som svämmar över av fröpåsar och förodlingar i varje vrå. Det kan hända att den personen lägger i några rester av Brandywine Yellowfröer (som hen redan har sått onödigt många av själv) och Principe Borghese (visserligen plommontomat/vintertomat men ändå). + några testfröer av Mors Stora märgärt. Och... det kan hända att den personen är på väg till posten med ett brunt kuvert innehållande dessa, för vidarebefordran till någon behövande och generös odlare på nordligare breddgrader.

(konstigare saker än så har inträffat) :)

Senast ändrad:
Tomater! Jag har tänkt på att så nu i drygt 1 månad men inte kommit till skott, är det lönt att peta ner frön nu eller ska jag satsa på färdigt plantor detta året?

Alltså, jag har roat mig med att tömma förra årets tagetesblommor på frön. Det är precis hur mycket frön som helst! 😱 Visst borde det vara normalt fungerande frön, när blommorna varit välbesökta av pollinerare hela sommaren?
Och nästa fråga - är det med blommor som med grönsaker, att de frön som säljs är nån form av hybrider, så att deras blommor inte nödvändigtvis blir likadana? Eller borde det bli samma variant av tagetes från mina frön som från de jag köpte förra våren?
Det har alltid blivit samma blomma igen för mig, jag sparar alltid tagetesfrön själv.
När du ska plantera de fröer som du tagit själv så kan du känna (kläm lätt ihop från sidorna med naglarna) om fröet är hårt = grobart. Är det mjukt kan du kasta det och ta ett annat. Tagetes är fina tycker jag och bra mot all möjlig ohyra i landen :up:

marmande hittade jag -och snodde den absolut sista påsen - så de har jag sått. Men nån annan?
Härligt :D jag har ingen annan bifftomat så lämnar det till någon annan snäll bukefalist. Har dock frö av Tigerella kvar, har en mängd plantor (halshögg några och alla tog sig) och ett gäng frö kvar!

Vad tror ni om stenplattor i ett tunnelväxthus? Upplagt för myrinvasion? Vi har bark just nu i gången men jag skulle nog hellre ha plattor. Men sambon tror det blir fullt med myror då.

Vad tror ni om stenplattor i ett tunnelväxthus? Upplagt för myrinvasion? Vi har bark just nu i gången men jag skulle nog hellre ha plattor. Men sambon tror det blir fullt med myror då.
Plattor är väl själva drömmen för myror? :D

Jag skulle fortsätta med bark.

Nu är jag färdig med terrasseringen. Började plantera rosorna som skulle bo där, men naturligtvis tog jorden slut. Varför saknas det alltid en till två påsar jord?

På onsdag kommer ett pall med kantsten, en storsäck med singel och tre kubik jord. Imorgon ska jag gräva för silverpäronet när det nu kommer. Målet är att bli färdig med anläggningsarbetet före påsk, så att det roliga planteringsarbetet återstår.

Nu är jag färdig med terrasseringen. Började plantera rosorna som skulle bo där, men naturligtvis tog jorden slut. Varför saknas det alltid en till två påsar jord?

På onsdag kommer ett pall med kantsten, en storsäck med singel och tre kubik jord. Imorgon ska jag gräva för silverpäronet när det nu kommer. Målet är att bli färdig med anläggningsarbetet före påsk, så att det roliga planteringsarbetet återstår.
Beundrar terrasseringen, och vill ha något liknande. Hur sitter betongblocken i hop? Och hur ser det färdiga resultatet ut?

Beundrar terrasseringen, och vill ha något liknande. Hur sitter betongblocken i hop? Och hur ser det färdiga resultatet ut?

Jag beundrar den också! :D

Stenarna är tunga, 22,5 kg styck, ligger omlott i hörnen och är fästa med Stenlund i varandra, sp jag hoppas att det ska hålla.

Så här ser det ut just nu.

27765

Planterade om mina chilisar igår. Och idag var jag och hämtade ett halvt ton gödsel från bonden. Tanken var att jag skulle vända ner det i landen, men dem är så datans torra så jag kommer knappt ner med gaffeln. Hoppsan nu måste jag skaffa en jordfräs 🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️😂😂😂 Så jag fick lasta av gödslet i en hörna och göra ett proviskoriskt staket, eftersom både hund och småbarn vill rulla och klättra i det 😫

Nu är de två största Squashplantorna planterade i större krukor och förpassade till det svalare tvättstugefönstret.
Krypbebisen har nu hittat pluggboxarna och gör sitt yttersta för att sabotera:cautious:. Kanske får sätta kaminskyddet runt dem :devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar