Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har varit och köpt växtbelysning men har ingen kunskap om hur länge det ska vara tänt? olika för olika växter eller samma?
Inser att jag ett helt novis på belysning.

Fick en galen ide idag och satte fröer. Purjolök, tomater, chokladskära, penséer och petunia. Vet att det är lite tidigt men jag kunde verkligen inte hålla mig.

I mars blir det att sätta mer fröer. Har bland annat brysselkål och gurka att sätta och så ska jag få fröer av min mor.

Vill ha vår så jag kan liva upp trädgården lite. Den är lite eftersatt.
Det är precis rätt tid för purjolök! För tomater beror det lite på vilka förutsättningar du har när de har växt till sig. Men om de blir för stor/långa och gängliga kan du bara kapa dem Googla på "Halshuggning av tomater" så hittar du utmärkt förklaring hos Farbror Grön :-)

Det är precis rätt tid för purjolök! För tomater beror det lite på vilka förutsättningar du har när de har växt till sig. Men om de blir för stor/långa och gängliga kan du bara kapa dem Googla på "Halshuggning av tomater" så hittar du utmärkt förklaring hos Farbror Grön :-)

Tack för tipset om tomater. Jag kan plantera ner dom i en större kruka under tiden jag väntar på att det ska bli varmare. Har rejäla krukor som gamla ägaren till huset lämnade kvar. Sen är tanken att de ska planteras någonstans i trädgården.

Mina bäbisar:
50227305_283917492273880_6797508339572023600_n.jpg

:D

Men seriöst, jag vet f-n inte var jag ska göra av dem... eller hur det ska gå att transportera hem dem :crazy: Särbon får nog ta fler än planerat... :cautious: Jag har redan gett bort en Trepadeira do Werner till en jättetrevlig dam på lokala Granngården som var intresserad av chili :up: :D

Mina bäbisar:
50227305_283917492273880_6797508339572023600_n.jpg

:D

Men seriöst, jag vet f-n inte var jag ska göra av dem... eller hur det ska gå att transportera hem dem :crazy: Särbon får nog ta fler än planerat... :cautious: Jag har redan gett bort en Trepadeira do Werner till en jättetrevlig dam på lokala Granngården som var intresserad av chili :up: :D
Vad fina! :love: vilket datum sådde du? Brukar du toppa dom eller låta dom go bananas? :D

Vad fina! :love: vilket datum sådde du? Brukar du toppa dom eller låta dom go bananas? :D

Tack :love: Jag sådde i början på november :) De blev väl lite sent omskolade, jag är inte så disciplinerad alltid :angel:

Jag toppar de flesta som är mer högväxta men jag vet inte hur jag ska göra med chacoense... men den får nog växa som den vill, enligt delar av webben är den låg och buskig. Enligt andra högre... jag kanske får toppa den ena och låta den andra vara :laugh:

Jag funderar på att avveckla min frösamling :nailbiting:
Känns inte som att jag kommer odla mer än tomat och chili (eller bara chili) och blomsterfrön blir det definitivt inte tror jag.
Kanske lägger ut en hög fröpåsar för omplacering när allt är klart med flytten.

Nu behöver jag lite tips från er experter här!

Jag behöver tips på någon växt som man kan ha inomhus året om, lampa är helt ok, som blir som ett litet träd, upp till ca 75 cm i höjd är helt ok! Jag har nämligen flyttat och jag har 2 hörn där det skulle passa med var sin REJÄL kruka med någon fin växt i.

Jag har ju tidigare odlat mkt frukt där jag har tagit in och ut växterna beroende på säsong. Men efter att ha lyckats få in ohyra och nu därför sitter helt växtlös så vill jag längre inte blanda växterna. Självklart kan jag ju för så inne och sedan ställa ut, men då tänker jag inte ta in dem igen.

Jag ser gärna att jag kan äta något av växten, jag har svårt att ta mig för att ta hand om växten annars nämligen.

Eller har ni här kanske något tips på hur man gör för att INTE få med sig ohyra in?

Jag sitter alltså helt växtlös just nu, och måste köpa rejäla mängder T-röd att skrubba mina gamla krukor med, om jag inte bara ska kasta dem och köpa nya... Men de stora krukorna känns det onödigt med.

Nu behöver jag lite tips från er experter här!

Jag behöver tips på någon växt som man kan ha inomhus året om, lampa är helt ok, som blir som ett litet träd, upp till ca 75 cm i höjd är helt ok! Jag har nämligen flyttat och jag har 2 hörn där det skulle passa med var sin REJÄL kruka med någon fin växt i.

Jag har ju tidigare odlat mkt frukt där jag har tagit in och ut växterna beroende på säsong. Men efter att ha lyckats få in ohyra och nu därför sitter helt växtlös så vill jag längre inte blanda växterna. Självklart kan jag ju för så inne och sedan ställa ut, men då tänker jag inte ta in dem igen.

Jag ser gärna att jag kan äta något av växten, jag har svårt att ta mig för att ta hand om växten annars nämligen.

Eller har ni här kanske något tips på hur man gör för att INTE få med sig ohyra in?

Jag sitter alltså helt växtlös just nu, och måste köpa rejäla mängder T-röd att skrubba mina gamla krukor med, om jag inte bara ska kasta dem och köpa nya... Men de stora krukorna känns det onödigt med.
Oliv? Jag håller på att övervintra en just nu. Även citron, men hört att en del har problem med ohyra. Monstera är ju annars extremt lättskött och gör sig bra i ett hörn. Likaså olika fikusar, paraplyaralia osv?

Skrubba krukorna du! Spara på det du redan har :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar