Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vänta med gurkan, så restenNär är det dags att förså gurka, tomat, chili och paprika? Om man bor i södra halvan av landet men inte Skåne kan man göra det nu?
Jag sår chili och paprika i januari/februari, tomat i mars och gurka i april.När är det dags att förså gurka, tomat, chili och paprika? Om man bor i södra halvan av landet men inte Skåne kan man göra det nu?
När är det dags att förså gurka, tomat, chili och paprika? Om man bor i södra halvan av landet men inte Skåne kan man göra det nu?
Jag sår chili och paprika i januari/februari, tomat i mars och gurka i april.
@Positron: Basilika är så vansinnigt tacksam att odla, den kommer upp snabbt och är, enligt min mening, mycket god
Jag var tvungen att åka hem en snabbstuds pga oglad läkare (dvs jag var tvungen att ta flera prover...) så nu fick jag med mig resten av fröna (chilin är ju redan här). Så nu är det bara att sitta på händerna, det är ju för tidigt för det mesta ännu
Har råkat shoppa också... orkade inte montera ner den jag har hemma
Chili är lite sent för de senare sorterna men kan gå (typ habanero). Tidiga sorter som tex jalapeño går bra.
Oj såpass, jag som väntat och längtat efter att få så... så det kan bli
Har "De cayenne"
@athena_arabians Vad odlar du för olika chilisorter?
Jag har haft ett uppehåll med chili ett par år men nu odlar vi för att lägga in, röka och fermentera, förutom att använda som de är såklart, så vi behöver få en stor skörd
Det blir galet i år...
C. annuum:
Facing heaven (Jalapeno)
Jalapeño Early (Jalapeno)
Jalapeño Purple (PM)
Malawi Birdseye (Jalapeno)
Maldivian Bird Pepper (bonus Jalapeno)
Mushroom Red (PM)
Penispeppar (PM)
Takanotsume (PM)
C. baccatum:
Blondie (Jalapeno)
Erotico/Erotica (Stickan)
Trepadeira do Werner (Jalapeno)
C. chacoense (mkt ovanlig)
C. chinense:
Habanero Rio (Örtagården)
Habanero Pi 281429 (Stickan)
Sweet Datil (Stickan)
Chupetinho White (Stickan)
Trinidad Beans (Stickan)
C. frutescens:
African Red Devil – Piri Piri
Maldivian Birdseye (bonus Jalapeno)
Okrazne spicate (Örtagården)
Tabasco Marchini (Örtagården)
Thai Dragon (PM)
C. pubescens:
Equadorian Red Pepper For Hell (Jalapeno)
Bradley's Bahamian (Jalapeno)
Rocoto Aji Largo (Jalapeno)
Du spelar i en egen chili-liga!
Hur bor de på sommaren?
Jag har planer för ~300% av min odlingsytaEh... överallt?
Nä, jag har ett miniväxthus, ett temporärt växthus, en stor altan och om allt går som det ska en odlingstunnel
Edit:
Miniväxthuset (taket som sticker ut mot spaljén).
Här ska jag ha ett temporärt växthus, utbyggt från vedskjulet.
Tycker du det är sent? Jag sår alltid alla mina i februari och de brukar producera fint med frukt . Bor förvisso i zon 3 så vi kanske har längre odlingsäsong på hösten än ni.Chili är lite sent för de senare sorterna men kan gå (typ habanero). Tidiga sorter som tex jalapeño går bra.
Jag har planer för ~300% av min odlingsyta
Vad består det temporära växthuset av?
Min man mumlade i ett svagt ögonblick om någon idé han hade, han har ett visst intresse av chiliodlingen
Tycker du det är sent? Jag sår alltid alla mina i februari och de brukar producera fint med frukt . Bor förvisso i zon 3 så vi kanske har längre odlingsäsong på hösten än ni.
Vad exakt använder du alla sorter till?Det blir galet i år...
C. annuum:
Facing heaven (Jalapeno)
Jalapeño Early (Jalapeno)
Jalapeño Purple (PM)
Malawi Birdseye (Jalapeno)
Maldivian Bird Pepper (bonus Jalapeno)
Mushroom Red (PM)
Penispeppar (PM)
Takanotsume (PM)
C. baccatum:
Blondie (Jalapeno)
Erotico/Erotica (Stickan)
Trepadeira do Werner (Jalapeno)
C. chacoense (mkt ovanlig)
C. chinense:
Habanero Rio (Örtagården)
Habanero Pi 281429 (Stickan)
Sweet Datil (Stickan)
Chupetinho White (Stickan)
Trinidad Beans (Stickan)
C. frutescens:
African Red Devil – Piri Piri
Maldivian Birdseye (bonus Jalapeno)
Okrazne spicate (Örtagården)
Tabasco Marchini (Örtagården)
Thai Dragon (PM)
C. pubescens:
Equadorian Red Pepper For Hell (Jalapeno)
Bradley's Bahamian (Jalapeno)
Rocoto Aji Largo (Jalapeno)
Svarta och gula körsbärstomater gillar jag. Har dock tillfällig blockering på vad favvosorterna heter. Har för mig att den svarta jag gillar inte var Black Cherry.Det spelar ingen roll. Jag är mest ute efter tips att spana efter.
Red pearl. Pytteliten och jättegod.Om ni fick odla två sorters tomater. Vilka sorter skulle ni välja och varför?