De behöver flyttas på hösten och du får inte plantera dom för djupt för då blommar de inte heller för ytligt då.Jag upplever pioner svåra att flytta. Eller de tar sig men blir inga blommor.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De behöver flyttas på hösten och du får inte plantera dom för djupt för då blommar de inte heller för ytligt då.Jag upplever pioner svåra att flytta. Eller de tar sig men blir inga blommor.
Ni som är intresserade av gamla sorter av ätbart - tipsar om fb-sidan Agneta Magnusson Kultur
Och föreningen Sesam, där hon varit ordförande! Med vidhängande FB-sida för medlemmar. Nya medlemmar betalar 200 kr och får då en bok om egen fröodling, sedan 150 per år. Inte farligt om man ser till Impectas priser för speciella gamla sorter, om man kan få dem mot enbart porto i stället.
Jag hann inte riktigt med i det stora fröracet via Sesam detta år men ska läsa in mig bättre på sorter och sånt till nästa år. Men två sorters spännande potatis har jag fått sättor till - för enbart porto - på detta vis!
Sedan är det för mig också en principsak att rent allmänt bidra till möjligheten att kunna byteshandla med utsäde/fröer av många olika gamla sorter, även om mitt bidrag förstås inte är så stort. Men att ändå göra vad jag kan, för att protestera mot en storskalighet som närmast riskerar att bli ett monopol för de allra största företagen med ett fåtal sorter av varje gröda.
Ja det ska ta ett par år innan de får blommor om man flyttar enligt boken. Men du menar kanske att dina aldrig mer blommar?Jag upplever pioner svåra att flytta. Eller de tar sig men blir inga blommor.
Hellre för ytligt ska det stå... De är väldigt tåliga iom att de har stora rizomer (de tjocka rötterna) där de samlar vatten och näring. Men om man flyttar dom på våren så förlorar de stora delar av de små närings och vattensamlande rötterna, vilket gör att de måste använda näringen i klumproten för att både skjuta skott och växa nya finrötter att samla vatten och näring med. Då backar pionen i utveckling och kan ta ett tag på sig innan den byggt upp sig så den kan blomma igen. På hösten så ägnar sig alla växter åt rottillväxt så därför är det oftast en bra ide att plantera om dem då. På våren satsar de allt för att få ut löv att fånga sol med.De behöver flyttas på hösten och du får inte plantera dom för djupt för då blommar de inte heller för ytligt då.
Med viss reservation för att det är sent på kvällen...Behöver hjälp!
Ska beställa hem jord men vet inte hur mycket och min hjärna har tagit paus.
Ska ha till pallkragar. Tänkte mig 3 kragar staplade ovanpå varandra, gånger 6.
Så hur mycket ska jag beställa? Vill ha i storsäck och har hittat ett företag som har säckar om 250 kg, 500 kg och 800 kg.
Finns det nån odlingskunnig vars hjärna inte går under av sömnbrist?
Jag tror du räknat fel någonstans.Googlade lite och
"en kubikmeter jord (väger) ca 1200kg"
Enligt en leverantör
Så med andra ord borde du behöva 4-5 ton jord om jag räknat rätt. Du kanske ska beställa hem ett lastbilsflak istället?
Hmm. Kanske. Men jag har kontrollräknat fram och tillbaka ett par vändor så isåfall är det tankefel och inte räknefel. Vad är det du tänker inte stämmer?Jag tror du räknat fel någonstans.
Gör du egen tobak eller är det enbart för prydnads skull ?3-4 virginiatobak. Dem oroar jag mig för. Och 3-4 bondtobak, som jag oroar mig mindre för.
Det låter väldigt mycket. Jag får det dels till 2,9 kubik för man behöver lämna utrymmer överst så jorden inte rinner över kanten. Sen tror jag att 1,2 ton per kubik kanske är lite mycket om man tänker sig plantjord och inte matjord.Hmm. Kanske. Men jag har kontrollräknat fram och tillbaka ett par vändor så isåfall är det tankefel och inte räknefel. Vad är det du tänker inte stämmer?
Tillägg: volymen känns ändå hyfsat tillförlitlig och stämmer med exempel när jag googlar. Vikten kan jag inte riktigt relatera till så det får man kanske ta med en nypa salt. 18 kragar är dock rätt mycket. (Försökte hitta fakturan för att ev se vad det vägde när vi tog hem ett lastbilslass förra året till 12 extralånga kragar, men den måste gått till sambon...)
Ja, vikten är jag som sagt väldigt tveksam till.Det låter väldigt mycket. Jag får det dels till 2,9 kubik för man behöver lämna utrymmer överst så jorden inte rinner över kanten. Sen tror jag att 1,2 ton per kubik kanske är lite mycket om man tänker sig plantjord och inte matjord.
Ja deras beräkning på sex säckar jord till en pallkrage känns verkligen i överkant för mig. Nu har jag alltid blandad med vanlig jord från platsen jag är på och hästgödsel så svårt att veta exakt. 3-4 säckar känns rimligt till en pallkrageJa, vikten är jag som sagt väldigt tveksam till.
Volymmässigt,ja... med 2,9 kubik lämnar man väl 10 cm när det är 3 pallar högt och det är kanske något i överkant. Jag fyller iaf mer än så. Sen är det såklart olika hur mycket jorden packar sig beroende på innehållet, varför det är rimligt att plantagen vill använda mer (pås)jord än det egentligen ryms.
Jag tänker att @Loppanhellqvist helt enkelt får göra en kvalificerad bedömning utifrån de tre scanariona.
Jag har en självbild av att jag bereder min tobak, men mer är det inte. Det är ju det att Muminpappan odlar tobak!Gör du egen tobak eller är det enbart för prydnads skull ?
Men NEJ be mig inte göra en kvalificerad bedömning . Jag har sovit fyra timmar i natt och ingen av dom var sammanhängande. Lägg därtill OcyContin och Gabapentin så förstår ni varför jag inte ska göra kvalificerad nånting alls.Ja deras beräkning på sex säckar jord till en pallkrage känns verkligen i överkant för mig. Nu har jag alltid blandad med vanlig jord från platsen jag är på och hästgödsel så svårt att veta exakt. 3-4 säckar känns rimligt till en pallkrage