Nja, inte expert... men möjligtvis besatt av dem
Hybridan är en Rosa helenae, eller? Vit klätterros? Den är den känsligaste av dem så den hade jag satt i bästa läget, med sol.
De andra rosorna var en mycket fin gåva för de hör alla till POMs "Grönt kulturarv"
Blomsterhult är en bourbonros som blommar ordentligt när den blommar. De kan bli ganska stora om de trivs.
Järnvägaren är en damascenerros som är härdig för den gruppen men som jag också hade velat ha i ett bättre läge med tanke på var du bor (Blomsterhult är något tåligare).
Professor Fagerlind och Vaplan hör båda till gruppen pimpinellrosor och speciellt Vaplan är ordentligt härdig.
Jag hade satt Blomsterhult och Järnvägaren på de bästa platserna och Professor Fagerlind och Vaplan på de lite sämre. Sedan beror det ju på hur mycket man gräver osv, jag goar till det ordentligt för mina rosor när jag planterar dem
Jag har faktiskt en POM-ros själv även fast de är lite för unga för mig, Skedarosen. Den har ett ganska kasst läge men den ska klara det och den har iaf överlevt första vintern.