Traderasäljare

Texaz

Trådstartare
Har kommit igång med lite utrensning och nya försäljningar, och är nu nyfiken på hur ni som säljare hanterar köpare som inte betalar.....

I mina annonser har jag angivit att pengarna ska finnas på mitt konto senast tre dagar efter det att vinnarmail skickats. Så sker ju dock inte alltid!

HUR länge väntar ni med påminnelse? Lägger ut varan på nytt? Negativt omdöme?

För några år sen sålde jag ett par jeans och hade en köpare som trots upprepade påminnelser varken betalade, eller hörde av sig....
Efter tre veckor fick hen ett negativt omdöme och jag la ut jeansen på nytt, varvid personen blev skogstokig och kom med alla möjliga ursäkter..... Tyckte att tre veckor var en rätt lång tid, men det tyckte visst inte denne:o

Hur länge är det rimligt att vänta egentligen?
 
Sv: Traderasäljare

Jag har aldrig haft en köpare som inte betalat men efter tre veckor hade jag definitivt gett neg och sedan lagt ut auktionen igen. Om köparen har bra betyg sedan tidigare och jag får ett mail som säger att det är problem (sjukdom etc) så kan jag vänta lite längre. Men om det är noll kommunikation och kanske inte så bra betyg sedan tidigare är jag hårdare.
 
Sv: Traderasäljare

Men hur hård? När påminna??

Ja om någon hör av sig och vill skjuta betalningen ser jag inga som helst problem, gäller det dyrare vara och längre tid är jag dock tacksam om kommunikationen sker före bud....
 
Sv: Traderasäljare

Tja, tre veckor är väl ok om köparen har bra betyg. Är betyget sämre skulle jag skicka en påminnelse inom en vecka och om inget händer (pengar eller ett mail) skulle jag ha upp auktionen igen efter tre veckor.
 
Sv: Traderasäljare

Fast om det uttryckligen står i annonsen att varan ska vara betald inom tre dagar, ska man verkligen acceptera tre veckor då???
 
Sv: Traderasäljare

Jag har gjort som såhär;

Efter fyra dagar utan betalning (har också tre dagar) mailar jag en påminnelse och påtalar att betalningsinformation fanns i vinnarmailet, och att pengarna bör ha kommit in på mitt konto inom två dagar från det, samt att utebliven betalning kommer ge negativt omdöme.

Oftast har pengarna trillat in med en ursäkt här, men i det fallet det inte gjorde det mailade jag igen, och lämnade en skarp deadline, har inte pengarna kommit in på mitt konto "på torsdag" kommer jag att lägga upp annonsen på nytt och lämna negativt omdöme (lämnade kontouppgifter i det mailet också).

Det har dock bara hänt en gång, och pengarna kom på andra påminnelsen :)

Jag brukar gå in och reka av deras omdömen också, om betalningen dröjer, ser man att det är flera negativa kan man ju vara lite hårdare, men i mitt fall var alla positiva, så jag avvaktade.

Har själv fått en påminnelse via sms av en säljare, då hade jag råkat döpa min transaktion till "Tradera" istället för mitt alias, så personen visste inte att det var jag som betalat :angel:
Sms är ju lite mer direkt :)

Tre veckor utan svar/betalning hade definitivt slutat i negativt omdöme!
 
Sv: Traderasäljare

det där med tre dar är ju något som många börjat med på tradera. Och jag fattar det inte. Kan ta tre dagar innan jag ens sett att jag vunnit en auktion. Men det är klart att man ska betalt innan tre veckor.
 
Sv: Traderasäljare

De allra flesta säljare skriver ju sina villkor i annonsen, t.ex. tre dagar, och om man inte förstår eller accepterar det så kan man ju enkelt låta bli att buda :up:
 
Sv: Traderasäljare

Men du kollar alltså inte din mail dagligen???

Själv håller jag koll om jag vet att jag lagt bud, särskilt om det finns en klar betalningsinstruktion för varan jag budar på.

Tycker att det är nonchalant att INTE bry sig
 
Sv: Traderasäljare

Jag påminner sista dagen (har lagt in olika alternativ som autosignaturer så det tar minimalt med tid att skicka iväg) "idag är sista dagen att betala auktionen, uteblir betalningen lägger jag upp auktionen på nytt och lämnar negativt omdöme".

Och sedan får det gå ytterligare två-tre dagar innan auktionen åker upp igen.

Jag är tydlig redan i auktionstexten att betalning ska vara mig tillhanda INOM tre dagar från auktionens slut, vill man inte gå med på de villkoren budar man inte hos mig. Enkelt och lätt.
 
Sv: Traderasäljare

Det här kanske kan verka hårt i vissa ögon, men jag har varit med om de allra värsta sortens köpare och säljare, och blivit lurad en par gånger och fått ta polisen till hjälp, så jag har inte något överseende mera med människor då det gäller sådana här saker :rage:
Har jag skrivit i annonsen t.ex. att inom 4 dagar så ska pengarna vara på mitt konto, så då SKA pengarna vara på mitt konto inom 4 dagar, inte om 4 veckor! Jag skickar ett skilt mail där jag poängterar noga att inom dessa dagar, bara för att de verkligen inte ska kunna "missa" saken.
Får jag dock ett mail där köparen t.ex. frågar om denne får skjuta på betalningen, då vill jag ha ett datum när denne betalar. Ser jag inget av pengarna då heller blir det negativt omdöme och varan sätts ut till försäljning igen.
Någon påminnelse skickar jag inte. Det är inte min sak att se till att de betalar sina "räkningar", det är helt deras ansvar.
Har också hänt att köpare har skickat till mig och blivit skogstokiga, varpå jag snällt har poängterat att de hade sin chans och sumpade den, och det är inte mitt problem. Jag vill bli av med varan, och betalar dom inte så säljer jag till någon annan som betalar.
Och från mitt håll är det samma sak. Köper jag något så betalar jag för varan inom den tid som finns angivet. Jag köper inget utan att ha pengar att betala med. Så enkelt är det.
 
Sv: Traderasäljare

Nej det gör jag inte. Lever inte i symbios med min mobil heller. Finns faktiskt sånna människor kvar 2013.
 
Sv: Traderasäljare

Fast lägger man bud, vet att det finns en deadline och sen struntar i att kolla om man vunnit????:eek:
 
Sv: Traderasäljare

Det beror helt och hållet på vad jag får för känsla av köparen... flummigt, jag vet :p fast ok, tre veckor är väl lite länge. En vecka efter varan skulle varit betald kanske? som sagt, jag har aldrig haft problem med mina auktioner.
 
Sv: Traderasäljare

Det är väl inte så komplicerat. Står det tydligt i annonsen vilka villkor som gäller vid köp så får man ju anta att just dessa villkor också ska efterföljas.

Jag kan vänta en-två extra dagar kanske, men är nog ganska strikt. Säljer ju för att jag vill bli av med grejerna. Samma från andra hållet - med säljare som är löjligt sena med att skicka sina varor. Genomförst köpet på måndag, säljaren har sina pengar på onsdag, så ska köparen också få varan under den följande veckan. Om inget oförutsett händer.
 
Sv: Traderasäljare

Jag skriver tydligt i mina auktioner att jag vill ha pengar inom x dagar och absolut kräver att köparen ska gå att kontakta per mail och svara inom y dagar. Annars så kommer jag göra enligt instruktion för att kunna lägga ut auktionen igen utan avgift dvs ge neg. omdöme och rapportera om utebliven betalning.
Kan man inte acceptera det så får man köpa någon annans saker.

Jag har bättre saker för mig än att sitta och jaga "köpare" över telefonen och få det på min räkning. Möjligtvis skickar jag ett sms men med seriösa köpare som betalar utan att krångla så har det alltid räckt med mailkontakt. Har nästan bara råkat ut för folk som inte går att få tag i alls än såna som svarar och sen inte betalar.
 
Senast ändrad:
Sv: Traderasäljare

Jag har varit väldigt hård, men samtidigt haft önskemål som inte är svåra att leva upp till:

Pengar på kontot inom en vecka efter auktionens slut, annars ingen vara och negativt omdöme. Inga påminnelser, om det inte varit något jag varit väldigt sugen på att bli av med snabbt. :D

Har varit mycket noga med att skriva ut dessa villkor i annonstexten, så inegn har kunnat säga att de inte vetat om det. Har inte heller haft stora problem med att folk inte betalat.

I fallet du beskriver hade jag bara ignorerat och satt ut objektet igen.
 
Sv: Traderasäljare

Står det tre dagar så tycker jag gott att man kan maila 3e eller 4e dagen med en påminnelse och därefter lägga ut annonsen på nytt om man inte får respons på det inom ett par dagar.

Själv säljer jag enormt sällan, men köper desto mer och har jag pengar på väg in men inte inom tidsfristen från auktionsvinst så mailar jag säljaren och frågar om det är okej att lägga bud och betala det eller det datumet. Ser inte varför det skulle vara så svårt faktiskt.
 

Liknande trådar

Äldre Jag är rätt ny på Tradera. Hittills har alla mina köp funkat väldigt bra. Nu vann jag en auktion i torsdags kväll på en jättefin...
2
Svar
31
· Visningar
6 349
Senast: Angelina
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 098
Senast: Lickety
·
Ekonomi & Juridik För att dra en lång historia lite kort, så har jag en häst på foder som det inte funkar med. Någon kanske minns min andra tråd för ett...
Svar
6
· Visningar
1 571
Senast: Betsy
·
Hästmänniskan Vad har jag för laglig rätt att få pengarna åter vid ett köp av sadel som visade sig ha knäckt bom, och hur går jag tillväga? Här är...
Svar
18
· Visningar
2 964
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp