Lämna negativt omdöme (tradera)

Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Nu ljög ju dock säljaren om priset.

Jag kollar alltid fraktpriset innan jag budar. En del har ju flera hundra i frakt för en skitsak. Ett sätt att tjäna pengar.
Nä, ljuger man så uppenbart kan man gott få ett negativt eller riktigt dåligt positivt.
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Inget eller positivt omdöme med betyg 3 på fraktkostnad. Jag brukar kolla även på de omdömen säljaren givit och med flera negativa där köper jag inte.

Betyg över medel när säljaren ljuger?!

Skulle sätta en etta utan att tveka och även etta på kommunikationen då säljaren inte varit ärlig med vad som gäller.
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

KL

Det där med fraktkostnad när man säljer via Tradera är intressant. Jag har sålt en del och jag har *alltid* tagit den exakta summan vad Posten eller Schenker vill ha, men ändå är folk inte nöjda? Vid ett par tillfällen har jag legat för lågt i min fraktkostnad men då tar jag på mig det och betalar själv.

Det många verkar "glömma" är att det kostar lite med låda, plast popcorn, bubbelplast och toapapper (jag säljer mest modellhästar som måste packas extremt väl för att inte gå sönder). Inte en krona får jag för det trots att det är saker jag måste köpa in. :p

Numera är det sällan jag använder Tradera då jag tycker köparna där är ruggigt snåla och särskilt då när frakten kommer på tal. Det är ju inte så att jag hittat på vad företagen som fraktar vill ha... :crazy:

Till TS: Jag hade absolut gått på Matmissbrukarens linje. :)

Absolut men då är det bra tycker jag att man säger att det är en kostnad för plast, förpackning, etc och inte att det är pga posten.
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Det är upp till varje säljare att sätta ett fraktpris och upp till köparen att acceptera.
I frakten kan ingå direkt porto, emballagekostnad, kanske kostnad för säljaren att ta sig till posten (eller var man nu lämnar) för att skicka iväg paketet.

Jag skulle nog säga att om man har accepterat och betalt en angiven fraktkostnad så får man stå sitt kast. Men jag hade nog skrivit "onödigt hög fraktkostnad" som kommentar och dragit ner totalbetyget.

Som andra redan påpekat så påstod ju säljaren att det var postens avgift det handlade om, hen sa ingenting om andra utgifter. När jag själv säljer på Tradera tar jag postens pris plus ett par kr för emballage, men det står klart och tydligt i annonsen och ingen har någonsin ifrågasatt eller klagat.

I de fall jag själv frågat om fraktpriset för att det känns orimligt så har det varit innan jag lagt bud (är oftast fraktpriset som avgör om jag är intresserad eller inte) men i TS fall var det ju för sent. Tycker dessutom det känns schysstare att påtala det för säljaren direkt/personligen än att passivt-aggressivt kommentera det i omdömet och ge lägre betyg fast man som du säger accepterat villkoren och betalt redan. Då tycker jag nog inte att man står sitt kast.
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Jag hade påtalat att det blivit en miss och att jag betalt för mycket i frakt. Bifogat mitt kontonummer och att jag väntar återbetalning senast (inom tre dagar). Annars självklart negativt omdöme. Däremot hade jag i omdömet skrivit "Fin vara, för hög frakt" eller liknande.
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Ja, alltså, såklart jag stod mitt kast och betalade i och med jag budat.
När hen stod fast vid att frakten var densamma tänkte jag att hen kanske använde postens gröna påsar, Large-påsen kostar 69:-, hade det kommit i en sådan och jag betalat 80:- hade jag inte brytt mig, men när hen dels ljuger, och dels skickar i ett vanligt kuvert frankerat med 42:-, dvs nästan hälften av vad jag betalat så blev jag lite småirriterad..

Hur eller hur, hen fick positivt med kommentar om dyr frakt, och ettor på frakt och kommunikation, vilket jag tyckte var rimligt i det här fallet! :)

**

Och när säljare skriver att de tar betalt för porto+emballage redan i annonsen så kan man ju göra ett val direkt om man accepterar eller inte, och i sådana fall verkar det helkonstigt att köparen skulle bli sur och klaga i efterhand!
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Helt rätt gjort. Det finns ju en anledning till varför dom har ett betygsystem. Man ska vara ärlig, det hjälper andra som budar på aktioner från den personen :)

Jag har lämnat ytterst få negativa omdömen, men dom som har fått dom har förtjänat dom. Alla gånger för att person på ett eller annat sätt varit oärlig.
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

KL

Det där med fraktkostnad när man säljer via Tradera är intressant. Jag har sålt en del och jag har *alltid* tagit den exakta summan vad Posten eller Schenker vill ha, men ändå är folk inte nöjda? Vid ett par tillfällen har jag legat för lågt i min fraktkostnad men då tar jag på mig det och betalar själv.

Tycker också det är 'intressant'...
Erbjuder alltid att skicka med absolut billigaste fraktalternativet. Köper in rabattfrimärken för köparens skull och tar aldrig en krona i frakt mer än vad det kostat. Emballaget står jag för.
Ändå så ligger jag på 4,7-4,8 i fraktkostnadsomdömet. Lite orättvist känns det allt.
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Men alltså var ser man allt det där? Jag ser bara plus eller minus och sen säljare/köparens kommentar.. inte en massa individuella betyg på frakt, kommunikation osv.
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Om säljaren har minst tio användarunika säljomdömen så ser du statistiken som liggande gröna staplar uppe till höger på säljarens sida. Där kan du se snittet på objektbeskrivning, kommunikation, leveranstid och fraktkostnad.
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Aha... ja de såg jag nu! Hade nog inte kollat på någon som hade tillräckligt många då :banghead:
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Jag har också fått lågt betyg på fraktkostnad...fast jag alltid skickar så snålt det bara går. Så dåligt!!! Inte mitt fel att porto är dyrt!

Nyligen fick jag också negativt omdöme för att människan inte fått sin vara. Pengarna fanns på kontot måndag, skickade tisdag och fick negativt på onsdag. Ändå skriver jag att jag inte ansvarar för postens slarv. Hon fick sin vara men vägrade ändra omdömet. Jag kan tycka att visst ska man snabba sig o skicka men man har väl ett liv också.

Blir så less på dessa knäppskallar att jag snart inte orkar vara på tradera!!!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vet inte om jag lägger tråden rätt, men det gäller barnkläder. Flytta den gärna annars. :) Handlar ibland på Tradera till dottern och...
Svar
9
· Visningar
1 196
Senast: pemi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp