Traderasäljare

Sv: Traderasäljare

Jag har alltid haft tre vardagar. Fjärde vardagen har jag meljat och påmint. Har det inte kommit in pengar (eller personen kontaktat mig) efter ytterligare två vardagar skickar jag ett till mejl där jag skriver att detta är sista chansen, om jag inte fått in pengarna eller personen kontaktat mig tills dagen efter (eller nästkommande vardag, om det är fredag t.ex.) tolkar jag det som att köparen dragit sig ur, varan listas på nytt och negativt omdömme lämnas.

Om man vet från början att man t.ex. inte kan betala förrän efter fem vardagar för man väntar på lön eller vad som, så vill jag alltid att man kontaktar mig om det innan dessa tre betalnings-dagar gått ut, då slipper jag sitta där och irritera mig för att köparen är seg med betalning.

Har haft köpare som varit sega med betalning men alla har betalt efter första påminnelsen.
 
Sv: Traderasäljare

Ni som har tre dagars betalning hur tänker ni att man ska klara av det tex om man bara har ett plusgiro eller en bank som tar längre tid?

Personligen bjuder jag inte på auktioner där tiden är satt till 3 dagar för det är oftast omöjligt för mig att få i väg pengar så snabbt
 
Sv: Traderasäljare

Vilken bank är det som inte kan ordna en överföring inom tre bankdagar? Har aldrig varit med om att det tagit längre tid än till dagen efter.
 
Sv: Traderasäljare

Har man skrivit 3 dagar så är det ju det som gäller, jag hade väntat högst 1 vecka och lagt ut på nytt.

När jag har sålt varor på tradera har jag sagt 1 vecka sen ska pengarna vara på kontot, råkat ut för en enda person som inte betalade, mejlade och påminde, 2 veckor senare fick jag mejl att personens internet inte hade fungerat. Accepterade det och skulle skicka varan, sen fick jag dock förhinder (blev sjuk och sängliggande) och fick inte iväg varan förens 1 vecka efter pengarna kom in.
Då hade köparen satt negativt på mig och skrivit att jag inte svarade trots upprepade mejl, då blev jag riktigt sur, då det tog 2 veckor för köparen att ens höra av sig. Skrev ett mejl och bad om ursäkt, samt skrev en kommentar på det negativa omdömet att personen själv inte svarade förens efter lång tid och varför jag inte skickat varan.
 
Sv: Traderasäljare

Ja det undrar jag med..... Får ju numer även in bankgirobetalningar dagen efter betalning. Har man såna problem med sin bank så går det ju naturligtvis att kolla med säljaren om det är ok, liksom om man vill dröja med ev betalning.

Kommunikation är A och O för en bra affär!!!;)
 
Sv: Traderasäljare

Undrar också vilken bank som inte kan ordna det. Har aldrig varit med om det, iaf inte om det är mellan två svenska banker. Har man en utlänsk bank kan det dröja lite, men som sagt, det är inte svårare än att man kontaktar säljaren och frågar om det är okej att betalningen kommer in efter 4 dagar istället. Detta kan man med fördel göra innan man bjuder på auktionen, är det då inte okej för säljaren av någon anledning så är det ju bara att inte bjuda, men för de flesta brukar det vara okej, bara man som sagt frågar först och kommer överens.
 
Sv: Traderasäljare

Ja det undrar jag med..... Får ju numer även in bankgirobetalningar dagen efter betalning. Har man såna problem med sin bank så går det ju naturligtvis att kolla med säljaren om det är ok, liksom om man vill dröja med ev betalning.

Kommunikation är A och O för en bra affär!!!;)

Överföring via plusgiro kan ta upp till tre bankdagar
 
Sv: Traderasäljare

Då måste det vara FRÅN plusgiro, för jag kan då se på girot dagen efter att pengarna satts in...... Iofs bankgiro då, men det ska inte vara någon skillnad.
Tidigare tog det tre bankdagar, men numer går det riktigt snabbt, mellan banker samma dag..... Har testat några olika banker;)
 
Sv: Traderasäljare

Om köparen inte ens svarat på tre veckor skulle jag också gett negativt omdöme. Visst kan saker hända men då kan de maila/ringa så man vet vad som händer. Så länge köpare/säljare kommunicerar går det mesta att lösa. Jag köpte en nosgrimma för ett par år sedan. Betalade direkt men ingen nosgrimma kom. Mailade många gånger men fick inte svar. Efter några månader gav jag säljaren negativt omdöme. Då fick jag genast ett mail om hur taskig jag varit för hon tänkte ju precis skicka. (vilket hon faktiskt gjorde, så jag fick nosgrimman tillslut). Människor är konstiga ibland.
 
Sv: Traderasäljare

Eftersom jag aldrig hört talas om banker/giron som krånglar så mycket, tänker jag mig att alla som budar på mina auktioner ska kunna följa mina villkor, och om inte, då är det bara o maila mig o säga som det är, om man väldigt gärna vill köpa något utav mig :)

Brukar själv alltid maila säljaren och skriva "nu har jag satt över pengarna, det bör synas senast imorgon" eller när min bank säger att det ska synas (med tanke på helgdagar och sådant).
 
Sv: Traderasäljare

När jag ser i en annons att säljaren vill ha betalt inom tre dagar bjuder jag inte på objektet. Det är alldeles för lätt att då bli sen med betalningen. Ibland har jag råkat missat det, och då har jag skrivit en ursäkt, vilket har godtagits.

Om man är i akut behov av pengar, kan jag förstå att man har kort tid, men samtidigt kanske man skrämmer bort köpare. Jag har mest köpt och sålt samlarföremål, och jag brukar ange betalning inom två veckor. För mig har det varit naturligt för mig att vänta någon vecka, innan jag påminner.

Jag har ännu inte behövt ge någon köpare dåligt omdöme, men jag skulle vänta till slutet, innan jag gjorde det, alltså nästan två månader efter auktionen.
 
Sv: Traderasäljare

Vilken bank är det som inte kan ordna en överföring inom tre bankdagar? Har aldrig varit med om att det tagit längre tid än till dagen efter.

För mig handlar det inte bara om själva överföringen. Mer än en gång har det hänt att säljarens meddelande har hamnat i skräpposten, och ser jag inte det direkt, kan det redan där gå en dag. Dessutom har jag oregelbundna arbetstider och övernattar ibland på annan ort.

Om jag vet att jag har en vecka på mig, vet jag också att jag helt säkert kommer att hinna betala i tid. Själv undrar jag hur många av dem som önskar betalt inom tre dagar som själv skulle uppskatta fakturor som skulle betalas inom tre dagar?
 
Sv: Traderasäljare

Jag hade skickat ett mail och påmint efter 4-5 dagar att betalningen skulle varit inne. Och för att försäkra att de vill ha varan behöver jag ha pengarna innan ett visst datum, annars leder det till att jag lägger ut varan på nytt, plus eventuellt negativt omdöme.

Normalt sett får man ju svar från köparen. Får man inget svar är det direkt negativt omdöme efter dryga veckan och jag lägger upp varan på nytt.
 
Sv: Traderasäljare

Har kommit igång med lite utrensning och nya försäljningar, och är nu nyfiken på hur ni som säljare hanterar köpare som inte betalar.....

I mina annonser har jag angivit att pengarna ska finnas på mitt konto senast tre dagar efter det att vinnarmail skickats. Så sker ju dock inte alltid!

Jag tycker tre dagar är orimligt kort, pga av att alla inte kollar sin mail varje dag. Och att det kan hända att banköverföringar tar ett par dagar.

Själv skriver jag 5 VARDAGAR och har automatisk betalinfo dvs det kommer med mailet från tradera om auktionsvinsten.

Har inte pengarna kommit så skickar jag ett artigt mail och undrar om det hänt nåt. Och efter nån dag ytterligare ett i detta skriver jag att jag ger negativt om jag inte fått kontakt. Sen ringer jag upp och frågar. Och efter DET så ger jag negativt.

Det är liksom aldrig så att man DÖR om inte pengarna för nån gammal porslinsgrej kommit in på exakt fem dagar. Det rör sig ju oftast inte om stora belopp.

Själv bjuder jag sällan på auktioner där folk anger betalning ska vara DEM tillhanda inom tre dagar. När tom företag ofta har tio dagar eller en månad så varför ska privatpersoner kräva att det ska gå så väldigt fort? Ca en vecka tycker jag är fullt rimligt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Jag är rätt ny på Tradera. Hittills har alla mina köp funkat väldigt bra. Nu vann jag en auktion i torsdags kväll på en jättefin...
2
Svar
31
· Visningar
6 349
Senast: Angelina
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 098
Senast: Lickety
·
Ekonomi & Juridik För att dra en lång historia lite kort, så har jag en häst på foder som det inte funkar med. Någon kanske minns min andra tråd för ett...
Svar
6
· Visningar
1 571
Senast: Betsy
·
Hästmänniskan Vad har jag för laglig rätt att få pengarna åter vid ett köp av sadel som visade sig ha knäckt bom, och hur går jag tillväga? Här är...
Svar
18
· Visningar
2 964
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp