Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Så himla bra med såna hästar verkligen! Jag red på Zan i onsdags, han har inte gått med ridlärare på några veckor nu utan gått lite mer lektioner. Tyvärr märktes det på honom för han ville ta bettet, bli stark och dra upp handen så fort man blev minsta stark. Supernyttigt eftersom jag var tvungen att verkligen ha jättemjuk hand hela tiden.

Lycka till Espirit :)

lycka till!

kl
idag fick jag rida hästen som min kompis "brukar" rida (2 ggr av 3 är väl inte kanske inte brukar...), Kenzo. Hon var pigg och rätt känslig, och på samma sätt som Yníx tjurade hon till nät jag belv okänslig, men inte lika tydligt. Hon var väldigt trevlig, jag fick verkligen rida varje sekund för att hon skulle göra rätt. Sen fick vi träna ökad trav... förlåt, hästarna visade oss sin ökade trav automatiskt, efter en del enkla galoppombytan (bara fokus att byta galopp när vi vände igenom volten, hur snyggt bytet var spelade ingen större roll eftersom vi inte har gjort det så mycket innan) ökade de självmant när vi red upp på diagonalen.
Ojoj, vilken trav den lilla hästen hade säger jag bara! jag slungades så långt upp i lättridningen att jag tillsist fick stå i lätt sits för att inte tappa balansen första gången!

men överlag gick det ändå väldigt bra, allt det nya börjar falla på plats nu. fast jag gillar nog Yníx lite, lite mer än Kenzo, även om jag inte kan säga riktigt varför...

Och Eva sa en väldigt klok sak också:
"Ridning är känsla. Man kan inte lära ut känsla, alltså kan jag inte lära er rida. Men jag kan ge er tips på hur ni ska göra för att själva hitta känslan." :bow:
Och visst ger hon bra tips! Jag känner att jag lärt mig otroligt mycket på de här 3,5 lektionerna...

kenzo1.jpg

Kenzo

kl

Idag red jag lektion, det var nästan två veckor sedan sist, eller mer? Jag minns iaf inte när jag fick hjälp med ridningen senast. Jag är jättenöjd med passet, vi tog ett stort kliv framåt med galoppen. Jag blev tvingad att rida i förvänd galopp en massa "minska volten, akta väggarna, titta var du ska, upp med tummarna, det går för fort, rakare häst, ytterskänkel, mer skänkel, driv, jobba, slappna av i höfterna, minska volten, akta väggarna...". Väldigt nyttigt! Den rättvända galoppen var superenkel sen. Hann inte rida programmet som det var tänkt, men det gör vi imorgon istället. Ska tävla nästa lördag :).

om du red Yníx nu ikväll måste ni kommit upp till ridhuset precis när vi slutade, ca 18.30 eller något sånt? Om du inte red under dagen eller ännu senare då...
Hejhej, kul att se dig i så fall :p

Jo det var jag :) Hej på dig med!

Kenzo är en av mina favoriter, såå känslig och såååå kvick. I början hos Eva tyckte jag att hon var för känslig, jag var alldeles för långsam :o. Det hade varit kul att få rida henne regelbundet, men det är så många som vill det och jag är rätt nöjd med att få rida Yníx :). Du vet att Kenzo tävlat St George va? Innan hon kom till ridskolan. Och med en elev har hon tävlat MSV :).

Tävlade i våran seriedressyr igen igår och är verkligen jättenöjd!

Fick 70,00% i LC2 och blev delad 2a av 30.
Fick 63,00% i LB2 och blev 3a av 13.

Ligger nu totalt 2a av 35 i serien, så nu laddar vi inför sista omgången om en månad! :)

*kl

fs_441799812_80619_1265555639.jpg

Igår red jag för ovanlighetensskull inte Mr Kiwi utan istället red jag IT.
En häst som jag inte riktigt tycker om, vi har lite för olika åsikter ibland.
Men i slutet gick det faktiskt bra, och ridläraren var nöjd.
Nästa vecka är det markarbete och veckan efter det kommer jag nog få IT igen, men går det som det gjorde i slutet så gör det inget.

kl

Markarbets träning på Zenia i söndags, var helt underbart. Det går liksom aldrig dåligt när man sitter på den hästen :love: Hon var rätt spänd i början av träningen men det gick snabbt över och i slutet var hon sådär sirapsgo och helt perfekt.
Fick träna på att lägga hästen rätt innan hindrena, vilket jag kan behöva :)

Nu på torsdag är det hästbyte! Alltid lika spännande!

Hihi, jag ska börja att ta privatlektioner på Zenia!!! :love: :bump: :bump: Det här kommer att bli galet roligt!

Ni som kan hyra era ridskolehästar till sommaren, tänker ni göra det? :)

JA :D

Imorgon är det CR, ska vara med på 80 cm med Zenia... men jag är jätte, jätte nervös just nu. Egentligen är det väl inget att hetsa upp sig över, men jag vet inte.. det var så länge sen jag gjorde något inför publik :eek:

Lycka till, det går säkert bra :banana:
Vill också tävla, det var ett tag sen nu :(

kl

Idag tävlade jag och Yníx dressyr. Han var galet pigg, men jättefin stundtals. Och stundtals var det full rulle som gällde :D Det var kul och jag är nöjd.

Sen hade han så mkt energi att det blev ett pass ute i snön på eftermiddagen. Stod på bakbenen i galoppfattningen och bockade :love:

Du kan få hoppa in istället för mig imorgon :o hehe.
Jag kan tänka mig att det hade varit roligare att tävla om man hade haft lite mer vana :) Jag har bara tävlat klubbtävlingar och väldigt sporadiskt... så varenda gång blir jag lika nervös! Jobbigt! Tack för lyckönskningen! ^^

Det gick bra!

Zenia var spänd och taggad till tusen i början av framridningen och jag undrade hur det skulle gå egentligen men försökte lugna henne och hon kom ner några taggar och det kändes okej. Väl inne på banan gick det bättre, kunde kommit aningen närmare några hinder men jag var glad bara vi kom över :D

Men det gick tydligen bättre än vad jag trodde för i slutet fick vi stilhoppningspriset! Jag blev så himla paff när jag hörde att Zenia och jag hade fått det. Det kom till och med fram folk från ridskolan och sa att de aldrig sett Zenia hoppa så bra innan :love: Jag som tycker hoppning är så svårt! Och hästen som inte har något större självförtroende, ibland känns det som om jag är hennes egen lilla privata hejarklack när jag sitter där uppe, haha.

*kl
Idag var det markarbete på ridlektionen.
Red Asprilla, det gick väll helt okej,hoppning/markarbete (dvs när bommar är inblandat) är inte min grej.

Tog även lite nya bilder på världens bästa Mr Kiwi <3 :love:
fs_443002268_68050_1266170331.jpg

Ett stycke luden häst (:

fs_443005976_76589_1266171246.jpg

fs_443007358_80486_1266171515.jpg

fs_443007268_94250_1266171493.jpg

Ett stycke världens sötaste häst <3

fs_443010711_76654_1266172191.jpg

fs_443011387_65094_1266172320.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser