Tråden för oss med mentala spärrar

gunhild

Trådstartare
Är ju väldigt vanligt att man som tävlingsryttare (eller "bara" tränar/rider) har en del mentala spärrar. Vad har ni för spärrar och hur handskas ni med dem?

Kan ta mig själv som exempel: jag och min häst har en del bekymmer med höger galoppen och då ffa fattningen. Jag har lärt mig att jag ska tänka mig att jag gör en bra fattning. Jag ska verkligen "rida" fattningen i mina tankar och göra det så detaljerat som möjligt, låter jättebra. Problemet är bara att inte ens i mina tankar blir det rätt. Mönstret är så inarbetat i mitt huvud att jag inte ens kan ändra på det i mina tankar, hur löser man det?

Finns ju hur mkt som helst och säkert flera som har liknande problem, här får vi diskutera dem och hjälpa varandra med lösningar :idea:

Sv: Tråden för oss med mentala spärrar

Om du får chansen att rida en annan häst som är bra på galoppfattningar och göra höger galoppfattningar på den så kan du lättare få in hur en bra galoppfattning är i dig själv så att du i hjärnan kan byta ut den andra hästen till din egna.

Om inte den möjligheten finns så kan du kanske pröva att först tänka vänstergaloppfattningar och sen sakta börja tänka höger galoppfattningar. Var är det som det går fel när du tänker/gör galoppfattning till höger? Kolla på galoppfattnignar till höger på film som är bra, sök på youtube efter ngn ryttare du tycker rider bra så gör denne säkert en höger galoppfattning någon gång.

Eller så kan du låtsas att din häst är en jättefin och dyr häst som gör perfekta galoppfattnignar åt båda hållen. Kanske behöver du även byta ut dig själv? Gör det isf! Låtsas att du är Hubertus Schmidt, Anky, Kyra eller vem som nu boostar ditt ego och självförtroende mest! :idea: :) :D

Inlägget är nog rörigt som satan men jag hoppas att du fattar lite och får lite nya ideer och infallsvinklar på hur du kan lösa problemet!

För lääänge sen så "skenade" min häst i traven. När jag började trava på långsidorna så sprang hon iväg i full kareta och gick varken att styra eller stoppa. Det krävdes väldigt mycket mental träning (och disciplinrad ridning och hjälp av tränare) för att komma förbi det. Dels var hon rädd/osäker och ur balans så det hjälpte tränaren till med att lösa. Men dels så var ju jag rädd och beredd på att hon skulle skena iväg så för mig hjälpte det mycklet att tänka att traven var som skritt, bara en annan takt. Samma sak med galoppen. Det är en annan takt än skritt. På så sätt så rider jag mer likadant som i skritten och blir lugnare. Ibland när jag travar ser jag en stor, snygg och ståtlig häst som travar med fina gestikulära frmaben och i god balans. Ibland är den svart ibland är den skimmel.

Massa svammel men går förhoppnignsvis att urskilja ngt vettigt där. :p

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 334
Relationer Jag skriver här dels för att jag behöver få ur mig vissa tankar/funderingar (ska försöka att inte göra inlägget för rörigt) plus att jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 735
Senast: monster1
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka