Tråden för viktigt onödigt vetande

Det generiska namnet Cantharellus härstammar från det latinska ordet cantharus (ursprungligen från det grekiska 'kantharos') som betyder ett dryckeskärl (vanligtvis med handtag), en skål eller en kalk. Det grekiska substantivet kantharos användes (bland annat) för ett gammalt grekiskt lerkärl som i sin tur fick sitt namn för att det liknade en rödfärgad skarabébagge med samma namn
Source: https://ultimate-mushroom.com/.../323-cantharellus...
 
Lyssnade på ett avsnitt av Kvällspasset medan jag lagade mat. Lärde mig att grizzlybjörnat inte gillar apelsiner. En lyssnare som ringde in hade planterat träd i Kanada och en björn hade tagit matsäcken ur ryggsäcken. Den åt upp allt utom apelsinen som den smakade på och slängde iväg.

Lärde mig också att vi har fem olika kantarellsorter i Sverige. Jag bryr mig inte vilken sort jag äter. Kantareller är gott oavsett alltså onödigt vetande för mig.
Jag har haft grisar, hästar, kossor, katter, hundar, kaniner, marsvin, kalkoner, höns och hamster- inget av dessa djur åt apelsin eller någon annan citrusfrukt.

Så jag är inte förvånad att björnen inte heller ville ha.
 
Det här visste inte jag, fascinerande!😁 Varför blir det en annan sort?🤔
För att äppelträdet (eller vilken levande varelse som helst) har två olika exemplar av varje gen, den har fått en av vardera föräldern.

Säg att äppelträdet på min gård har varianten AA för syrlighet och BB för färg. De varianterna av generna styr att äpplet blir syrligt och rött. Trädet på grannens gård har varianten aa för syrlighet och bb för färg. De varianterna av generna styr att äpplet blir sött och gult.

Så pollineras mitt träd med pollen från grannens. Som resultat av pollineringen bildas ett frö. Fröet har var sin variant av generna från föräldrarna, och är Aa Bb.

Runt fröet växer frukten, producerad av mitt träd. Mitt träd som är AABB producerar ett syrligt rött äppel av sin blombotten.

Inne i äpplet ligger de här fröna med generna Aa Bb. Om man sår dem så får man en vatiant som kan ge medelsöta och ljusröda äpplen. Sådär förenklat.
 
Jag har haft grisar, hästar, kossor, katter, hundar, kaniner, marsvin, kalkoner, höns och hamster- inget av dessa djur åt apelsin eller någon annan citrusfrukt.

Så jag är inte förvånad att björnen inte heller ville ha.
Ja det är nog sällsynt. Ävenom jag haft en häst som älskade clementiner. En annan som var tokig i banan och plommon. Kan meddela att bananmos är toppen att gömma medicin i :D
 
För att äppelträdet (eller vilken levande varelse som helst) har två olika exemplar av varje gen, den har fått en av vardera föräldern.

Säg att äppelträdet på min gård har varianten AA för syrlighet och BB för färg. De varianterna av generna styr att äpplet blir syrligt och rött. Trädet på grannens gård har varianten aa för syrlighet och bb för färg. De varianterna av generna styr att äpplet blir sött och gult.

Så pollineras mitt träd med pollen från grannens. Som resultat av pollineringen bildas ett frö. Fröet har var sin variant av generna från föräldrarna, och är Aa Bb.

Runt fröet växer frukten, producerad av mitt träd. Mitt träd som är AABB producerar ett syrligt rött äppel av sin blombotten.

Inne i äpplet ligger de här fröna med generna Aa Bb. Om man sår dem så får man en vatiant som kan ge medelsöta och ljusröda äpplen. Sådär förenklat.
Men om det bara finns AABB äpplen i närheten, blir det fortfarande ett annat frö då?
 
Men om det bara finns AABB äpplen i närheten, blir det fortfarande ett annat frö då?
Då blir fröet också AABB.

Det som kallas fröäkta sorter är då de egenskaper man eftersträvar, som fruktens färg, storlek, smak, fasthet, osv, är den samma hos individerna i populationen. Då får man frön som också har just de egenskaperna.

Om man odlar något i kontrollerade former, där det inte finns andra sortets individer i närheten som kan delta i pollineringen, då kan man hålla sina varianter rena från inblamndning.

Men med äppelträd i trädgårdar är det omöjligt, då pollinatörerna glatt flyger omkring från träd till träd av olika typer.
 
Då blir fröet också AABB.

Det som kallas fröäkta sorter är då de egenskaper man eftersträvar, som fruktens färg, storlek, smak, fasthet, osv, är den samma hos individerna i populationen. Då får man frön som också har just de egenskaperna.

Om man odlar något i kontrollerade former, där det inte finns andra sortets individer i närheten som kan delta i pollineringen, då kan man hålla sina varianter rena från inblamndning.

Men med äppelträd i trädgårdar är det omöjligt, då pollinatörerna glatt flyger omkring från träd till träd av olika typer.
Äpplen är ju korspollinerande, så man behöver äpplen av olika sort för frukten.
 
Äpplen är ju korspollinerande, så man behöver äpplen av olika sort för frukten.
Ja, det komplicerar det hela, en del arter pollineras bättre ju mer olika föräldrarna är.
Men det går ändå ofta att odla fram populationer som är genetiskt tilräckligt olika för att pollineringen ska funka, men fruktens egenskaper är mycket lika.

Men nu gör man ju i praktiken inte just det med äppel, utan det är korspollinering mellan olika varianter som gäller, eftersom man inte tänker använda fröerna till att producera nya individer utan det är själva äpplet man eftersträvar.
 
Frågorna i odlingsgrupper överhuvudtaget sedan pandemin och framåt ger mig grå hår. Låt oss göra en lång historia kort och säga att det där inte är en specifik egenskap hos just äpplen. Det handlar så sett inte om äpplen. Äpplen är mer som ett tillämpningsområde.
Det betyder ju att en massa människor har börjat odla och det är ju fantastiskt!
Även om såklart det tyder på dålig google-fu och dålig koll på att folk inte kan bedöma äpplen och fruktsorter så bra på bild.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp