Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Åååhhh, tack så mycket!!
Har inte sett några bilder alls på henne "in action" ;)
Fiiiina Loppan :love:
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Hahahaha, ja det namnet var det nog ingen som missa... :rofl:

Nej, hon är absolut inte dålig, men hon har ju inte sprungit in så där jätte mycket pengar heller :)

Vad jag förstod det på tjejjen som jag köpte henne av så tror jag att det var problem med att få ner henne på banan. Och får man inte ner hästen eller den i startboxen så får man ju inte vara med till slut..
Misstänker att när hon väl sate den sidan till så kunde nog inte fan själv få ner henne på banan så det kan nog stämma.
Om det har hänt något eller vad anledningen är till att hon inte ville mer det vet jag inte, man kan bara spekulera ;)

Det blir mitt första xx föl, så jag hoppas att allt går vägen och att jag kanske får sålt avkomman sen som 1 åring på auktionen. Hoppas på att kunna få lite hjälp av andra som är mer insatta i galoppvärlden än vad jag är :)

Om målet är att sälja avkomman på auktionen skulle jag inte betäcka henne med HdH.... Marknaden idag är väldigt dålig och om ditt sto inte har superstam eller kanonresultat på banan kommer du förmodligen inte få mer än 15' för åringen. Om ditt sto har bra gångarter skulle jag hellre lägga en bra halvblodshingst på henne istället. Och jag tycker verkligen inte att halvblodshingstarna är dyra! Jag tror jag betalade 12´ för BH Zack! Skulle gärna lägga ännu mer pengar för en bra hingst... för i slutändnan kostar alla hästar lika mkt....
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Jag har bestämt hingst till i år, men det förutsätter att stoet klarar årets fölning bra och fölet inte föds alldeles för sent (beräknad 27 juni).

Tilltänkt hingst är Finslands Ringo, en hingst som kompletterar mitt sto både exteriört, gångartsmässigt och färgmässigt. Att avkomman dessutom inte blir linjeavlad förrän sjätte generationen spelar också in.

Det svåra blir bara att sälja fölet sedan och inte behålla. ;)
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Målet är att sälja, men att det är på aktionen är absolut inget måste.
Tror att det är ganska svårt att sälja unghästar/ bebisar över huvudtaget just nu. Många annonseras riktigt billigt, dom som säljs för lite pengar går nig via kontakter.

Planen är att hon ska gå i hbl avel också :)
Och kanske till och med ponnyavel också om jag hittar nån goding där ;)
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Vad kul :)
Är inte alls inne på fjord avel och deras linjer, men har förstått på dina inlägg i andra trådar att det kan vara lite knepigt att hitta passande hingstar utan att dom blir för nära besläktade..
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Kul att du skall avla på fullblod :laugh:

Jag gör det i år på min, hon har fått halvblodsföl åren innan, men jag tog fullblodshingst på henne förra året, tog två språng sen var det klart :D
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Målet är att sälja, men att det är på aktionen är absolut inget måste.
Tror att det är ganska svårt att sälja unghästar/ bebisar över huvudtaget just nu. Många annonseras riktigt billigt, dom som säljs för lite pengar går nig via kontakter.

Planen är att hon ska gå i hbl avel också :)
Och kanske till och med ponnyavel också om jag hittar nån goding där ;)

Är målet att du ska sälja alla fyra fölen sen?
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Delvis kl

Det är inget fel i att avla på xx-stona, men man lurar sig själv om man tror att man kan få något betalt på åringsauktionen för avkommor undan ston som har formtal 40-64, så jag håller helt med Julie Chexx. Har man dessutom då betäckt med hingst som inte har bättre siffror än: Kr/Avk: 45 158 kr, jämfört med nu ledande galopphingst: Kr/Avk: 109 513 kr, så blir inte oddsen direkt bättre.
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Planen är väl alltid att sälja när man föder upp, men vid vilken ålder det blir vet jag inte.
Stoet e:Electro är min mammas och blir det ett sto föl så vill hon nog behålla den.
Painten är som sagt pappas så vad han har för planer vet jag inte riktigt, det är inte ens 100% att hon ska betäckas även om det väl lutar åt det.

Vi får väl se, jag har svårt att sälja mina som föl, gillar att rida in och utbilda dom först. Men det får tiden/ marknaden avgöra :)
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Men så är det ju egentligen om man ska hårddra avel över huvudtaget oavsett disciplin..
Man bör endast sätt dom bästa "crème de la crème" stona i avel och betäcka med dito hingstar för att fp fram det bästa och föra avlen framåt.
Men vi alla börjar någonstans och lär oss förhoppningsvis på vägen :)

Jag har inte köpt detta sto för avel alls egentligen men eftersom hon har skadat ett ligament i ena bakkotan här hos mig så får hon bli avelshäst.
Tror som sagt på denna häst, hon har enligt mig kvalitéer värda att avla på.
Men om hon har något i xx aveln att göra ska jag låta vara osagt för det får tiden utvisa.
Och jag går inte in i "xx världen" i tron om att jag ska bli rik på en avkomma, varken på salu priset eller på insprungna pengar..
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Ja alla fjordhästar härstammar ju från samma hingst, så redan där är de alldeles för nära släkt. :p

De flesta som avlar är nöjda om hästarna inte är släkt de tre första leden, men eftersom mitt sto inte är linjeavlad i de fem första leden vill jag gärna fortsätta ha det så "rent".
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Vår C-ponny, welshkorsning som gått msv.B hopp och är ett riktigt krutpaket att rida går också till HdH :laugh:
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Coolt!
Jag betäckte mitt fbl förra året med en welsh, tror att det hade blivit en rolig racer poooony ;)
Nu tog hon sig tyvärr inte men jag är inte främmad för att prova det igen vid senare tillfälle :)
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Japp, ekonomin styr. Men det verkar ju som du tänkt till för varje sto. Fullblod brukar ju kunna lätta upp de flesta. Lycka till!
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Tack :)
Och jag misstänkte att diskutionen/ frågorna skulle komma upp med tanke på att det är samma hingst till alla stona...
Men som skrivet innan så är hbl tanterna rätt lika i grund och botten, fbl stoet och paint stoet går till honom av ras orsak.
Så ja, hade jag BARA varit ute efter en "billig hingst" så kanske valen hade sett annorlunda ut.
Men jag tror och hoppa på att det ska falla väl ut.

Den bästa häst jag haft innan har faktiskt varit e: xx hingst (som inte lämnat alls så mycket i hbl avlen som Hdh) u: rejäl hbl tant modell X large ;)
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Haha ;)
Hon var efter Steve's Friend :)
Vet fler som har haft avkommor e honom och alla säger samma sak, dom e "one of a kind" :)

(Och nu syftade jag inte på att hon var den bästa hästen jag haft resultat mässigt, vilket berodde mer på mig som ryttare än henne som häst. Utan att hon var helt enkelt bara underbar, både i hantering och läromässigt i ridningen)
 

Liknande trådar

Avel Nu börjar det väl bli dax igen :) En tråd där vi kan skriva in vilket sto som går till vilken hingst och diskutionerna och det. Skriv...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
13 133
Senast: Fenestra
·
Avel Hej Nu är jag på jakt efter lite tips och hjälp. Har ett halvblodssto på 17 år som jag nu vill ha en avkomma efter. Helst hingst...
2
Svar
23
· Visningar
1 861
Senast: Solei69
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 459
Senast: ameo
·
Avel Jag har redan valt ut några kandidater till mitt ena fullblods sto, men jag har skit svårt att välja slut kandidaterna - vill ha 2 st så...
2
Svar
23
· Visningar
2 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp