Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

rebeckasff

Trådstartare
Finns det fler än Jag som redan har bestämt vilken hingst det kommer att bli i år?
Jag har en begränsad budget i år och har hittat en hingst som jag tror kan passa mina tanter bra :)
Ska bli så spännande att få (förhoppningsvis) 4 st halvsyskon nästa år med så olika mammor!

Sto 1)
Fbl e: Prince of Birds-Komaite-Frontal

Sto 2)
Hbl stostam 36 e: Cortez-Ceylon-Furidant

Sto 3)
Hbl stostam 48 e: Electro-Kaliber-Iran

Sto 4)
Paint e: JJ Barred King (kan ej resten, pappas häst)

Alla tjejerna kommer att gå till Homme D' Honneur** :)
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Hur resonerar du när du väljer samma hingst trots att du säger att stona är så olika? På vilket sätt passar han till alla?

Jag har gjort tvärt om - ett sto som fått tre föl med tre olika hingstar. ;)
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Jag syftade mest på att dom är olika raser ;)

Fbl stoet passar jätte bra i sina blodslinjer med hingsten. Plus att han över lag lämnar trevliga huvuden och lite gång.
Avkomman är tänkt att den ska bli galoppör men passar den inte som det så kan man ju hoppas att den får trevliga ridhäs kvalitéer och kan få gå en annan väg i livet.

Dom två hbl stona är egentligen ganska lika trots olika stam.
Dom är av äldre modell, lågställda.
Båda två rör sig bra och Cortez stoet har varit hoppehäst och hoppar bra. Den andra kan jag inte säga så mycket om i hoppningen då hon är till åren kommen och i vår ägo har hon ändast löshoppat lite lågt men det så väldigt trevligt ut, även om det inte säger nått egentligen.
Hon har dock lämnat "hoppavkommor" innan.

Paint stoet har bara fått föl med paint hingst innan men fbl är godkänt att korsa in och fortfarande få regga som paint.
Stoet är väldigt stort och med mycket massa (även för att vara paint) så tanken i det hela är ju att få upp mankhöjden, lätta upp och få mer gångarter.
Det är väl ungefär dom 3 huvudanledningarna till varför man använder fbl i paint avlen.

Sen som jag skrev i första inlägget så är budgetten begränsad i år och jag själv är väldigt glad för att få in mer fbl i hbl avlen och därför väljer jag hellre en xx hingst än en billigare hbl hingst.

Hade man fått välja helt fritt så har vi väl alla våra drömmar? ;)
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Mkt roligt att höra!

Har själv en Hdh- avkomma :)

Funderar faktiskt oxå på honom till ett av mina ston...
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Jag har valt bravour till SWB sto e bonaparte ue Swift, lutar åt honom även på mitt landlordsto, just henne har jag inte valt till än ;)
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Vad kul ;)
Allt jag har hört och kunnat läsa mig till om honom så får jag bara fram att han ska lämna ett trevlig temperament och goda gångarter :)

Även om mina ston bara har fått föl med hopphingstar innan så som jag har skrivit så rör dom sig bra så att "baka en blivande dressyrhäst" är jag inte alls främmad för :)

Stoet e: Electro har gått som dressyrhäst innan hon blev triangel märkt pga skada i ryggen.
Dock är hon innan vår ägo mest betäckt med hopphingstar och det har nog slagit ganska väl ut då dom som är visade har blivit selektionsston och där är någon som gått breeders om jag inte minns helt fel.
Men som sagt, det blir första fölet i vår ägo och det jag kan utläsa av dom få bilder jag har hittat på hennes avkommor så behöver dom nog lättas upp mer ( enligt mig) men det är inte så lätt att avgöra bara på en bild...
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Vad roligt!
Honom har jag kikat på innan, grymt imponerad av hans löshoppningsfilmer som unghäst och sen har han ju gått bra med A i sadlen :)
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

jag har fått höra av chefen att vi ska använda Kannan till några ston iår. (men tyvärr står han endast på FAI.)

om jag får vara med och bestämma (eller iaf lägga önskemål) så blir det även Heartbeat och någon av sönerna till Diamant de Semilly :d
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Kannan verkar väldigt trevlig!

Själv har jag två Heartbeatare med olika mammor och jag gillar dom skarpt!
Skulle utan tvekan göra fler när plånboken tillåter ;)
Springer ju snabbt iväg i pengar i dom utländska skicken vid minsta krångel..
Dock har jag ingen av mammorna kvar till dom Heartbeatare jag har nu. Men jag tycker att han är en väldigt komplett hingst som passar många olika typer av ston ;)
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Om man har begränsad budget varför då inte betäcka ett sto med en bra hingst istället för att betäcka 4 med en halvdan för att ha råd ? Förstår inte alls hur man resonerar när man gör så ?
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

För att jag får ett så bra pris för 4 st så att det kommer inte ens upp i kostnaderna för en annars (eftersom det är naturlig bet så kommer man ju ner rätt mycket i pengar då man slipper stations avgift och vetrinär avgift)

Och sen tycker jag inte att han är "halvdan" utan kommer att passa mina ston bra.
Jag är som sagt glad för fullbloden och blandar mer än gärna in dom i min avel.

"halvdant" för mig är (inget illa om hingsten) men när tex Warsteiner fick så jätte mycket ston för ett par år sedan när dom dumpade priset på honom.
Kan tänka mig att väldigt många tog honom just då pga priset, annars hade han ju haft lika många ston andra år vilket han inte hade.

Fbl hingstar är ju i genom snitt inte lika dyra att betäcka med som hbl, och dom flesta går ju på naturlig betäckning.

Jag har kollat på honom innan för många år sedan men eftersom han inte har stått särskillt nära innan så har det inte känts aktuellt eftersom det är naturlig betäckning...
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Finns ju som sagt fler billiga hingstar bl.a. Carte d'or o Rambo som är två jag skulle kunna tänka mig men är fast vid Bravour i år ;) har funderat på heartbeat han ligger på topp tre till mitt andra sto men har sån beslutsångest...
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Absolut, visst finns det fler billiga hingstar, det säger jag ingenting om. Men som sagt, jag vill gärna ha in mer xx blod och tror att det kan passa tanterna :)

Just dom hingstarna du nämner är inga hingstar som tilltalar mig så mycket heller.
Plus att det blir varken en galoppör eller en paint av det ;)
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Finns det fler än Jag som redan har bestämt vilken hingst det kommer att bli i år?
Jag har en begränsad budget i år och har hittat en hingst som jag tror kan passa mina tanter bra :)
Ska bli så spännande att få (förhoppningsvis) 4 st halvsyskon nästa år med så olika mammor!

Sto 1)
Fbl e: Prince of Birds-Komaite-Frontal

Sto 2)
Hbl stostam 36 e: Cortez-Ceylon-Furidant

Sto 3)
Hbl stostam 48 e: Electro-Kaliber-Iran

Sto 4)
Paint e: JJ Barred King (kan ej resten, pappas häst)

Alla tjejerna kommer att gå till Homme D' Honneur** :)


Blir spännande att se vad du får för avkommor!
Jag (som ju de senaste åren rört mig mest kring galoppsporten) Har sett en del HdH-hästar och tror faktiskt att jag gillat alla :)

Vi har haft åtminstone två st i stallet jag jobbar.

1. Sto, vacker som en dag och otroligt sympatisk att ha att göra med. Hon var tyvärr med om en otäck olycka vid startboxträning som krävde en del rehab och åtgärder på hennes rygg. Hon blev helt återställd fysiskt, men av förklarliga skäl blev hon lite för feg för att kunna göra bra ifrån sig på banan.

2. Hingst som i min smak var lite väl tunn, men i övrigt väldigt fin att se på. Sprang in drygt 150.000 innan han såldes som ridhäst.

Thunder här på buke har en HdH-avkomma också vet jag :)
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Vad roligt :)

Jag har fått höra av många (helt olika) galopp människor att mitt sto har en rolig mödernelinje då den inte är så vanlig.

Hingsthållaren till Hdh tycker att det skulle vara jätte roligt om jag ville komma med henne.
Hdh har även en två åring som står på Newmarket nu i england som är tränarens bästa häst i stallet. Och det är ju inte dåligt för en svenskfödd häst att vara den bästa ;)
Tränaren där borta ville gärna ha fler efter honom ;)

Mitt sto har väl kanske inte sådär jätte mycket meriter i galoppen men jag misstänker att hon skadade sig då hon har ett bakben som spökar och det är därför hon nu ska gå som avelssto ist för min ridhäst som det var tänkt från början..:grin:
Jag ar själv aldrig sett ett fbl röra sig så magiskt som hon i traven, den är helt fantastisk!
Och hon hoppar som en katt med mycket rygg och framknäna i hakan :p
Sen är hon ganska så sprallig att rida.. Jag tycker att hon är jätte rolig, men hon har vandrat runt lite som ridhäst innan jag fick fatt i henne och hon har tydligen skrämt slag på både den ena och den andra...
Hade t o m en tjej som ringde hem till mig när jag hade köpt henne och varnade mig för att rida henne då hon själv hade haft henne ett tag och alla i hennes närhet hade tydligen tyckt att "den där hästen borde slaktas" :crazy:
JAG, har som sagt inga som hellst problem med henne, har varken trillat av henne eller haft några andra bekymmer, men som sagt som är det lite livi luckan :p
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Finns ju som sagt fler billiga hingstar bl.a. Carte d'or o Rambo som är två jag skulle kunna tänka mig men är fast vid Bravour i år ;) har funderat på heartbeat han ligger på topp tre till mitt andra sto men har sån beslutsångest...

Jag får för mig att de har sänkt Carte d'Or pga minskad fertilitet, han står annars med på min top tre!
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

jag var ju tvungen att gå in och kolla upp henne på galoppsport :)

Jag minns faktiskt din häst, hon startade väldigt ofta i samma lopp som en av våra på den tiden.

Egentligen är det väl mest namnet man minns, men ändå.

Det verkar ju som att hon helt klart var kapabel/ visade något bra eftersom hon gick rätt många insatslopp (diana, breeders osv) Och det är ju inte superdåligt att komma trea i SM heller ;)

Blir som sagt spännande det där :)
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

Hahahaha, ja det namnet var det nog ingen som missa... :rofl:

Nej, hon är absolut inte dålig, men hon har ju inte sprungit in så där jätte mycket pengar heller :)

Vad jag förstod det på tjejjen som jag köpte henne av så tror jag att det var problem med att få ner henne på banan. Och får man inte ner hästen eller den i startboxen så får man ju inte vara med till slut..
Misstänker att när hon väl sate den sidan till så kunde nog inte fan själv få ner henne på banan så det kan nog stämma.
Om det har hänt något eller vad anledningen är till att hon inte ville mer det vet jag inte, man kan bara spekulera ;)

Det blir mitt första xx föl, så jag hoppas att allt går vägen och att jag kanske får sålt avkomman sen som 1 åring på auktionen. Hoppas på att kunna få lite hjälp av andra som är mer insatta i galoppvärlden än vad jag är :)
 
Sv: Tråden för oss som redan bestämts för hingst -13

haha ja nuuuu ringde det allt en liten klocka.
Eftersom vi som sagt hade ett sto som ofta löpte mot henne så lär jag ju ha sett "nerstartsmomentet" ett par gånger även för din häst. och när du sa att hon var svår kan jag nog dra mig till minnes vilken det var.

Spännande blir det hursom, jag ska hålla koll på eventuell fölis :)
 

Liknande trådar

Avel Nu börjar det väl bli dax igen :) En tråd där vi kan skriva in vilket sto som går till vilken hingst och diskutionerna och det. Skriv...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
13 133
Senast: Fenestra
·
Avel Hej Nu är jag på jakt efter lite tips och hjälp. Har ett halvblodssto på 17 år som jag nu vill ha en avkomma efter. Helst hingst...
2
Svar
23
· Visningar
1 861
Senast: Solei69
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 459
Senast: ameo
·
Avel Jag har redan valt ut några kandidater till mitt ena fullblods sto, men jag har skit svårt att välja slut kandidaterna - vill ha 2 st så...
2
Svar
23
· Visningar
2 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp