Tråd om gallor!

Koppen

Trådstartare
Nu har min häst gått på sommarbete i en vecka, och idag när jag hämtade henne för att rida upptäckte jag att hon var svampig på bakbenen.
Svampigheten försvann när jag hade ridit och kände på henne innan jag släppte henne i hagen.
Men varför får hon gallor? Vad kan man göra åt det? Kan man förebygga det?
 
Sv: Tråd om gallor!

min ena häst får oxå det av gräset. brukar försvinna efter ett tag. (han blir lika dan på hösten när han tas in av halmen, använder havre halm och det blir alltid lite "korn" kvar att pilla ut efter tröskningen). tror inte det finns så mkt. att göra åt det. man kan ju linda, men tycker inte själv att det är nödvändigt så länge det är mjukt och "svampigt".
 
Sv: Tråd om gallor!

Mina hästar brukar vara lite galliga i koterna när jag just släppt dom på bete, försvinner efter ett tag. Har nog att göra med "foderbytet".

Hur ser hennes vanliga hage ut? Kan även bero på att benen inte är van vid det nya underlaget, fast det borde inte ha kommit nu (har du kollat om hon vart gallig under vecka?).
 
Sv: Tråd om gallor!

Nej, första galligheten kom idag!

Men jag misstänkte att det berodde på betet.
Så då är det ingen större fara då eller?
Har det skett för snabbt, eller får man bort det med mer motion kanske?
 
Sv: Tråd om gallor!

Okej, jag har alltid haft en mjuk övergång med mina hästar, ändå har dom fått gallor. Så jag tro inte att övergången är boven alla gånger.

Jag skulle inte oroa mig iaf, men jag vet inte om mer motion hade kunnat få bort dom helt. Det blir nog lite bättre, men annars är det nog bara att hålla koll på dom så försvinner dom nog:)
 
Sv: Tråd om gallor!

Satt och tänkte på det och vi har gjort en väldigt lugn övergång.
Och jag rider ju henner 5-6 dar i veckan, så jag kan ju inte göra nåt åt det. :smirk:

Men bara det inte leder till hälta eller i nflammationer så är det väl lika bra att acceptera det, och det försvinner ju så småningom...
 
Sv: Tråd om gallor!

Det är väldigt vanligt runt betet, och är de bara lindriga och mjuka brukar det inte vara ngn fara.:)
 
Sv: Tråd om gallor!

Lillkumpula skrev:
Mina hästar brukar vara lite galliga i koterna när jag just släppt dom på bete, försvinner efter ett tag. Har nog att göra med "foderbytet".

Hur ser hennes vanliga hage ut? Kan även bero på att benen inte är van vid det nya underlaget, fast det borde inte ha kommit nu (har du kollat om hon vart gallig under vecka?).


Hur lång tid ungefär efter det att du släppt hästarna på betet har gallorna försvunnit??
 
Sv: Tråd om gallor!

det är jätte olika. på min häst försvinner det efter ca. 3-4 veckor.
min vänninas häst har "gräsgallor" hela betesperioden, försvinner först någon vecka efter att den gått på stall igen. (ändå vänjer vi dom vid gräs under en längre period innan vi "släpper på".)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
796
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
466
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp