Träd från frö.

Kamomilla

Trådstartare
Kan man och hur gör man om man skulle vilja odla/dra upp träd (för eget bruk) från trädets egna frö?

De sorter jag funderar mest på är kastanj och lönn.

Ska man plocka fröna nu och sätta de eller ska de ligga i frysen under vintern?

Någon som provat eller som vet var jag kan hitta informationen?

Sv: Träd från frö.

Kolla på odla.nu de har en gedigen frågebank.

Annars skulle jag rekommendera att titta i närheten av de träd som du vill driva upp själv om det inte redan finns rotade skott som går att flytta på. Då har du ju redan kommit en bit på väg och vet att de är livskraftiga.

Det enklaste och snabbaste sättet är att gräva upp småplantor från frön som självsått sig, men om marken runt trädet inte är lämplig så kan man samla in frön som man sår på annan plats, men var beredd på att det tar tid. Så ganska många frön så spelar grobarheten inte så stor roll.

Speciellt lönnfrö gror väldigt lätt men även frön från kastanj är lätta att få till att gro om man markbereder lite, samma med bokollon. Ask, haggtorn är lika enkla som lönn. Lind är jag osäker på.

Kastanj har jag lyckats ganska många gånger med, helt enkelt genom att bara peta ner en kastanj ute.

Lind är också ganska enkla, men gå under lindar och kolla om du inte kan hitta självsådda små skott och gräva upp. Annars är det bara att peta ner.

Jag hade nog tagit in fröna nu och sparat antingen kallt, typ kylskåp, eller torrt och mörkt. Sedan väcker du dem med ljus, vatten och lite värme till vintern.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 566
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
885
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 486
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar