Träckprov

S

synthetisk

Hur färskt måste bollarna till träckprovet vara? Kan det ha legat i nån timme innan man tar det eller måste det komma direkt från hästen?

Sv: Träckprov

Det går bra att ta nattens bajs. Se bara till att skicka provet mån- ons så det inte blir liggande över helgen på posten. :)

Vad bra, det underlättar en del :) Tack för svaret.

Kom visst på en till sak.. På Vidilab står det att man ska numrera påsarna. Vad menas med det? :confused: Jag förstår ju att man ska skriva hästens namn men vad mer?

Jag tror att det finns olika teorier om hur färskt träcken ska vara. Det beror nog på vad för prover man ska göra.

De gånger jag har skickat in (åkt in) var det verklig tidspress. Träcken skulle var helt ny och helst fångad i fallet. Sedan var det bara att sätta sig i bilen och åka.

Men då gjordes det prov på allt möjlig inte bara parasiter. Då var det viktigt att träcken inte hann bli smittat av bakterier från mark och luft.

Xerox

Lånar ståden lite:angel:

Kan någon förklara Hur man gör träckprov på enklast sätt? Och När det ska tas?
Alla hästar i stallet ska kollas, eller hur?

Det beror lite på vart du bor och varför du ska gör träckprov. Är det för parasiter?

Det finns att köpa "kolla masken" som bla går att köpa på apoteket. Där ingår allt och då skickar du iväg proverna.

Mybach-vettech i Stockholm kan man åka med träckprover till. Jag vet att även vissa kliniker som har lab. tar emot.

Xerox

Det finns olika sorters träckprov.
Direkt bakt.prov får inte vara äldre än 4 timmar.
Man kan ta andra allmänna bakt.prov som man skickar in där det inte
är lika stor noggrannhet och sedan vanliga parasitprover.

Vad jag alltid har fått höra är att man ska ta det direkt ifrån hästen. Har det legat i ströet eller i hagen, om än bara för en liten stund, så blir det missvisande. Jag har även varit så noggrann när det gäller parasitproverna.

Parasitproverna kan ha ramlat i marken, det gör ingen skillnad. Men jag brukar ta från i mitten av bajshögen.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 397
Senast: lundsbo
·
Hästvård Pga av mitt snurr har jag nu lagt hästarnas träckprov på posten men inser nu att det är fredag!!! En hel helg innan det åker vidare till...
Svar
5
· Visningar
499
Senast: Troll
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 165
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
350
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka