träckprov

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Snabb fråga.. när tar ni träckprov nu på våren? Har ingen aning om när och hur så tips vore trevligt.. Pållan faller alltid ur på våren, kan det vara nån mask då?

/ Lavinia, full av dumma förvirrade frågor

Sv: träckprov

Lavinia skrev:
Pållan faller alltid ur på våren, kan det vara nån mask då?

Låter mer som proteinbrist alternativt att den faller ur pga fällningen som kräver extra energi av den.
Har du analys på höet så du vet vad hästen få i sig?

När marken är så pass att maskäggen överlever och man har gräs som kommer upp, så är det läge att göra träckprov.

Det är vanligt att man börjar se brister från vinterns utfodring framåt vårkanten.

Hej!

Dvs när det växer gräs alltså?? Är lite trött och dum just nu../ Lavinia

Hej!

Har ingen analys, och ingen möjlighet att få heller, för bonden tar från olika åkrar hela tiden och har ingen lust att analysera och väl hos oss är det ingen större idé att analysera silaget..

Hon brukar falla ur när pälsen släpper, men inte så här tidigt innan../ lavinia

"Såhär tidigt innan" låter som om hon fått ännu mindre näring än tidigare år.

Om jag absolut måste fodra med oanalyserat hö så ser jag till att få tillräckligt med proteiner genom att ge lusern. Eller om jag ser att höt verkligen är utan blad, helt utvuxet mm, så kan jag komplettera med ännu högre protein, som Krafft Pluss Grön t.ex.

Jag har inte tagit träckprov tidigare men tänker göra det i år. Min veterinär rekommenderar att göra det i mars/april, under förutsättning att vintern släpper sitt grepp om oss och det börjar bli lite vår. Han sa att maskarna brukar vakna när det börjar bli lite varmare ute och det börjar växa lite gräs.

Hej!

Hon brukar inte släppa pälsen förrän tidigast mars var vad jag menade och då "brukar" hon falla ur lite grann runt april.. Hon slutar äta all form av kraftfoder runt april också när hon tycker det är dags att gå ut på bete dygnet runt..

Hösilaget har sett jättefint ut nästan hela vintern, vissa balar har varit lite sämre, men de flesta har varit jättefina../ Lavinia

Vissa hästar kan falla ur när dom fäller/sätter päls och behöver ett B-Vitamin tillskott.

Hej!

Jag vet det, men det var inte det tråden handlade om. Som jag sagt tidigare kan jag inte ta analys på silaget, hur gärna jag än vill..

/Lavinia

Nej, just för att du inte kan ta analys är det ju viktigt att se till att hästen får tillräckligt med foder ändå (särskillt proteinet).

Men visst, träckprov och kanske även blodprov för bandmask kan vara lämpligt. Så kan du i alla fall utesluta det.

Men oavsett om du kan analysera eller inte så är den mest troliga anledningen att din häst inte får tillräckligt med näring under vintern.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 673
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama