Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Snabb fråga.. när tar ni träckprov nu på våren? Har ingen aning om när och hur så tips vore trevligt.. Pållan faller alltid ur på våren, kan det vara nån mask då?
Låter mer som proteinbrist alternativt att den faller ur pga fällningen som kräver extra energi av den.
Har du analys på höet så du vet vad hästen få i sig?
Har ingen analys, och ingen möjlighet att få heller, för bonden tar från olika åkrar hela tiden och har ingen lust att analysera och väl hos oss är det ingen större idé att analysera silaget..
Hon brukar falla ur när pälsen släpper, men inte så här tidigt innan../ lavinia
"Såhär tidigt innan" låter som om hon fått ännu mindre näring än tidigare år.
Om jag absolut måste fodra med oanalyserat hö så ser jag till att få tillräckligt med proteiner genom att ge lusern. Eller om jag ser att höt verkligen är utan blad, helt utvuxet mm, så kan jag komplettera med ännu högre protein, som Krafft Pluss Grön t.ex.
Jag har inte tagit träckprov tidigare men tänker göra det i år. Min veterinär rekommenderar att göra det i mars/april, under förutsättning att vintern släpper sitt grepp om oss och det börjar bli lite vår. Han sa att maskarna brukar vakna när det börjar bli lite varmare ute och det börjar växa lite gräs.
Hon brukar inte släppa pälsen förrän tidigast mars var vad jag menade och då "brukar" hon falla ur lite grann runt april.. Hon slutar äta all form av kraftfoder runt april också när hon tycker det är dags att gå ut på bete dygnet runt..
Hösilaget har sett jättefint ut nästan hela vintern, vissa balar har varit lite sämre, men de flesta har varit jättefina../ Lavinia
Hästmänniskan Många hästar på ridskola mår inte bra av att hanteras av olika personer som bemöter dem olika och har olika förväntningar på dem. En del...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.